Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
“Er det en Rolls-Royce Cullinan, der kører der?” Nej, det er en stor kinesisk SUV på el, der koster en brøkdel af, hvad de fornemme briter tager for deres store SUV. Den kinesiske model hedder E-HS9 og kommer fra Hongqi, og den har været solgt på det danske marked siden foråret.
Cirka 40 E-HS9 kører rundt med danske nummerplader, og en del af dem er købt af private, som har givet mindst 795.000 kr. – og helt op til 1,2 mio. kr. for deres nye elbil. De kunder må tro, der er tale om en fejl, for E-HS9 er lige blevet sat ned med mange, mange tusinde kroner. Basisudgaven Comfort er sat ned med hele 345.000 kr. Omtrent det samme, som det koster at købe en hel Tesla Model 3.
Den dyreste udgave, E-HS9 Exclusive+, er faldet med endnu mere: 400.010 kr., så den nu koster 799.990 kr. Den store Hongqi starter nu på 449.990 kr. og topper altså ved 799.990 kr.
Og hvor efterlader det så kunder, som allerede har købt, betalt og fået leveret deres E-HS9? Et rigtig, rigtig godt sted. De får en tidlig julegave af den helt store slags. De kompenseres 100 procent af K.W. Bruun, som importerer Hongqi – de får med andre ord op til 400.000 kr. ind på bankkontoen med kærlige hilsner fra importøren.
Der er lige nu ingen E-HS9’ere på lager i Danmark. Nye Hongqi-kunder vil kunne få deres biler fra omkring nytår, og de nye priser er med 2024-afgiftsreguleringen indregnet.
E-HS9 sælges i fire varianter i Danmark. Der er hele tre forskellige batteristørrelser og dermed også forskelle i rækkevidden. Basismodellen E-HS9 Comfort med 435 hk har et batteri på 84 kWh og en rækkevidde på 396 kilometer. Mere fornuftigt ser det ud i E-HS9 Premium til 549.990 kr. med 551 hk og batteri på 99 kWh; den har en rækkevidde på 465 kilometer, og det samme gælder E-HS9 Exclusive med samme 551 hk – til 649.990 kr. Topmodellen E-HS9 Exclusive+ har et meget stort batteri på 120 kWh og en rækkevidde på 515 kilometer.
Alle E-HS9-udgaver panoramasoltag, 360 graders kamera, 16″ infotainmentskærm og ditto digital instrumentering. Comfort og Premium har syv sæder og indtræk i kunstlæder og Alcantara, mens Exclusive og Exclusive+ altid har seks sæder og indtræk i læder.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.