Test: Hyundai Santa Fe – strømført koreansk kampvogn med 7 sæder
Man behøver ikke smide alle ambitioner om en fed familiebil over styr, bare fordi man har mange børn. Det er den nye Hyundai Santa Fe et lysende eksempel på.
Hvis man kan samle 50.000 kr. i engangsbetaling, får man den store SUV på 5,2 meter med 435 hk til en fantasipris på 4.495 kr. om måneden. Prisen inkluderer 7 sæder og panoramaglastag.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Det kan føles usikkert at kaste sig ud i at købe en ny bil fra et mærke, som er helt nyt i Danmark og som er helt ukendt. Især hvis bilen er dyr, kan den potentielt tabe rigtig meget i værdi på kort tid. En elbil som den store SUV Hongqi E-HS9, der koster mindst 795.000 kr., ligger direkte i risikozonen.
Privatleasing, som nu er muligt hos Hongqi, fjerner enhver tvivl om, hvem der står med den store regning, hvis bilens værdi rasler ned. Kunderne kan læne sig tilbage i deres luksusbil uden frygten for at sidde i en bil, der kan være meget svær at sælge uden store tab.
LÆS OGSÅ | Første tur i den store elbil Hongqi E-HS9
Priserne på privatleasing hos Hongqi er noget af en øjenåbner. Den månedlige ydelse er så lav, at den store kinesiske SUV konkurrerer mere med biler som VW ID.3 og ID.4, end den gør med en model som BMW iX, der har kontantpriser i samme boldgade som E-HS9.
Hongqi E-HS9 fås i to udgaver, og de fås begge på privatleasing på en kontrakt, der løber op til 24 måneder med i alt 30.000 kilometer i hele perioden. Basismodellen E-HS9 Comfort har 435 hk og en rækkevidde på ikke så imponerende 396 kilometer, mens det går noget bedre med rækkevidden i E-HS9 Premium med større batteri og hele 551 hestekræfter: Op til 465 kilometer.
Om man ender i Comfort eller Premium, får man 5,2 meter kinesisk luksusbil med 7 sæder, panoramasoltag og udstyr i alle afskygninger.
Engangsydelsen, også kendt som førstegangsydelse eller engangsbetaling, er høj. 50.000 kr., som er 10.000 kr. mere end BMW kræver for at lade dig privatlease en iX eDrive40. Men når de 50.000 kr. er betalt, er den månedlige ydelse hos Hongqi i en helt anden klasse end hos BMW: IX koster 7.795 kr. om måneden – E-HS9 koster bare 4.495 kr. om måneden for udgaven med 435 hk, 5.695 kr. for Premium-udgaven.
Selv med den store udbetaling på 50.000 kr. gør den lave månedlige ydelse, at man efter 24 måneder kun har betalt 159.025 kr. for E-HS9 Comfort og 187.825 kr. for den stærkere E-HS9 Premium. BMW iX fås enten på 12 eller 36 måneders kontrakt, og omregnet til den samlede udgift for 24 måneder ligger den samlede pris på cirka 220.000 kr.
Om man er til tysk eller kinesisk luksus er en smagssag, men når det kommer til prisen på privatleasing, er der en stor fordel ved at vælge kinesisk.
Man behøver ikke smide alle ambitioner om en fed familiebil over styr, bare fordi man har mange børn. Det er den nye Hyundai Santa Fe et lysende eksempel på.
Den ligner en Maersk-skibscontainer, og den har samme farve. Den første elektriske Mercedes-Benz G-Klasse er lige så vild, som den skal være.
Det kræver nærmest ekspertviden at gennemskue muligheder og faldgruber, når man skal have ny elbil. Netop derfor spørger vi en forbrugerøkonom om, hvordan man bedst navigerer mellem køb og leasing i et uforudsigeligt marked.
Der er god plads mellem Kia EV3 og EV6, og i efteråret fyldes hullet ud med den kinesisk producerede EV5. Den elektriske afløser til Sportage byder på rækkevidde op til 555 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.