Elbiler

Hvad er afgiften på elbiler?

Af i Elbiler
Elbiler er notorisk kendt for at have en registreringsafgift, der skifter i takt med politikernes luner. Her får du et overblik over, hvad afgiften for elbiler er i 2020.

Af: Bilbasen Blog / d. 17. februar 2020

Først var elbiler fritaget for afgift, så skulle den indfases over en årrække og nu… Ja, hvad er egentlig de gældende regler for afgifter på elbiler? Det er faktisk mere enkelt, end det lyder, så hæng på mens vi forklarer afgiften på elbiler herunder.

Afgift på elbiler

Registreringsafgiften på elbiler i 2020 er den samme som i 2019, så kiggede du på elbil i 2019, vil der ikke være nogen ændring. I udgangspunktet beregnes registreringsafgiften som for andre biler, men ejeren skal i 2020 kun betale 20% af denne afgift. Dertil kommer, at der er etableret et bundfradrag på 40.000 kr., som trækkes fra afgiften.

Når du køber en elbil i 2020 får du altså både en stor rabat på afgiften og et fradrag, som tilmed er stort nok til at udligne afgiften. I realiteten betaler du derfor ikke registreringsafgift på din nye elbil i 2020, så længe bilens pris ligger under 400.000 kr.

Over 400.000 kr. vil fradraget ikke udligne afgiften fuldstændig, men stadig bidrage til at du slipper billigere. Du kan se et detaljeret eksempel på Skatteministeriets hjemmeside, som viser den præcise prissammensætning i udregningen af registreringsafgiften.

LÆS OGSÅ | Stor oversigt over elbiler i Danmark

Hvad påvirker afgiften på elbiler?

Når afgiften på en elbil skal fastsættes, begynder man med bilens pris hos forhandleren inklusiv moms.

Dernæst er der nogle fradrag, som påvirker den værdi bilen beskattes af. Antallet af airbags kan give et fradrag, og hvis bilen har fået det maksimale antal stjerner i NCAP-testen gives også et fradrag.

Den værdi der står tilbage er udgangspunktet for afgiftsberegningen og kaldes bilens “beskattede værdi”. Op til et beløb på 193.400 kr. betales en afgift svarende til 85% af den beskattede værdi. Hvis værdien er højere, betales en afgift på 150% for beløbet over 193.400 kr.

Nu er registreringsafgiften beregnet, men før vi når til den afgift, du som køber skal betale, er der nogle fradrag, der skal trækkes fra afgiftssummen. Du får nemlig et nedslag for energieffektiviteten såvel som eventuelle selealarmer. Disse nedslag gælder alle typer biler, men nedslaget for energieffektiviteten er meget større for elbiler, da elmotorer er meget mere energieffektive.

Når disse nedslag i afgiften er trukket fra, har du den egentlige registreringsafgift, hvoraf du kun skal betale 20%. Til sidst modregnes bundfradraget på 40.000 kr. og endelig er vi fremme ved det beløb, du vil blive opkrævet i registreringsafgift på din nye elbil. Hvis der vel at mærke er noget tilbage.

Spørg redaktionen

Vores dygtige journalister vil nødig kaldes eksperter, for på mange måder er de jo bare en håndfuld bilglade tosser som så mange andre. Men utallige års erfaringer med test af biler har trods alt kastet lidt viden af sig, og den deler de meget gerne ud af.

Har du et spørgsmål til redaktionen, kan du sende det ind, ved at trykke herunder. Så vil de efter bedste evne forsøge at give et svar, du kan bruge til noget.

Stil dit spørgsmål til redaktionen