Nissan Ariya til kun 2.765 kr. på privatleasing
Nissan skruer op for charmen og tilbyder 36 måneders privatleasing med elbilen Ariya til kun 2.765 kr. om måneden. Det giver sammenlagt under 115.000 kr., hvis man kan nøjes med 10.000 km årligt.
Af: Bilbasen Blog
I denne artikel kan du læse om:
Der bliver flere og flere elbiler på vejene. Ladestanderne popper op på offentligt og private parkeringspladser. Men hvor lang tid tager en opladning af en elbil egentlig?
Det skal vi se nærmere på i denne artikel.
En elbil kan oplades på mellem 1-9 timer afhængigt af batteriets størrelse, samt hvilken type ladestation du benytter.
Det tager 15-30 timer at oplade en elbil via nødlader (mormorkabel), som lader gennem en almindelig stikkontakt.
Oplader du din elbil via en lynalder, også kendt som en supercharger, kan du på ca. 30 minutter oplade din elbil til 80 procent.
Overordnet kan man sige, at elbilens batteri (hvor mange kWh batteriet kan lagre), ladetypen (lader du eksempelvis med et mormorstik, en standard ladeboks hjemme på din adresse eller en offentlig hurtigladestation) og bilens ladeudstyr (det indbyggede udstyr i bilen) afgør, hvor mange kW elbilen kan lade med.
Herunder gennemgår vi de forskelige ladeløsninger og ladetiden.
Der findes en række forskellige ladeløsninger til elbil. Du skal dog være opmærksom på, at det ikke kun er ladeløsninger, der dikterer, hvor hurtigt bilen bliver ladt op. Også elbilen selv er afgørende for, hvor hurtigt den modtager strømmen.
Langt de fleste elbiler bliver leveret med et ladekabel til en 230 volt stikkontakt. Det bliver kaldt et mormorkabel, fordi det giver mulighed for at lade elbilen, når man f.eks. er på besøg hos sin mormor, der sjældent har en ladeboks hængende i indkørslen.
Det er dog vigitgt at være opmærksom på, at man ofte ikke anbefaler at oplade elbilen med mormorkablet. Det skal betragtes som et nødkabel. Årsagen er, at nogle stikkontakter ikke nødvendigvis kan håndtere den omfattende ladeopgave i lang tid.
Stikdåsen kan for eksempel gå i stykker, og stikkontakter kan overophede og i værste fald gå i brand.
Hvis du har en elbil med et mindre batteri, kan du med mormorkabel som regel lade 0-100 procent i løbet af 10-15 timer. Biler med et større batteri vil som regel kunne oplades 0-80 procent på 10-20 timer.
Mange elbilejere vælger at få en ladeboks sat op derhjemme i garagen eller indkørslen. Det er en hurtigere og mere sikker lademetode end et mormorkabel.
Med en ladeboks derhjemme kan du oplade din elbil natten over, så den er klar til turen næste dag.
En ladeboks skal opsættes af en autoriseret elektriker. Det kan f.eks. være en fra det firma, hvor du har købt ladeboksen.
Med en ladeboks vil du som regel kunne oplade din elbil 0-100 procent på under ti timer, og det er uanset elbilens batteri og ladeudstyr.
Hurtigladere er opstillet langs vejene af private leverandører som f.eks. Clever eller E.ON. Nogle private leverandører tilbyder abonnementsaftaler.
Det er dog muligt for alle med elbil at oplade på farten, selv uden abonnement, da det er muligt at betale ved ladestationen eller via app.
Hurtigladere er særdeles effektive. De kan simpelthen lade med en markant højere effekt målt i kW, end private ladebokse eller et mormorkabel kan. De er derfor uundværlige, hvis du kører langt.
Med en hurtiglader vil du som regel kunne oplade din elbil 0-80 procent på under 45 minutter.
Lynladere har en effekt helt op til 350 kW og er altså potentielt seks til syv gange hurtigere end hurtigladere. Det er dog ikke alle elbiler, der har det nødvendige ladeudstyr til at bruge lynladere.
Lynladerne eller superchargerne, som de også bliver kaldt, er at finde ude ved de danske motorvejsafkørsler, samt i byerne, hvor der er hurtigladning.
Med en lynlader vil du kunne oplade din elbil 0-80 procent på under 20 minutter.
Norges Automobil-Forbund, Norges svar på danske FDM, undersøger hvert år ladetid og rækkevidde for elbiler. Og de ved, hvad de taler om, for Norge er det land i verden med flest elbiler per indbygger. Har kan du se deres omfattende liste over ladetid for elbiler.
Ladetid (6-80%): 18 min.
Ladetid (6-80%): 19 min.
Ladetid (6-80%): 25 min.
Ladetid (6-80%): 25 min.
Ladetid (9-80%): 30 min.
Ladetid (8-80%): 30 min.
Ladetid (4-80%): 31 min.
Ladetid (4-80%): 31 min.
Ladetid (5-80%): 31 min.
Ladetid (7-80%): 32 min.
Ladetid (6-80%): 32 min.
Ladetid (6-80%): 32 min.
Ladetid (7-80%): 35 min.
Ladetid (6-80%): 35 min.
Ladetid (9-80%): 35 min.
Ladetid (9-80%): 35 min.
Ladetid (5-80%): 36 min.
Ladetid (8-80%): 36 min.
Ladetid (4-80%): 37 min.
Ladetid (4-80%): 37 min.
Ladetid (8-80%): 37 min.
Ladetid (4-80%): 37 min.
Ladetid (7-80%): 38 min.
Ladetid (6-80%): 39 min.
Ladetid (7-80%): 39 min.
Ladetid (7-80%): 39 min.
Ladetid (9-80%): 43 min.
Ladetid (5-80%): 45 min.
Ladetid (4-80%): 46 min.
Ladetid (6-80%): 47 min.
Ladetid (3-80%): 54 min.
Nissan skruer op for charmen og tilbyder 36 måneders privatleasing med elbilen Ariya til kun 2.765 kr. om måneden. Det giver sammenlagt under 115.000 kr., hvis man kan nøjes med 10.000 km årligt.
Første kvartal af 2025 er gået, og i de tre måneder har VW ID.4 været den mest indregistrerede nye bil i Danmark. Tesla Model Y er stadig med i toppen, men det er VW ID. Buzz overraskende nok også.
Trump, told og tariffer. Tre ord, der efterhånden går hånd i hånd. Nu kan ordet ‘statsstøtte’ knyttes til trekløveret, da Trump vil booste salget af Tesla-modeller i Europa.
Vi holder længere fast i vores biler, og det får gennemsnitsalderen på biler i Danmark til at stige. Det er mere end 30 år siden, bilerne har været så gamle.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.