Første tur: Audi E-Tron GT når nye højder
Hvad manglende den fabelagtige Audi E-Tron GT egentlig? Svaret er hverken kræfter eller udstyr, men længere rækkevidde. Det har den fået. Og ja, den har nu også langt flere kræfter.
AF: Bilbasen Blog
I denne artikel kan du læse om:
I dag kan man generelt sige, at det er muligt at halvere CO2-udslippet ved at vælge en elbil fremfor en bil, der kører på fossile brændstoffer. Der er dog stadigvæk en del udledning forbundet med at køre en elbil.
LÆS OGSÅ | Video: Er en elbil miljøvenlig?
Men hvorfor er det ikke mere sort / hvid, når vi taler om elbilernes klimapåvirkning? En stor del af forklaringen er, at elbiler fra begyndelsen har en større “klimagæld” end brændstofbiler. Og det tager lang tid at afskrive. Det er særligt batterierne, der tynger i klimaregnskabet.
En anden del af forklaringen er, at det tager lang tid at gøre elproduktionen i EU CO2-neutral, selvom Danmark og Norge er langt på det punkt.
Organisationen Green NCAP, der arbejder for at fremme udviklingen af biler, der er miljøvenlige og enerigeffektive, laver hvert år en livscyklusanalyse af nye biler på markedet.
Undersøgelsen forsøger at inddrage den samlede klimabelastning fra en given bil. Det indebærer udvinding af råstoffer, bearbejdning af materialer, fremstilling af komponenter, al transport, produktion af bilen og dens bortskaffelse, når den skal skrottes.
Dertil lægges belastning fra service og vedligehold samt naturligvis energiforbruget, når bilen kører. Her er energien, der bruges til at fremskaffe råolien og til bearbejdelse og transport af brændstoffet. Når det handler om elproduktion, bliver klimabelastningen fra fremstilling og drift af vindmøller også medregnet.
Undersøgelsen er baseret på gennemsnitstal for CO2-belastning, og den tager ikke højde for, om nogle battericeller bliver fremstillet mere klimavenligt end andre.
Herunder kan du se CO2-udledningen for de elbiler, Green NCAP har testet de seneste år.
Hvad manglende den fabelagtige Audi E-Tron GT egentlig? Svaret er hverken kræfter eller udstyr, men længere rækkevidde. Det har den fået. Og ja, den har nu også langt flere kræfter.
Den første danske kunde har fået sin nye Polestar 3. Bilen blev udleveret fra Polestars Space i Aarhus, og i modsætning til Polestar 2 kommer Polestar 3 ikke fra Kina.
I 1975 blev en handel med over 1.000 Volvo 144 til Nordkorea forvandlet til verdens største biltyveri – og nu kan du læse om denne Volvo P1800 S, som er en del af den vilde historie.
Privatleasing er en stor del af Renaults danske forretning. For at være mere konkurrencedygtig sænkes priserne på elbilerne Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric – i hvert fald i en periode.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.