Elbil
august 1, 2024

Hvor meget forurener en elbil? Se, hvor meget CO2 en elbil udleder

En elbil er ikke en fuldstændig grøn løsning, selvom den kører på strøm. Men hvor meget forurener en elbil? Læs med her.

AF: Bilbasen Blog

I denne artikel kan du læse om:

  • Hvorfor en elbil ikke bare er en fuldstændig grøn bil
  • Hvordan man måler, hvor meget en elbil udleder
  • Hvor meget de enekelte elbiler forurener over deres levetid

I dag kan man generelt sige, at det er muligt at halvere CO2-udslippet ved at vælge en elbil fremfor en bil, der kører på fossile brændstoffer. Der er dog stadigvæk en del udledning forbundet med at køre en elbil.

Men hvorfor er det ikke mere sort / hvid, når vi taler om elbilernes klimapåvirkning? En stor del af forklaringen er, at elbiler fra begyndelsen har en større “klimagæld” end brændstofbiler. Og det tager lang tid at afskrive. Det er særligt batterierne, der tynger i klimaregnskabet. 

En anden del af forklaringen er, at det tager lang tid at gøre elproduktionen i EU CO2-neutral, selvom Danmark og Norge er langt på det punkt.

Hvor meget CO2 udleder elbiler?

Organisationen Green NCAP, der arbejder for at fremme udviklingen af biler, der er miljøvenlige og enerigeffektive, laver hvert år en livscyklusanalyse af nye biler på markedet.

Undersøgelsen forsøger at inddrage den samlede klimabelastning fra en given bil. Det indebærer udvinding af råstoffer, bearbejdning af materialer, fremstilling af komponenter, al transport, produktion af bilen og dens bortskaffelse, når den skal skrottes.

Dertil lægges belastning fra service og vedligehold samt naturligvis energiforbruget, når bilen kører. Her er energien, der bruges til at fremskaffe råolien og til bearbejdelse og transport af brændstoffet. Når det handler om elproduktion, bliver klimabelastningen fra fremstilling og drift af vindmøller også medregnet. 

Undersøgelsen er baseret på gennemsnitstal for CO2-belastning, og den tager ikke højde for, om nogle battericeller bliver fremstillet mere klimavenligt end andre.

Herunder kan du se CO2-udledningen for de elbiler, Green NCAP har testet de seneste år.

Så meget CO2 udleder udvalgte elbiler i deres levetid

  • BMW i4 35: 28 ton CO2 i gennemsnit
  • BYD Dolphin: 23 ton CO2 i gennemsnit
  • Skoda Enyag 85 L&K: 28 ton CO2 i gennemsnit
  • Nissan Ariya 87 kWh: 34 ton CO2 i gennemsnit
  • Audi Q4 e-Tron 50: 36 ton CO2 i gennemsnit
  • Cupra Born RWD: 30 ton CO2 i gennemsnit
  • Dacia Spring: 21 ton CO2 i gennemsbit
  • Hyundai Ionig 5 58 kWh : 32 ton CO2 i gennemsnit
  • MG4: 24 ton CO2 i gennemsnit
  • Hyundai Ioniq 6: 27 ton CO2 i gennemsnit
  • NIO ET7: 35 tons CO2 i gennemsnit
  • Renault Megane E-Tech: 28 ton CO2 i gennemsnit
  • Tesla Model 3: 28 ton CO2 i gennemsnit
  • Tesla Model S Dual Motor: 33 ton CO2 i gennemsnit
  • XPeng G9: 35 ton CO2 i gennemsnit
  • Fiat 500e: 29 ton CO2 i gennemsnit
  • Ford Mustang Mach-E: 42 ton CO2 i gennemsnit
  • Lexus UX 300e: 25 ton CO2 i gennemsnit
  • Nissan LEAF e+: 34 ton CO2 i gennemsnit
  • VW ID.7 Pro: 27 ton CO2 i gennemsnit
  • VW ID.3 : 32 ton CO2 i gennemsnit

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Bilbasen Blog

Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS