Test: Ligegyldig Lexus
Lexus UX er en ældre hybridbil, der trods flere hestekræfter end tidligere kæmper en hård kamp for at være relevant og klare sig mellem stærkere modeller.
AF: Bilbasen Blog
I denne artikel kan du læse om:
I dag kan man generelt sige, at det er muligt at halvere CO2-udslippet ved at vælge en elbil fremfor en bil, der kører på fossile brændstoffer. Der er dog stadigvæk en del udledning forbundet med at køre en elbil.
LÆS OGSÅ | Video: Er en elbil miljøvenlig?
Men hvorfor er det ikke mere sort / hvid, når vi taler om elbilernes klimapåvirkning? En stor del af forklaringen er, at elbiler fra begyndelsen har en større “klimagæld” end brændstofbiler. Og det tager lang tid at afskrive. Det er særligt batterierne, der tynger i klimaregnskabet.
En anden del af forklaringen er, at det tager lang tid at gøre elproduktionen i EU CO2-neutral, selvom Danmark og Norge er langt på det punkt.
Organisationen Green NCAP, der arbejder for at fremme udviklingen af biler, der er miljøvenlige og enerigeffektive, laver hvert år en livscyklusanalyse af nye biler på markedet.
Undersøgelsen forsøger at inddrage den samlede klimabelastning fra en given bil. Det indebærer udvinding af råstoffer, bearbejdning af materialer, fremstilling af komponenter, al transport, produktion af bilen og dens bortskaffelse, når den skal skrottes.
Dertil lægges belastning fra service og vedligehold samt naturligvis energiforbruget, når bilen kører. Her er energien, der bruges til at fremskaffe råolien og til bearbejdelse og transport af brændstoffet. Når det handler om elproduktion, bliver klimabelastningen fra fremstilling og drift af vindmøller også medregnet.
Undersøgelsen er baseret på gennemsnitstal for CO2-belastning, og den tager ikke højde for, om nogle battericeller bliver fremstillet mere klimavenligt end andre.
Herunder kan du se CO2-udledningen for de elbiler, Green NCAP har testet de seneste år.
Lexus UX er en ældre hybridbil, der trods flere hestekræfter end tidligere kæmper en hård kamp for at være relevant og klare sig mellem stærkere modeller.
Foruden gode køreegenskaber står MG4 i dag uden de store salgsargumenter i et hajfyldt lavprisfarvand – på trods af en nylig opdatering.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.