Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Der er ingen vej udenom. Selvkørende biler er en del af vores fremtid, om man vil det eller ej. Og hvor det tidligere blot har været teknologigiganter som Google og Apple samt visionærerne fra Tesla, der har eksperimenteret med førerløse transportmidler, flirter langt de fleste store bilproducenter nu mere og mere kraftigt med ideen.
I første omgang indledte svenske Volvo og den amerikanske samkørselstjeneste Uber et samarbejde om selvkørende biler, der allerede nu bliver testet på vejene i den amerikanske millionby, Pittsburgh. Sidenhen er både BMW, Audi og Mercedes-Benz kommet på banen med hver deres storstilede projekt for selvkørende biler.
Nu har Mercedes-Benz, ganske overraskende, taget bladet fra munden og udtalt sig om, hvordan man har tænkt sig at håndtere det enorme sikkerhedsspørgsmål, der følger med ambitionen om selvkørende biler. I et interview med bilmagasinet Car & Driver anerkendte Christoph von Hugo, chef for Mercedes-Benz’ division for selvkørende biler, problemstillingen. Samtidig adresserede han den uhyggelige virkelighed, der automatisk opstår, når vi overlader rattet til en computer. Og som producenterne helst ikke vil tale om.
For hvad sker der egentlig, når det utænkelige opstår, og en selvkørende bil befinder sig i en situation, som den ikke er programmeret til at håndtere. Lad os bare være ærlige. Det kommer til at ske før eller siden, hvis udviklingen og implementeringen af selvkørende biler fortsætter uændret.
Hele ideen om selvkørende biler har på det seneste været under kraftig beskydning. Og det endda inden, at implementeringen for alvor har taget fart. I kølvandet på dødsfaldet, der involverede Tesla og deres semi-selvkørende autopilot-system, er der således kommet ekstra fokus på sikkerhedsspørgsmålet.
For at forstå problemstillingen, som producenterne netop nu prøver at programmere sig ud af, skal vi have fat i et etisk spørgsmål kaldet Sporvognsproblemet. Omformuleret til bilsprog, lyder det sådan her:
Forestil dig, at din selvkørende bil af uforudsete grunde ender på kollisionskurs med en flok børnehavebørn. Skal din bil da selv kunne vælge at dreje af og sende dig, føreren, mod afgrunden til fordel for ti uskyldige liv, der reddes?
Netop det spørgsmål stillede Car & Driver til Christoph von Hugo. Og svaret var, omend ærligt, af ganske dyster karakter. Det virker nemlig til, at Mercedes-Benz har valgt side den dag, hvor den uundgåelige katastrofe indtræffer. Og det er utvivlsomt en udtalelse, der puster til ilden i en allerede ophedet debat.
“Alle Mercedes-Benz’ kommende Level 4 og 5 selvkørende biler kommer til at prioritere de personer, der befinder sig i vores biler.”
“ Hvis man ved, at man med sikkerhed kan redde mindst en person, så bør bilen gøre det. I det her tilfælde personen i bilen. Kan man redde ét menneskeliv, så er det førsteprioritet.“, lyder det fra Christoph von Hugo.
Washington Post har tidligere stillet Chris Urmson, chef for Googles division for selvkørende biler, samme etiske spørgsmål. Han anerkender også problemet, men siger samtidig, at Googles biler ikke vil være i stand til at vurdere, hvilken beslutning, der er den rigtige i et sådant tænkt eksempel. Også hos Google arbejder man på at programmere selvkørende biler til at undgå farlige situationer, inden de opstår.
Der er ingen tvivl om, at der i forhold til forurening og overbelastning af vejene er et kæmpe potentiale i visionen om selvkørende biler. Men det er heller ikke svært at få øje på udfordringerne ved at overlade ansvaret til en computer – både af fysisk, men særligt etisk karakter.
NB: Mercedes-Benz Danmark har siden Christoph von Hugo’s interview fastslået, at den generelle sikkerhed har absolut førsteprioritet i Mercedes-Benz’ bestræbelser på at etablere selvkørende biler. Ydermere er der ifølge Mercedes-Benz Danmark endnu ikke nogen officiel politik i forhold til, hvordan mærkets fremtidige selvkørende biler reagerer under en uundgåelig ulykke. Hos Mercedes-Benz arbejder man på at udvikle selvkørende biler, der kan undgå at ende i situationer, hvor ovenstående dilemma opstår.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.