oktober 18, 2016

Hvordan skal selvkørende biler reagere under pres?

Der er ingen vej udenom. Selvkørende biler er en del af vores fremtid, om man vil det eller ej. Og hvor det tidligere blot har været teknologigiganter som Google og Apple samt visionærerne fra Tesla, der har eksperimenteret med førerløse transportmidler, flirter langt de fleste store bilproducenter nu mere og mere kraftigt med ideen.

I første omgang indledte svenske Volvo og den amerikanske samkørselstjeneste Uber et samarbejde om selvkørende biler, der allerede nu bliver testet på vejene i den amerikanske millionby, Pittsburgh. Sidenhen er både BMW, Audi og Mercedes-Benz kommet på banen med hver deres storstilede projekt for selvkørende biler.

mercedes-1

Nu har Mercedes-Benz, ganske overraskende, taget bladet fra munden og udtalt sig om, hvordan man har tænkt sig at håndtere det enorme sikkerhedsspørgsmål, der følger med ambitionen om selvkørende biler. I et interview med bilmagasinet Car & Driver anerkendte Christoph von Hugo, chef for Mercedes-Benz’ division for selvkørende biler, problemstillingen. Samtidig adresserede han den uhyggelige virkelighed, der automatisk opstår, når vi overlader rattet til en computer. Og som producenterne helst ikke vil tale om.

For hvad sker der egentlig, når det utænkelige opstår, og en selvkørende bil befinder sig i en situation, som den ikke er programmeret til at håndtere. Lad os bare være ærlige. Det kommer til at ske før eller siden, hvis udviklingen og implementeringen af selvkørende biler fortsætter uændret.

Hele ideen om selvkørende biler har på det seneste været under kraftig beskydning. Og det endda inden, at implementeringen for alvor har taget fart. I kølvandet på dødsfaldet, der involverede Tesla og deres semi-selvkørende autopilot-system, er der således kommet ekstra fokus på sikkerhedsspørgsmålet.

selvkorende-2

For at forstå problemstillingen, som producenterne netop nu prøver at programmere sig ud af, skal vi have fat i et etisk spørgsmål kaldet Sporvognsproblemet. Omformuleret til bilsprog, lyder det sådan her:

Forestil dig, at din selvkørende bil af uforudsete grunde ender på kollisionskurs med en flok børnehavebørn. Skal din bil da selv kunne vælge at dreje af og sende dig, føreren, mod afgrunden til fordel for ti uskyldige liv, der reddes?

Netop det spørgsmål stillede Car & Driver til Christoph von Hugo. Og svaret var, omend ærligt, af ganske dyster karakter. Det virker nemlig til, at Mercedes-Benz har valgt side den dag, hvor den uundgåelige katastrofe indtræffer. Og det er utvivlsomt en udtalelse, der puster til ilden i en allerede ophedet debat.

selvkorende-1

“Alle Mercedes-Benz’ kommende Level 4 og 5 selvkørende biler kommer til at prioritere de personer, der befinder sig i vores biler.” 

“ Hvis man ved, at man med sikkerhed kan redde mindst en person, så bør bilen gøre det. I det her tilfælde personen i bilen. Kan man redde ét menneskeliv, så er det førsteprioritet.“, lyder det fra Christoph von Hugo.

Washington Post har tidligere stillet Chris Urmson, chef for Googles division for selvkørende biler, samme etiske spørgsmål. Han anerkender også problemet, men siger samtidig, at Googles biler ikke vil være i stand til at vurdere, hvilken beslutning, der er den rigtige i et sådant tænkt eksempel. Også hos Google arbejder man på at programmere selvkørende biler til at undgå farlige situationer, inden de opstår.

google-1

Der er ingen tvivl om, at der i forhold til forurening og overbelastning af vejene er et kæmpe potentiale i visionen om selvkørende biler. Men det er heller ikke svært at få øje på udfordringerne ved at overlade ansvaret til en computer – både af fysisk, men særligt etisk karakter.

NB: Mercedes-Benz Danmark har siden Christoph von Hugo’s interview fastslået, at den generelle sikkerhed har absolut førsteprioritet i Mercedes-Benz’ bestræbelser på at etablere selvkørende biler. Ydermere er der ifølge Mercedes-Benz Danmark endnu ikke nogen officiel politik i forhold til, hvordan mærkets fremtidige selvkørende biler reagerer under en uundgåelig ulykke. Hos Mercedes-Benz arbejder man på at udvikle selvkørende biler, der kan undgå at ende i situationer, hvor ovenstående dilemma opstår. 

FACEBOOK Bliv ven med Bilbasen

INSTAGRAM Følg os på Instagram

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Bilbasen

Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS