juni 23, 2023

Hvorfor skal den elektriske E:Ny1 være så dyr, Honda?

Den nye elbil E:Ny1 fra Honda starter højere end konkurrenten Kia Niro EV, og den har samtidig kortere rækkevidde. Priserne strækker sig fra 372.200 kr. til 403.200 kr.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Går vi et år eller to tilbage, havde en pris på cirka 375.000 kr. for en kompakt elektrisk crossover med omkring 200 hk og en rækkevidde på lidt over 400 kilometer været okay. Hverken mere eller mindre. Bare okay.

I dag er der så mange muligheder i det prisleje, for slet ikke at tale om i prislejet under det. At Honda så vælger at lancere sin nye E:Ny1 – en elektrificeret udgave af HR-V – til mindst 372.200 kr. lover på ingen måde godt for bilens fremtid i Danmark.

LÆS OGSÅ | Ny Honda CR-V og ZR-V køreklar inden 2024

Den nye Honda med det kryptiske navn (jeg hører gerne fra nogen der ved, hvordan navnet udtales) har umiddelbart intet, der rykker ved den nuværende standard for elbiler. Tværtimod. Det elbilen yder er i bedste fald gennemsnitligt – i værste fald under gennemsnittet.

Gennemsnitlig er elmotorens ydelse på 204 hk og 310 Nm. Under gennemsnittet er en rækkevidde på 412 kilometer fra et forholdvis stort batteri (68,8 kWh), som skyldes at drivlinjen tilsyneladende ikke er effektiv nok: Forbruget er højt med 18,8 kWh for hver 100 kilometer. Og direkte uforståeligt for en helt nyudviklet elbil er den maksimale ladekapacitet på kun 78 kW ved en DC-lader. Det vil tage i gennemsnit 45 minutter med optimal og maksimal ladeeffekt, som man sjældent kan regne med at opnå, for at gå fra 10-80 procent på batteriet.

Hvad kan E:Ny1, som Kia Niro EV og Hyundai Kona EV ikke kan?

Der er to muligheder med den nye elektriske Honda. For 372.200 kr. leverer Honda sin E:Ny1 som Elegance med adaptive LED-forlygter, 18″ alufælge, adaptiv fartpilot, 10,2″ digital instrumentering, 15″ touchscreen til infotainmentsystemet, nøglefri betjening, trådløs mobilopladning, indtræk i kunstlæder og el-justering af førersædet.

Mulighed nummer to koster 31.000 kr. mere. Opgrader til Advance-varianten til 403.200 kr., og der følger panoramaglastag, el-betjent bagklap, varme i rattet, 360 graders kamera og parkeringsassistent.

LÆS OGSÅ | Ny Hyundai Kona EV med 490 km rækkevidde

En god portion udstyr i begge versioner. Men igen, ikke noget der hæver E:Ny1 over konkurrenter, der ligger tæt på i ydelse, men overgår den i rækkevidde og underbyder den i pris. I samme klasse bliver Kia Niro EV med 204 hk og en rækkevidde på 460 kilometer svær at slå – den starter i 344.900 kr., og pakket med udstyr ligger den i 379.900 kr.

Den nye Hyundai Kona er på vej. Med et batteri der er mindre end i E:Ny1, med en kapacitet på 65,4 kWh, står den indtil videre til en rækkevidde på 490 kilometer. Endnu ingen priser på den.

Det der for alvor må give Honda-forhandlerne i Danmark grå hår i hovedet er, at større elbiler med længere rækkevidde koster stort set det samme som E:Ny1. Jeg behøver slet ikke nævne den, Tesla Model Y (382.490 kr. med 455 km rækkevidde), men gør det for en sikkerheds skyld, og så er der VW ID.4 Pro Active med 204 hk og 527 kilometers rækkevidde til 394.995 kr. Av, siger jeg bare.

LÆS OGSÅ | Duel: BYD Atto 3 går efter struben på Kia Niro EV

Jeg kan ikke vide, om Honda E:Ny1 er en fantastisk og imponerende elbil, der giver mere mening i virkeligheden end på papiret. Jeg ved, at der skal meget til, før den kan leve op til prisen, og jeg finder ud af om tre uger, når jeg prøvekører den for første gang, hvordan tingenes tilstand virkelig er.


Brugte biler fra Honda til salg på Bilbasen

Se flere brugte biler fra Honda til salg på Bilbasen

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Hvad sker der, Mitsubishi?

Mitsubishi i Danmark virker til at være gået i dvale. De nyeste modeller på Renault-basis findes ikke i Danmark, og den nye Outlander lader vente på sig. Nu er der facelift til den Captur-baserede ASX.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS