Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Bilbasen har allerede, som nogle af de første i verden, kørt den lille elbil Hyundai Inster. Vi glæder os i den grad til at dele, hvordan den særprægede elbil opleves. Men der går endnu et par uger, før vi har lov til at fortælle om mødet med Inster. Hyundai holder os i kort snor.
Hvad vi kan fortælle her er, at Inster bliver en af de billigste elbiler i Danmark, når den er klar hos forhandlerne i starten af 2025. Vi kan også fortælle, og vise, at Inster kommer i en ekstra speciel udgave i løbet af 2025: Inster Cross.
Inster Cross er nuttet, men også lavet til det grove. Sådan ser den i hvert fald ud, for det er kosmetik og ikke mekanik eller teknik, Inster er pyntet med for at blive til Inster Cross.
Inster Cross er pyntet godt og grundigt for at gøre den klar til mødet med grusveje (så længe der ikke er for mange store sten undervejs). Den har fået en ny underdel på fronten med et stort, kantet indlæg i mat metallignende plast (bagtil er der også mere kant på), og den har også fået antydningen af beskyttelsesskjold under kofangerne. Mere end en antydning er der næppe tale om.
De sorte paneler under dørene er i samme design som beskyttelsesskjoldene, mens skærmkantbeskyttelses allerede findes på den almindelige Cross. Ekstra frihøjde, som Hyundai slet ikke nævner i pressemeddelelsen kommer, hvis den er der, fra standardhjulene størrelse 17″. Tagræling bliver standard og, ja, kurven på taget på billederne bliver virkelig en mulighed. Hvad skal man lægge derop, når det ikke skal være en reservedunk? I fantasien er det nok både telt og overlevelsesudstyr; i virkeligheden bliver det nok bare nogle møbelpakker fra IKEA, som ikke lige kan være i bagagerummet.
LÆS OGSÅ | Vinderen af Årets Bil i Danmark 2025…
Inster Cross vil man kunne pynte i en farve, der er eksklusiv for lige nøjagtig den model: Amazonas Green Matte, som er den matgrønne lakering, som ses på billederne. Der er også særligt indtræk og særlige indlæg i kabinen med lime-gul som tema.
Inster uden Cross-navn introduceres i to varianter: med batteripakke på 42 kWh til op til 327 kilometer på en opladning og med 97 hestekræfter som den ene mulighed, med 49 kWh, 370 kilometer og 115 hestekræfter som den anden mulighed. Umiddelbart vil Inster Cross komme på markedet med det store batteri og 115 hestekræfter – og en rækkevidde på op til 360 kilometer. Det koster altså 10 kilometer på rækkevidden at være en grovere Cross, når man hedder Inster.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.