Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
AF: Zacharias Lund FOTO: Bilbasen
Det giver i bund og grund god mening, at din forsikring er dyrere, jo længere du kører. Det er dog en langt større overraskelse, hvor meget mere man betaler, hvis man kører længere end gennemsnittet.
Med udgangspunkt i data fra sammenligningstjenesten Samlino tager vi et kig på forsikringspræmierne og mere specifikt på hvor meget kan man spare, hvis man undgår søndagsturene og mindsker sine kilometer bag rattet.
Tre ud af fire danskere kører i gennemsnit 10.000 km årligt. Med dette antal kilometer årligt kan man slippe med at betale 6.282 kr. årligt, såfremt man har valgt den billigste gennemsnitlige forsikringspræmie.
Kører man endnu mindre og under 10.000 km årligt, så kan man nøjes med at betale 5.141 kr. årligt eller det, der svarer til 1.141 kr. eller 22% mindre. Omvendt skal man op og betale 6.818 kr. eller 9% mere, hvis man årligt kører mellem 10.001-19.999 km.
I den mere sjældne kategori, der omfatter dem, der kører mere end 40.000 km, er forsikringspræmien naturligt den dyreste. Her ligger den gennemsnitligt billigste præmie på 19.732 kr.
Jo længere tid man tilbringer bag rattet, desto større er sandsynligheden for at komme ud for en ulykke. Det er forsikringsselskabernes naturlige rationale bag disse prissætninger.
Det er ikke kun antallet af kilometer, der afgør prisen på din forsikringspræmie. Valg af forsikringsselskab kan også have indflydelse på det beløb, du skal betale for din forsikring. Det er ligegyldigt om du kører få eller mange kilometer.
Kører du, ligesom en stor del af danskerne, 10.000 km om året, er der en prisforskel på 2.604 kr. fra den gennemsnitligt billigste forsikringspræmie til den dyreste. Man kan altså spare 2.604 kr. årligt ved at vælge et andet forsikringsselskab.
Endnu større forskel er der dog, hvis du er i gruppen af danskere, der kører 10.001-19.999 km om året. Her er prisforskellen nemlig helt oppe på 3.485 kr. fra den gennemsnitligt billigste præmie til den dyreste.
Der er med andre ord penge at spare, ved at undersøge forsikringsmarkedet. Kører man ligesom mange andre danskere omkring de 10.000 km, kan der samtidig også være penge at spare ved at sløjfe søndagsture eller skære ned på kilometerne.
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.