Mazda CX-80 er den nye topmodel med syv sæder
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Af Ebbe Sommerlund
Der er meget, jeg ikke forstår. Også ved biler. I den seneste uge har jeg bandet over den nøglefri adgang i en Passat. Det er ekstraudstyr til 9.105 kr. (Rettet – jeg havde først skrevet 15.000 kr. Tak til Karsten Lemche fra FDM for at påpege fejlen).
Bilen har som standard nøglefri start, hvilket kendes på rigtig mange biler efterhånden – Ford og BMW har kørt med det i årevis. Det er når der bare er en startknap og nøglen kan blive i lommen, når motoren startes. Det system er fuldstændig idiotisk, når man tænker over det.
En typisk situation, når man skal køre i en bil med nøglefri start, men uden nøglefri adgang forløber på denne måde:
Problemet her er det manglende nøglehul i kabinen. Eller rettere: Problemet er, at bilen ikke har nøglefri adgang, men kun start. Altså skal du have nøglen op af lommen for at låse op, men mangler et sted at placere den under kørslen. Hvis du får den mast ned i lommen igen, så skal du have den op for at låse. Ellers skal den ligge og rasle et sted i kabinen.
Standard i en minibil i 2002
Hvis vi hopper tilbage til 2002, så lancerede Nissan sin lille frække Micra med frø-øjne OG nøglefri adgang standard. Det var i en minibil for 14 år siden. Dengang var det genialt, og alle motorjournalister tænkte, at dette ville blive udbredt på alle andre biler. Det blev det bare ikke – ikke uden merpris i hvert fald.
Og selv om merprisen er absurd – som regel over 10.000 kr. for at få lov til at lade nøglen blive i lommen, så er alt ikke fryd og gammen, hvis du køber systemet.
Det ved man, når man som jeg kører i en Renault Laguna III fra 2008 med nøglefri adgang og start. Her forbliver nøglekortet i lommen, bilen låser selv når du går væk og der er sensorer på bagklap og alle fire døre. Sådan er det også på Tesla, men desværre ikke hos så mange andre. For det er nemlig den perfekte måde at gøre det på. Det har alle fabrikanter ikke forstået.
For selv om du betaler 15.900 kr. for nøglefri adgang, så får du kun sensorer på fordørene og bilen låser kun når du trykker på håndtaget. Det er selvfølgelig en sag om tilvænning, at huske at gøre det – men hvorfor ikke gøre det ordentligt? Jeg har hevet i bagdørene adskillige gange på andre biler med nøglefri adgang for at få bilen til at låse op, men naturligvis uden held – med mindre det var en af de dage jeg glemte at låse bilen. Retfærdighedsvis skal det siges, at en uge i en Passat uden Easy Open gør mig endnu mere arrig.
Hvad er så min pointe med den brok – jo, først og fremmest vil jeg gerne have fabrikanterne til at gøre det ordentligt- altså fuldautomatisk og med sensorer på alle døre. Men jeg vil også gerne sige til dig, at det vil være en rigtig god ide at finde en bil med nøglefri adgang – det gælder under alle omstændigheder og især hvis bilen har nøglefri start.
For nøglefri start er seriøst det mest uundværlige udstyr jeg nogensinde har haft – når det altså er lavet ordentligt.
>> Søg biler med nøglefri adgang på Bilbasen<<
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Citroën C3 Aircross har fået vokseværk og er nu så stor som Nissan Qashqai. Den franske crossover med helt nyt design gemmer på både syv sæder og mulighed for el.
Qashqai er stadig Nissans vigtigste model i Europa, men Nissan tager chancen og giver den et markant og modigt frontdesign. Faceliftet bringer samtidig Google og bedre materialekvalitet ind i Qashqai.
De konstante prisfald, der har stået på lige siden september 2022 ser ud til langt om længe at stagnere. Prisen på elbiler påvirkes også.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.