At blive kørt og samtidig have rigtig god plads på bagsædet er noget, kineserne elsker. Derfor kommer en del biler med forlænget akselafstand
TEKST Morten Bek FOTO PR
I Kina spiser de hunde. Det gør de faktisk ikke. Ikke mere. I maj 2020 blev det forbudt at opdrætte hunde (og katte) til menneskeføde. Dyrene er til at kæle med, ikke til at kæle for smagsløgene.
Set fra en vesterlændings synspunkt har kineserne en anderledes smag. Det gælder også, når det kommer til biler. Kineserne er store fans af SUV’er, så der er de ikke spor anderledes. De elsker også en særlig slags biler, som kommer med et ekstra skud prestige – og ekstra benplads.
LÆS OGSÅ | VW ID. Buzz er finurlig, fantastisk og fuldelektrisk
Kinesiske kunder kan ofte vælge forlængede udgaver af sedaner og SUV’er, ofte tyske biler, som vi kører i her i Europa. Fordi der er prestige i at blive kørt rundt, er de lange modeller populære. Plads til benene er en luksus i sig selv.
De forlængede biler produceres af lokale samarbejdspartnere, som vestlige bilproducenter er tvunget til at indgå i Kina for at starte produktion i landet. De forlængede biler fra BMW produceres bl.a. af BMW Brilliance Automotive i Shenyang i det nordøstlige Kina.
Her er 10 af de forlængede, hvor kinesiske kunder kan strække benene, hvor europæiske kunder må trække dem til sig.

Audi Q2L E-Tron
Audi er storleverandør af forlængede biler til kinesiske kunder. I hvert fald når det kommer til muligheder, kunderne har. I Kina tilbyder Audi hele seks forlængende bilmodeller – plus A8L, som vi også har i Europa.
En af de mere overraskende er Q2. Den lille crossover forlænges med 6-8 cm (alt efter udstyrsversion – noget af længden går til kofangerne) til i alt 423 cm, og den ekstra plads tilfalder bagsædet.
Kineserne kan vælge Q2L med benzinmotor. Men de kan også vælge Q2L E-Tron – en 100 procent elektrisk Q2. Den har 134 hk og et batteri på 38 kWh, så rækkevidden efter en ret urealistisk norm er 265 kilometer.

Audi A7L
Fordi Audi i Kina har så rigt et udvalg af biler med forlænget akselafstand, skal De Fire Ringe have en mere med. Udover Q2L, A3L, A4L, A6L, A8L og Q5L kan kunderne nemlig vælge denne særprægede model: A7L.
Det er præcis, som det lyder. Men alligevel slet ikke. A7L er en forlænget A7 Sportback, men den er samtidig ingen Sportback/hatchback. L-versionen er en klassisk sedan.
Designet er en smagssag, men benpladsen på bagsædet skulle være god for alle. Akselafstanden er forlænget med 9,8 cm, og A7L er en sedan i næsten-A8-størrelse: 508 cm lang. Den fås med en 3-liters V6 med 335 hk.

BMW X1 Li
En af idéerne med at forlænge en forholdsvis prisbillig og kompakt SUV som BMW X1 er at give kunderne mere prestige og plads, uden at de skal gå en klasse op og købe den dyrere X3.
Størrelsesmæssigt lægger den forlængende X1 Li sig mellem den originale X1 og X3. Med samlet længde på 456 cm er den 8 cm længere end X1, men stadig 15 cm kortere end den nuværende X1.
X1 som vi kender den er i øvrigt ved at være fortid. En helt ny X1 har premiere i løbet af 2022.

BMW 3 Li
Måske BMW i Europa skulle overtage den kinesiske udgave af 3-serie, Li-versionen. Den europæiske version er 471 cm lang og fedtet med benpladsen ved bagsædet (som også Audi A4 og Mercedes-Benz C er det), mens den kinesiske 3-serie Li har 11 cm længere akselafstand – og dermed markant bedre plads.
Kinesiske kunder kan vælge mellem både den almindelige og den forlængede 3-serie. Den forlængede har endda særlige komfortnakkestøtter ved bagsædet og stemningsbelysning indbygget i forsæderne.
Li-versionen kommer som 320Li, 325Li og 330Li.

BMW X5 Li
At forlænge en bil er ikke bare noget, man bruger en eftermiddag på. Designet justeres og undervognen skal tilpasses. Mange ingeniører er involveret, og når en europæiske bilmodel forlænges til det kinesiske marked, er det et samarbejde mellem europæiske og kinesiske teams.
BMW har for kort tid sin føjet endnu en forlænget model til det kinesiske program. En forlænget udgave af den i forvejen ikke ligefrem lille X5. 13 cm øget akselafstand, særlige komfortbagsæder (med mere hældning) og nye højttalerpaneler.
Det er første gang, X5 produceres udenfor Spartangburg i USA. Kineserne kan vælge den som X5 xDrive30 Li eller X5 xDrive40 Li – med henholdsvis fire eller seks cylindre.

Jaguar XEL
Jaguar-Land Rover har, som mange andre bilmærker fra vesten, produktion i Kina i samarbejde med kinesiske virksomheder. Jaguar producerer to langstrakte modeller i Kina, og det er begge sedaner.
Den forlængede XE, døbt XEL, er den senest tilkomne. Den gik i produktion i 2017 og den er 10 cm længere end originalen. De ekstra centimeter går selvfølgelig til de krævende bagsædepassagerer.
Den 479 cm lange sedan kan kineserne vælge med 2-liters turbomotor, som yder enten 200 eller 250 hk.

Mercedes-Benz A-Klasse L
Mange af os har drømt om at eje en Mercedes-Benz S-Klasse Lang. Den ultimative luksusbil og en limousine af fineste slags.
Kinesiske kunder behøver ikke en S-Klasse for at få en Lang fra Mercedes-Benz. De kan bare gå efter mærkets mindste bil, nemlig A-Klasse. Som sedan fås den nemlig i en 6 cm forlænget L-version. 6 cm er ikke alverden, men det skulle sikre den nødvendige benplads. Den fås med 1,3-liters motor eller en større 2-liters.
Beijing Benz Automotive Co. (BBAC), som er joint venture-selskabet mellem Mercedes-Benz og BAIC Motor, har produceret biler i Kina for Mercedes-Benz siden 2005.

Mercedes-Benz E-Klasse L
Den store E-Klasse står altid i skyggen af Kongen – topmodellen S-Klasse. Der skal være respektabel afstand. På alle måder. Størrelse, motorer, udstyr. I Kina kan de kunder, som ikke er helt rige nok til en S-Klasse, vælge en forlænget E-Klasse.
Med sine ekstra 14 cm mellem akslerne er E-Klassen oppe på 506 cm i længden. En stor bil. Men ikke så stor som selv den “korte” udgave af S-Klassen. Den er nemlig 518 cm lang, mens S-Klasse Lang strækker sig over 528 cm.
Kineserne holder af de forlængende Mercedes-Benz-modeller. De er blevet mere og mere populære, og i tilfældet E-Klassen står de for mere end halvdelen af salget.

Peugeot 508L
Også hos Peugeot har man valgt at give kinesiske kunder mere benplads end europæiske kunder. Franskmændene (og deres kinesiske kolleger) har taget den smukke 508 fra hinanden og sat den sammen igen med mere mellem dørene.
Den kinesiske 508L er 10 cm længere end den europæiske, og akselafstanden i sig selv er forlænget med 5,5 centimeter. Den kinesiske 508 har også døre med indrammede ruder, hvor den europæiske har rammeløse – så er det nemmere at komme ind på bagsædet.
Men den største ændring er en, der koster 508 noget af sin skønhed. Den store bagklap, som gør den europæiske version til en hatchback, er skrottet. Kineserne vil have sedaner, og derfor er 508L blevet til en sedan.

Range Rover Evoque L
Range Rover Evoque er kompakt og markant mindre end biler som Audi Q3 og BMW X1. Den er stor luksus i en lille pakke.
I Kina er Range Rover Evoque stor luksus i en større pakke. Jaguar-Land Rover har i 2021 introduceret en Evoque, som er vokset fra 437 til 453 cm. Hele 16 cm mere, hvoraf 12,5 cm går til at give mere benplads ved bagsædet.
Kinesiske kunder kan vælge mellem standardudgaven Evoque og den længere Evoque L. Af de modeller, briterne sælger i Kina er Land Rover Discovery Sport den mest populære, men Evoque er i hælene på den.