september 18, 2024

Klumme: Polestar 3 er amerikansk og IKKE kinesisk, og det er vigtigt

Den første danske kunde har fået sin nye Polestar 3. Bilen blev udleveret fra Polestars Space i Aarhus, og i modsætning til Polestar 2 kommer Polestar 3 ikke fra Kina.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Polestar har nu udleveret den første Polestar 3 til en dansk køber. Den Space-farvede 3’er, en Long Range Dual Motor, blev udleveret fra Polestars Space (et fint ord for butik) i Højbjerg ved Aarhus. Om det er farven der er opkaldt efter butikkerne, eller omvendt, ved jeg ikke, men det vigtige er også, at bilen er amerikansk. I modsætning til modellerne 2 og 4, som laves i Kina, sendes 3’eren over fra USA.

I pressemeddelelsen står der direkte i en note: “Produktionen af Polestar 3 blev udvidet fra Chengdu i Kina til South Carolina i USA denne sommer. Polestar 3 køretøjer til det danske marked vil blive produceret i USA.” Jeg kan godt se, hvorfor Polestar vælger at sætte fokus på det.

Der har altid været bilkøbere, som går meget op i, hvor deres bil kommer fra. “Jeg skal aldrig have en bil fra >indsæt land her<“, er et udtryk de fleste af os har hørt. Det har nok, mest af alt, været en holdning båret af image på den anden side og kvalitet på den anden side.

Til image og kvalitet kan vi tilføje politik og sikkerhed. Med biler fra Kina nu en almindelighed i Danmark er banen virkelig kridtet op. På den ene side står bilkøbere, som er ligeglade, hvor bilen er fra – bare den er billig. Eller har alt i udstyr. Eller måske bare er fed. På den anden side står bilkøbere, som har en stærk holdning til biler ikke kun fra kinesiske bilmærker, men biler produceret i Kina.

Kina har fostret teknologier til elbiler, som på nogle områder får bilerne til at virke mere moderne en europæiske eller japanske biler. Kina kan producere teknologi, og dermed elbiler, som koster mindre, og samtidig vil kineserne rigtig gerne ind på det prestigefulde, lukrative europæiske mærke. Straftold i EU? – Priserne på kinesiske elbil er har stort set ikke rykket sig i Danmark, for kinesiske mærker vil gøre alt for at bide sig fast.

En ny elbil med alt i udstyr til en virkelig lav pris. Selvfølgelig er det attraktivt. Og det er da længe siden, nogen tog sig af, at fladskærms-TV’et var lavet i Kina. Og den nye iPhone. Og så meget andet, vi køber. Så hvorfor er det anderledes, når det kommer til biler?

Bilen er en meget stor investering. Det er både en økonomisk investering og en investering i vores eget, private brand. Det er en ting. En anden ting er, at angsten for at køre i en højteknologisk bil, som sender alle vores ellers private informationer direkte til Kina via en 5G-forbindelse, findes i stor stil. Det er, uomtvisteligt, at køber man en kinesisk bil, sender man i mange tilfælde sine penge direkte til det kinesiske styre, som ejer en række bilproducenter.

Det er en del af det politiske og holdningen til biler fra Kina. Kina er et land, som på alle tænkelige måder fungerer anderledes end Danmark. Kina er ikke et demokrati, og Kina er et overvågningssamfund med problematisk holdning til menneskerettigheder. Rejser man i Kina, bliver man overvåget af uendelige rækker af kameraer, og da passet skal bruges eksempelvis som billet på togrejser og ved attraktioner, er man sjældent overladt til sig selv. Jeg har oplevet det, og med Danmark som baggrund er det decideret skræmmende.

Den nye EU-straftold har fået kinesiske producenter til at accellerere konstruktion af bilfabrikker i Europa; hvad det gør ved priserne, når arbejdskraften og – måske – nogle materialer er europæiske, ser vi først på længere sigt. Men for de kinesiske producenter og ikke-kinesiske producenter, som lige nu laver biler i Kina, handler det også om at kunne sige, at bilen ikke kommer fra Kina.

Den nye Polestar 3 havde måske været billigere, hvis det var den kinesisk producerede udgave, der blev solgt i Danmark. Måske, måske ikke. Men nu kan Polestar i hvert fald sige, at deres nye model ikke er produceret i Kina, men i USA. USA er en helt anden snak, og også den gemmer på masser af sprængfarlige politiske emner.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS