Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Polestar har nu udleveret den første Polestar 3 til en dansk køber. Den Space-farvede 3’er, en Long Range Dual Motor, blev udleveret fra Polestars Space (et fint ord for butik) i Højbjerg ved Aarhus. Om det er farven der er opkaldt efter butikkerne, eller omvendt, ved jeg ikke, men det vigtige er også, at bilen er amerikansk. I modsætning til modellerne 2 og 4, som laves i Kina, sendes 3’eren over fra USA.
I pressemeddelelsen står der direkte i en note: “Produktionen af Polestar 3 blev udvidet fra Chengdu i Kina til South Carolina i USA denne sommer. Polestar 3 køretøjer til det danske marked vil blive produceret i USA.” Jeg kan godt se, hvorfor Polestar vælger at sætte fokus på det.
Der har altid været bilkøbere, som går meget op i, hvor deres bil kommer fra. “Jeg skal aldrig have en bil fra >indsæt land her<“, er et udtryk de fleste af os har hørt. Det har nok, mest af alt, været en holdning båret af image på den anden side og kvalitet på den anden side.
LÆS OGSÅ | Test: Polestar 4 er fed – selv uden bagrude
Til image og kvalitet kan vi tilføje politik og sikkerhed. Med biler fra Kina nu en almindelighed i Danmark er banen virkelig kridtet op. På den ene side står bilkøbere, som er ligeglade, hvor bilen er fra – bare den er billig. Eller har alt i udstyr. Eller måske bare er fed. På den anden side står bilkøbere, som har en stærk holdning til biler ikke kun fra kinesiske bilmærker, men biler produceret i Kina.
Kina har fostret teknologier til elbiler, som på nogle områder får bilerne til at virke mere moderne en europæiske eller japanske biler. Kina kan producere teknologi, og dermed elbiler, som koster mindre, og samtidig vil kineserne rigtig gerne ind på det prestigefulde, lukrative europæiske mærke. Straftold i EU? – Priserne på kinesiske elbil er har stort set ikke rykket sig i Danmark, for kinesiske mærker vil gøre alt for at bide sig fast.
En ny elbil med alt i udstyr til en virkelig lav pris. Selvfølgelig er det attraktivt. Og det er da længe siden, nogen tog sig af, at fladskærms-TV’et var lavet i Kina. Og den nye iPhone. Og så meget andet, vi køber. Så hvorfor er det anderledes, når det kommer til biler?
Bilen er en meget stor investering. Det er både en økonomisk investering og en investering i vores eget, private brand. Det er en ting. En anden ting er, at angsten for at køre i en højteknologisk bil, som sender alle vores ellers private informationer direkte til Kina via en 5G-forbindelse, findes i stor stil. Det er, uomtvisteligt, at køber man en kinesisk bil, sender man i mange tilfælde sine penge direkte til det kinesiske styre, som ejer en række bilproducenter.
Det er en del af det politiske og holdningen til biler fra Kina. Kina er et land, som på alle tænkelige måder fungerer anderledes end Danmark. Kina er ikke et demokrati, og Kina er et overvågningssamfund med problematisk holdning til menneskerettigheder. Rejser man i Kina, bliver man overvåget af uendelige rækker af kameraer, og da passet skal bruges eksempelvis som billet på togrejser og ved attraktioner, er man sjældent overladt til sig selv. Jeg har oplevet det, og med Danmark som baggrund er det decideret skræmmende.
Den nye EU-straftold har fået kinesiske producenter til at accellerere konstruktion af bilfabrikker i Europa; hvad det gør ved priserne, når arbejdskraften og – måske – nogle materialer er europæiske, ser vi først på længere sigt. Men for de kinesiske producenter og ikke-kinesiske producenter, som lige nu laver biler i Kina, handler det også om at kunne sige, at bilen ikke kommer fra Kina.
Den nye Polestar 3 havde måske været billigere, hvis det var den kinesisk producerede udgave, der blev solgt i Danmark. Måske, måske ikke. Men nu kan Polestar i hvert fald sige, at deres nye model ikke er produceret i Kina, men i USA. USA er en helt anden snak, og også den gemmer på masser af sprængfarlige politiske emner.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.