Har BMW 520d problemer med kæden?

Har BMW 520d problemer med kæden?
01/03/2018 Ebbe Sommerlund

 

Hej!

Jeg står og overvejer stærkt at købe en BMW 520d 2010 Aut. Bilen har kørt lige på den anden side af 200 tusind. Men er blevet noget i tvivl om købet, da jeg har læst mig frem til at den model har en tendens til at smide knastkæden. Hvor stort er problemet? Er det noget man skal frygte hvis servicen er holdt?

Håber i kan hjælpe

VH Christian

LÆS OGSÅ: Kongen af premium: Stor brugttest af BMW 5-serie Touring

 

 

Hej Christian

Tak for dit spørgsmål. Jeg var ikke selv 100 pct. sikker, så jeg har spurgt to, der ved mere om det end jeg gør. Henholdsvis en bilsælger, der har handlet rigtig mange BMW 5-serie og Eftermarkedschefen hos Jan Nygaard, der har serviceret og repareret en masse BMW 5-serie.

Du kan se deres svar herunder

Venlig hilsen Ebbe Sommerlund


Anders Fyllgraf fra Carma svarer:

Godt brugtbils valg! BMW 5 serie byder på masser af komfort og generelt “bærer” den kilometerne godt, så selv en bil med +200 t.km føles tit frisk i kabine, styretøj osv.

Det er korrekt, at der har været eksempler med defekte knastkæder. Mig bekendt har det dog primært været på den udgående model, kaldet E60, og ikke F10-modellen. (i 2010 skifter modellen fra E60 til F10, som blev afløst af G30 i feb. 2017).

Hvis motoren har forestående problemer med knastkæden skulle det kunne høres af fagfolk i tomgang – lyt efter meget raslen.

SE OGSÅ: TV: BMW M5 har fesent firehjulstræk – sådan gør du den sjov at køre i

Hvis du vil være helt sikker kan en udskiftning af kæden anbefales som forhåndssikring. Det er en betydelig billigere udskrivning end en knækket kæde. (Udskiftning kan klares for 5-10.000 kr. På et frit værksted). Generelt vil jeg anbefale at udelukkende gå efter en bil med overholdt serviceplan.

Bemærk at BMW i 2012 overgår til digital serviceplan så en fysisk bog kan godt være mangelfuld, hvis den har kørt aut. service, selvom service er passet. Et BMW værksted kan altid tjekke service status hvis du har stel nr.


Tonny Hausted, Eftermarkedschef hos Jan Nygaard svarer:

– Vi ser ikke generelle problemer med kæden på F10 og F11, men der er andre ting jeg ville kigge på. Hvis man er ude efter den model ville jeg undersøge turbo og EGR-ventil. De kan kræve udskiftning når du ser på biler med over 200.000 km. Desuden er det værd at få undersøgt undervognen. Det kan blive dyrt hvis der skal skiftes bøsninger og bærearme, så det er rart at vide på forhånd.


Lige nu er der mere end 1100 BMW 5-serie til salg på Bilbasen. Hvis du er i tvivl om, hvor vidt det er en bil for dig, kan du læse vores brugttest af BMW 520d Touring.

Er du på udkig efter knap så meget plads og mere underholdning i hverdagen, kan du også læse vores begynderguide til køb af Porsche 911.

Spørg redaktionen

Vores dygtige journalister vil nødig kaldes eksperter, for på mange måder er de jo bare en håndfuld bilglade tosser som så mange andre. Men utallige års erfaringer med test af biler har trods alt kastet lidt viden af sig, og den deler de meget gerne ud af.

Har du et spørgsmål til redaktionen, kan du sende det ind, ved at trykke herunder. Så vil de efter bedste even forsøge at give et svar, du kan bruge til noget.

Stil dit spørgsmål til redaktionen

[gs-fb-comments]