Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Hvis du har firmabil kender du naturligvis følelsen af, at det koster gratis at køre ekstra km. Men hvis du ikke har, så er Tesla’s Supercharger netværk lidt af en aha-oplevelse. Hvis man køber en Tesla Model S ny eller brugt med Supercharger-adgang, så kan du lade bilen op i hele Europa uden at bruge en krone på strøm. Det er da en gevinst, der vil noget. Nye Tesla kan i øvrigt kun fås med Supercharger adgang.
Vores journalist, Ebbe Sommerlund, har for nylig kørt fra København til Geneve og retur i en Tesla Model S P85D – en rejse på 3.000 km. Godt nok tager sådan en tur lidt længere tid, når man skal lade 20-30 minutter hver anden time, men når man tænker på, at distancen ville have kostet 3.000 kr. i brændstof, så er ventetiden til at leve med. Besparelser er tilmed skattefri, så timelønnen er ikke helt dårlig.
Tesla P85D er det nyeste skud på Tesla-stammen, og da Tesla nærmest har status som en gadget, så er der en del, der skiftet deres Tesla Model S ud for tiden.
I skrivende stund er der 18 til salg på BilBasen, og markedsanalytiker Jan Lang siger:
– Det tager i gennemsnit 35 dage for en Tesla Model S at blive solgt. Det er bedre en det totale gennemsnit på 70 dage, men også hurtigere end de mest populære biler, de tre-fireårige firmabiler, der i gennemsnit ligger til salg i 40 dage.
Så Tesla er en temmelig populær vare – også som brugt.
Hvis du køber en af de Tesla Model S, der er til salg, så er der et par ting du skal vide:
Supercharger-adgang er kun standard i modellen med det store batteri – den der hedder 85. Det kan være tilkøbt til en 65, men generelt bør du vælge en 85, hvis du skal på langtur. Nogle af de første modeller kan ikke få adaptiv fartpilot eller autopilot, så det skal du undersøge, hvis det er vigtigt for dig.
Dæk til 21-tommer hjul er dyre – de ser fede ud, men de er væsentligt dyrere end 19 tommer, så driftøkonomisk er 19-tommer det rigtige valg.
Hvis du vil tage en Tesla gennem Europa, så er her et par råd:
Der er en fordelagtig taktik, når du skal på langtur i en Tesla – i hvert fald så længe, du holder dig til ruter med Superchargere, og de er heldigvis placeret i rigt mål ved de store transportårer i Europa.
Taktikken er simpel: Du skal kun tanke strøm nok til at nå til den næste Supercharger på din rute. I nogle tilfælde måske springe én over. På den måde kan du holde ‘state of charge’ under 50-60 procent, og det er her, at opladningen virkelig rykker. Når de sidste elektroner skal fyldes på, går opladningen meget langsommere, så en fuld opladning er kun en fordel ved spisepauser, overnatning, eller hvis du ved, at turen strækker sig uden for Supercharger-territorium.
Hastigheden bør være 120-130 km/t. Lavere hastigheder kan ikke betale sig i forhold til opladningstiden.
God tur
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.