Var det noget med en elektrisk Mercedes G-Klasse?
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
Som bilist skal du så småt til at vænne sig til vintervejret. Vejrudsigten melder om minusgrader, og vi skraber is af ruderne om morgenen. Med kulden følger også glatte veje og startbesvær. Her følger derfor en række gode råd til vintertrafikkanterne:
Lige nu er det især de frostbelagte og rimovertrukne ruder, der generer bilisterne. Før du kører, skal hele forruden, sideruder og bagrude være fri for is. Hvis bilen er dugget til, så bør dug – både udvendig og indvendig – også fjernes. Vurderer politiet, at du ikke har frit udsyn i bilen, venter der alt fra en bøde til en betinget frakendelse af kørekortet, oplyser FDM. Det dur altså ikke at køre af sted og lade bilens varmeanlæg klare dug og is undervejs.
”De bedste redskaber til at fjerne rim og is er kombinationen af en isfjernerspray og en dobbeltsidet skraber, hvor den ene side har en gummibelægning til rim og dug, mens den anden side har en plastikbelægning til hårdere is og sne,” lyder anbefalingen fra Lene Bonde, kommunikationschef hos energiselskabet OK.
Mange bilister oplever startbesvær, når kulden banker på, og derfor er det en rigtig god idé at oplade eller skifte batteriet nu, da de mange koldstarter trækker store veksler på batteriet.
I disse dage er der også risiko for rim- og isglatte veje. I lavtliggende områder og på skyggebelagte vejstrækninger kan der være spejlglat – også selvom termometeret viser plusgrader.
”Kører man på strækninger, som ligger i skygge eller ligger lavt, så bør man sætte farten ned. Det kan godt være glat – meget glat!” siger Lene Bonde fra OK.
Statistikkerne viser da også, at det højeste antal alvorlige glatføreulykker sker i de vintre, hvor der ikke er store snemængder. Sneen giver mindre buler her og der, men de snefri vejbaner frister til for høj fart, og så kan en isglat plet være livsfarlig.
Der er ingen tvivl om, at vinterdæk er det sikreste i vintersæsonen. Derfor anbefaler en række eksperter og brancheorganisationer, at sommerdækkene lægges i vinterhi. Husk, at vinterdækkene mindst skal have tre millimeter slidbane, og hvis de er af lidt ældre model, så tjek for revner og tegn på mørning af gummiet.
Man kan få bøder for ikke at have frit udsyn i bilen – husk derfor at fjerne både is og dug før du kører.
Har du gjort bilen vinterklar, og har du i denne forbindelse gode tips og råd til, hvordan dine medbilister kan gøre det samme?
Læs mere om emnet her:
Større standarddæk passer ikke til dansk vintervejr
Følg os på Facebook og Google+ og se flere bilnyheder og debatter.
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
Nyt fra bilmessen Auto China i Beijing: Kinesiske Hongqi lancerer to helt nye elbiler, SUV’en E-HS7 og sedanen E-H7, der har opladning med helt op til 365 kW!
Hvilke fordele og ulemper er der ved at bruge vinterdæk i sommerperioden? Det kan du læse om her.
Den nye Mercedes-Benz CLE Coupe trækker lange blikke fra misundelige forbipasserende, men skønheden kommer med et stort kompromis.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.