Lancia PuRa 6973-v842nieu1l
Nyheder
17. april 2023

Lancia Pu+Ra HPE indleder ny æra

Morten B. Bek

Morten Bek

Lancia skal tilbage på landkortet, og det sker med en genstart. Ny designlinje, italiensk luksus – og i 2024 den første nye model. Konceptbilen Pu+Ra viser vejen.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Hvis man tror, at Lancia allerede for mange år siden stoppede produktionen og råbte arrivederci!, er det med god grund. Lancia har ikke solgt nye biler i Danmark i mere end et årti, så mærket må da være dødt?

Lancia lever. En usædvanligt stille tilværelse, som er paradoksal i forhold til den moderne, omkostningsbaserede bilindustri: Kun en model, Ypsilon, som sælges på det italienske marked, som er et forholdsvis lille marked.

LÆS OGSÅ | Lancia lever igen

Men italienerne skal ud af skyggen og ind i en ny tid, har moderkoncernen bestemt. Fra 2024 kommer den første af tre nye modeller, og fra 2026 introducerer Lancia udelukkende elbiler – for i 2028 at gå over til kun at sælge elbiler.

Den smækre konceptbil Pu+Ra HPE, netop vist for første gang, bliver ikke en af modellerne i den nye produktionsplan. Pu+Ra-konceptet lufter det nye designsprog og et fokus på italiensk luksus – luksus i samarbejde med trendsættende italienske designhuse.

Lancia PuRa 6976-nysm7dmji4
Lancia PuRa 6967-6d91wu1gyo
Lancia PuRa 6850-l6xhr9yav1

Più bella cosa på bedste italienske vis

Lancia-designerne har friheden til at starte helt forfra. Der står ingen nylig salgssucces i vejen, ingen ikonisk model fra de seneste mange år. Men Lancia skal igen vise, at de kan præstere stort bildesign. Som Eros Ramazzotti sang i Più bella cosa – den smukkeste ting, der eksisterer.

Klassiske modeller som den skønne Aurelia og den amerikansk inspirerede Flaminia er meget vigtige i Lancia-historien, men det er sportsvognen Stratos og den ikoniske Delta HF Integrale også.

Konceptbilen Pu+Ra HPE er et design, der både peger fremad og bagud. Set bagfra er bilen meget lig 2010-udgaven af Stratos, og det bliver spændende at se, hvordan det kan overføres til en ny udgave af minien Ypsilon og en ny Delta.

Lancia PuRa 6805-6njksh66ja
Lancia PuRa 6808-ignj7gif2s
Lancia PuRa 6817-sypsa4n18b
Lancia PuRa 6811-n08mfclig4

Ypsilon som hybrid og som elbil

Ypsilon bliver i 2024 den første nye model, og den vil kunne fås som hybrid eller som elbil. En anden ny model følger i 2026, mens den nye Delta først kommer i 2028. Den vil, i henhold til produktplanen, udelukkende kunne fås som elbil.

Italien har et hav af designhuse og virksomheder, som skaber smukt design og unikke materialer. Lancia selv har i sin modeller brugt eksempelvis blå Alcantara, og i de kommende modeller vil samarbejde med blandt andet Cassina om bæredygtigt indtræk, og Limo/FILI PARI har lavet et nyt bio-baseret materiale til indvendige paneler, MARM / MORE, som minder om marmor.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Lancia Thema 8.32 (Lancia by Ferrari)

Lancia lover, at vi i fremtiden kommer til at se elbiler med en rækkevidde på op til 700 kilometer og et sensationelt lavt forbrug på omkring 10 kWh/100 kilometer.

Lancia har intet at tabe, alt at vinde. Fra hensygnende italiensk skyggevirksomhed til anerkendt italiensk, unik luksus – om alt går vel.


Brugte Lancia-modeller til salg på Bilbasen

Se flere brugte Lancia-modeller til salg på Bilbasen

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: