3x interessante og skæve kopibiler
Når det ‘rigtige’ bliver for dyrt, må man finde billigere alternativer. Vi har samlet tre bud på billigere replikaer.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Hvis man tror, at Lancia allerede for mange år siden stoppede produktionen og råbte arrivederci!, er det med god grund. Lancia har ikke solgt nye biler i Danmark i mere end et årti, så mærket må da være dødt?
Lancia lever. En usædvanligt stille tilværelse, som er paradoksal i forhold til den moderne, omkostningsbaserede bilindustri: Kun en model, Ypsilon, som sælges på det italienske marked, som er et forholdsvis lille marked.
LÆS OGSÅ | Lancia lever igen
Men italienerne skal ud af skyggen og ind i en ny tid, har moderkoncernen bestemt. Fra 2024 kommer den første af tre nye modeller, og fra 2026 introducerer Lancia udelukkende elbiler – for i 2028 at gå over til kun at sælge elbiler.
Den smækre konceptbil Pu+Ra HPE, netop vist for første gang, bliver ikke en af modellerne i den nye produktionsplan. Pu+Ra-konceptet lufter det nye designsprog og et fokus på italiensk luksus – luksus i samarbejde med trendsættende italienske designhuse.
Lancia-designerne har friheden til at starte helt forfra. Der står ingen nylig salgssucces i vejen, ingen ikonisk model fra de seneste mange år. Men Lancia skal igen vise, at de kan præstere stort bildesign. Som Eros Ramazzotti sang i Più bella cosa – den smukkeste ting, der eksisterer.
Klassiske modeller som den skønne Aurelia og den amerikansk inspirerede Flaminia er meget vigtige i Lancia-historien, men det er sportsvognen Stratos og den ikoniske Delta HF Integrale også.
Konceptbilen Pu+Ra HPE er et design, der både peger fremad og bagud. Set bagfra er bilen meget lig 2010-udgaven af Stratos, og det bliver spændende at se, hvordan det kan overføres til en ny udgave af minien Ypsilon og en ny Delta.
Ypsilon bliver i 2024 den første nye model, og den vil kunne fås som hybrid eller som elbil. En anden ny model følger i 2026, mens den nye Delta først kommer i 2028. Den vil, i henhold til produktplanen, udelukkende kunne fås som elbil.
Italien har et hav af designhuse og virksomheder, som skaber smukt design og unikke materialer. Lancia selv har i sin modeller brugt eksempelvis blå Alcantara, og i de kommende modeller vil samarbejde med blandt andet Cassina om bæredygtigt indtræk, og Limo/FILI PARI har lavet et nyt bio-baseret materiale til indvendige paneler, MARM / MORE, som minder om marmor.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Lancia Thema 8.32 (Lancia by Ferrari)
Lancia lover, at vi i fremtiden kommer til at se elbiler med en rækkevidde på op til 700 kilometer og et sensationelt lavt forbrug på omkring 10 kWh/100 kilometer.
Lancia har intet at tabe, alt at vinde. Fra hensygnende italiensk skyggevirksomhed til anerkendt italiensk, unik luksus – om alt går vel.
Brugte Lancia-modeller til salg på Bilbasen
Se flere brugte Lancia-modeller til salg på Bilbasen
Når det ‘rigtige’ bliver for dyrt, må man finde billigere alternativer. Vi har samlet tre bud på billigere replikaer.
Vi kan lige så godt vænne os til det. De gamle legender med varme pladser i motorhjerter bliver elektriske – men med den elektriske 5-Serie beviser BMW, at det ikke behøver være helt skidt.
Jo dyrere udgave af Hyundai Ioniq 6, jo hårdere er konkurrencen. Det ser derfor svært ud for den ellers fine elbil i udgaven med 325 hk og alt i udstyr.
Enyaq 80-modellen med 204 hk skiftes nu ud med Enyaq 85 med 286 hk og lidt længere rækkevidde. Den nye variant er marginalt dyrere end den gamle.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive, og det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark. Vi har lavet en samlet liste med alle elbiler i Danmark 2023 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller. TEKST Jacob Dalby FOTO PR (4. marts 2021 – opdateret 10. juli 2023) Elbiler i Danmark i […]