juni 13, 2023

Le Mans 2023 – Kongeklassen er tilbage i topform

Selvom danskerfesten udeblev, gav Le Mans 2023 race fra øverste skuffe samt en tro på, at det ikoniske udholdenhedsløb er tilbage i topform.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Le Mans PR / Porsche PR

Kaotisk vejr, afkørsler, uheld og tekniske udfordringer. Alt var i spil til dette års Le Mans 2023, hvor Ferrari kørte sig til sejr efter 50 års fravær på Circuit de la Sarthe med bil nummer #51.

Jubilæumsudgaven af det ikoniske udholdenhedsløb beviste, at tilføjelsen af en ny LMDh-klasse var præcist det, der var brug for. Hyperbilerne markerer en ny æra for Le Mans, der i 2023-udgaven gav mere spænding, større seværdighed og intens konkurence – og næste år bliver det endnu vildere.

Bilbasen var inviteret til Le Mans af Porsche Danmark.

Comeback til Ferrari

Selvom det først rigtigt blev cementeret i løbets døende timer, befandt italienerne sig konsekvent i den del af racet, hvor podieplaceringerne findes.

Ferrari Corse AF leverede intet mindre end en pragtpræstation. Trods kortvarige, tekniske udfordringer kørte Antonio Giovinazzi, James Calado og Alessandro Pier Guidi deres Ferrari P599 #51 over målstregen som vinder af Le Mans 2023.

Den pole-startende Ferrari #50 med danske Nicklas Nielsen røg, som adskillige andre, i gruset under én af de mange regnbyer og løb senere ind problemer med rekuperationssystemet. Udfordringer, der sendte den røde favorit ned gennem feltet til en sluttelig femteplads.

LÆS OGSÅ | Nu kan du købe Formel 1-legendes Ferrari F40

Toyota var dem, der gjorde livet sværest for de tilbagevendte italienere, med en stor sult. De jagtede nemlig deres sjette fortløbende sejr på Le Mans.

Et større uheld sendte Toyota #7 ud af spillet i en rodet ‘Slow Zone’ i nattens mulm og mørke, mens kampen for deres bil #8 intensiverede. Spændingen holdt indtil 22. time, hvor en ulykke sætter et endeligt punktum for vinderdrømmene.

Peugeot så på et tidspunkt ud til at være de overraskende underdogs med bil #94, der kørte til en podieplacering. Det var dog kun indtil tidlig søndag morgen, hvor bilen sættes i væggen og må udgå. Det efterlod Peugeot #92 med danske Mikkel Jensen som deres bedst placerede på en ottendeplads.

USA tog lyden med

Titlen som overraskende underdog gik i stedet til amerikanske Cadillac, der sluttede på tredje- og fjerdepladsen med bil #2 og #3. Foruden et flot resultat var det også Cadillac, der leverede lyden til den franske fest med en V8-motor, der mindede alle om, at amerikanerne var med.

Alle bilerne lød dog som støvsugere ved siden af den, der rullede ud af Garage #56. En garage, der historisk har været forbeholdt eksperimentelle biler. I år var innovationsgaragen optaget af et Nascar-team med en Chevrolet Camaro, der overdøvede såvel tordenvejr som krysantemumbomber over Le Mans.

Foruden at tage lyden med til Frankrig, overraskede den gumpetunge amerikaner også ved at lægge seriøse omgangstider ind. Med en velrenommeret herre som Jensen Button bag rattet, kørte Garage 56 stabilt op til fem sekunder hurtigere pr. omgang end GTE AM-bilerne.

Skuffelse for Porsche

For Porsche var brødet slået stort op. Inden for baneanlægget var flere Porsche-huse og samlingsområder, hvor kunder, venner af huset, familie til kørere og journalister kunne restituere i samlet flok, bespises eller transporteres ud til banens knudepunkter. Alt til UG.

LÆS OGSÅ | En legendarisk Porsche ingen vil købe: Narkobaronens racerbil

På banen stod Porsche som den eneste konstruktør med fire biler på gridden i den nye topklasse LMDh. Tre af disse var prydet med spraglede striber, der fejrede Porsches 75-år lange historie: 

Orange for 917 Gulf. Lyserød for 917 ‘Grisen’. Grøn for Porsche 917 ‘Hippie-bilen’. Lyseblå for Porsche 936 Martini. Mørkeblå for 956 Rothmans. Rød for 917 Salzburg-Porsche (billeder i rækkefølge).

En flot fejring af legendariske racerbiler, der næppe får selskab på piedestalen af Porsche 963, der kørte Le Mans 2023.

Før løbsstart indrømmede Michael Christensen dog, at de havde haft deres udfordringer med bilen i sæsonens indledende løb. Selvom bilen var i udvikling, ville konkurrencen nærmere blive med Cadillac og Peugeot end med Ferrari og Toyota – og det fik han ret i.

LÆS OGSÅ | Derfor skal du se Le Mans – interview med Michael Christensen

Heller ikke i de øvrige klasser gik det, som forventet, hvor særligt danske seere måtte se slukøret til, da den pink Team Iron Dames-Porsche med Michelle Gatting bag rattet skiftede bremser sent i løbet. Her vinkede de farvel til såvel vinderdrømme som podieplacering og sluttede på en fjerdeplads.

Men hvad skete der egentlig? Hvordan kan de stabile tyskere, der senest vandt tre år i streg fra 2015 til 2017, og har i alt 19-konstruktørsejre på Le Mans, skyde så skævt? Det gik snakken på i paddock og svaret er velsagtens en blanding. 

Porsche 963 manglede fart på langsiden og garanteret også lidt stabilitet i undervognen, som Michael Christensen forklarede til Bilbasen. Vigtigst manglede de dog pålidelighed, hvor en sensorfejl samt et sværtdefineret læk på bil nummer 5 kostede Christensen og team-kollegaerne dyrt.

Det bliver bedre næste år!

Porsche er den konstruktør, der har taget flest trofæer med sig fra Le Mans. Det vidner om en standhaftighed, der garanterer, at der er ekstra blod på tanden for at stadfæste titlen som kongerne af Le Mans til næste år.

Det er dog ikke Porsche, der refereres til, når der står, at det bliver bedre næste år. Le Mans 2023 var blot en forsmag på, hvor fedt det bliver, når tre yderligere konstruktører kommer med Hyperbiler.

Selvom det er svært at forestille sig et meget bedre løb end i år, er der oprigtig grobund for 60% mere spænding til næste år, hvor Alpine, BMW og Lamborghini bliver til at finde på gridden.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS