Vi ved snart ikke hvilket tillægsord, der skal beskrive den ekstreme udvikling der er sket i GTI-feltet. I 1990’erne var 150 hk normalen, og i nullerne blev 200 hk stangvare og mod slutningen af nullerne nærmede markedets Hot Hatches sig 300 hk – og i tilfældet Ford Focus RS sneg ydelsen sig endda over.

Nu er vi i 2010’erne og seneste årtis store GTI’er har typisk mellem 250 og 300 hk. Seat Leon Cupra og Renault Megane RS har slåsset om de hurtigste tider på Nürburgrings Nordsløjfe indtil Honda Civic med 310 hk og et ESP-system, der var specielt udviklet til samme bane satte dem til vægs.
Nu kommer en ny æra af Hot Hatches – lur os om ikke det bliver den sidste på ren fossil brændsel inden vi får hybridteknik på de fleste. Trenden lige nu hedder firehjulstræk og masser af hestekræfter – ikke at der ikke stadig findes den mere traditionelle slags, men over-gti’erne får firehjulstræk. Audi S3 har haft det i årevis, men nu er selv Ford Focus RS med firehjulstræk og Seat kommer også med fut i alle fire fødder og 300 hk.

Det gør ugens fund også. Det er her ordbogen løber tør for superlativer – for hvad kalder man et hårdt pumpet gademissil med 360 hk fra en to-liters motor? Hyper-GTI? Über-GTI. Crazy-GTI? Og for at trumfe har Mercedes-Benz hævet ydelsen fra 381 hk! Begge versioner findes på Bilbasen
Måske betyder det ikke så meget, når først man sidder bag rattet på Mercedes-Benz A45 AMG. Med verdens højeste litereffekt i en femdørs bil cementerer Mercedes-Benz sine motorbygger-evner. Som om det ikke var nok med F1-mesterskaberne.

Med firehjulstræk kan du smutte til 100 km/t på bare 4,6 sekunder. Det er heftigt.