december 18, 2016

Ikonisk sportsvogn redesignet

Få biler er så letgenkendelige som Lotus Super Seven. Den ikoniske britiske sportsvogn skabt af Lotus lige så legendariske Colin Chapman. Chapmans filosofier er ført krystalklart ud i livet i en Super Seven – nemlig Simplify, then add lightness.

Af Ebbe Sommerlund

caterham-lotus-7-custom-4-1480x869

 

En Super Seven indeholder intet overflødigt og så vejer den knapt mere end to ruller chokoladekiks. Det gør, at der ikke skal ret stor motor til at gøre bilen hurtig. Men tilsætter du en kraftig motor, så er resultatet afsindigt – en Caterham  Seven 620R med en turbomotor fra Ford og 310 hk rammer 100 km/t på ca. 3 sekunder.

>> Søg Super Seven på Bilbasen <<

Colin Chapmans filosofier skabte stor succes for Lotus, der under ham vandt syv konstruktørmesterskaber i Formel 1, seks kører mesterskaber og Indy 500 i USA.

Det var med andre ord en noget mere glorværdig tid end den der endte med at blive til en gul Renault med Kevin Magnussen bag rattet.

Lotus, Caterham, Westfield, Donkervoort

Det var en lang omvej for at komme til mit egentlige budskab. Nemlig at svenske Bo Zolland har lavet en, i mine øjne, fantastisk nyfortolkning af en Lotus Super Seven eller en Caterham Super Seven Indycar. Faktisk vil jeg sige, at den er en nyfortolkning af Lotus og Caterhams historie med klare referencer til både Lotus Super Seven og Team Lotus Formel-bilerne fra 1960’erne.

Lotus Super Seven blev som du sikkert ved senere (1973) til en Caterham Super Seven. Den produceres stadig, og er ophav til biler, der i mere eller mindre grad er tro mod originalen – blandt andet fra Westfield og Donkervoort. Faktisk var der også en dansk udspringer af Super Seven, nemlig en Sondergard, der var designet af Jesper Hermann. Den blev desværre ikke rigtig til noget, så vidt vi ved, men fed så den ud.

Nå, men svenske Bo Zolland har været flittig ved computeren, og har skabt nogle ret fede designs, som du kan se herunder. Min favorit er den i Gulf-bemaling – selvom den kører med Pennzoil Stickers!.

caterham-lotus-7-custom

www.zollanddesign.se/

caterham-lotus-7-custom-3

www.zollanddesign.se/galleri/cars

caterham-lotus-7-custom-5

www.zollanddesign.se

caterham-lotus-7-custom-7

www.zollanddesign.se

Billederne kommer fra Silodrome og er publiceret under the Creative Commons Attribution 4.0 International license, hvilket betyder at de kan distribueres frit med link til Silodrome.  http://silodrome.com/caterham-seven-custom-car/

 

Du kan se meget mere til Bo Zolland her. 

 

Læs mere om Lotus på Bilbasen Blog

Her er de 10 bedste biler – ifølge ejerne

Ikonet Esprit

 

 

 

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS