Lyden fra bilerne er på tilbagetog. Vi kan lige så godt vænne os til det. Motorerne bliver mindre, cylindrene bliver færre og lyden bliver kedeligere. Hvis man ser bort fra dedikerede sportsvognfabrikanter som Ferrari og Lamborghini, så går tendensen mod færre og færre cylindre. Ja, og nogle har slet ingen cylindre – de kaldes elbiler.
Turbo tager lyden
Desuden er der snart roterende lyddæmper på de fleste store motorer (turbo) – og den undertrykker mange af de skønne toner fra udstødningsrøret. Så her er lige en hyldest til nogle af de sidste powersedaner med store motorer (uden turbo). Du skal nogle år tilbage for at finde den rene vare – den nye BMW M5 har soundbooster i kabinen! Det betyder selvfølgelig også. at de er billigere at købe – selvom du helst skal have lidt polter på pungen – de er ikke helt billige at holde kørende.
Her er nogle af mine absolutte yndlingsbiler, når det gælder lyd fra powersedaner. E63 er brutal – selv i tomgang, mens BMW’S V10 for alvor folder sin smukke sang ud, når omdrejningstallet stiger –
Mercedes-Benz E63 AMG mod BMW M5 (E60). V8 mod V10. Hvad tager du? Jeg er kørt i E63. Mercedes-Benz E63
>>Se Mercedes-Benz E63 til salg på BilbasenSe BMW M5 til salg på Bilbasen