Test: Hyundai Santa Fe – strømført koreansk kampvogn med 7 sæder
Man behøver ikke smide alle ambitioner om en fed familiebil over styr, bare fordi man har mange børn. Det er den nye Hyundai Santa Fe et lysende eksempel på.
Hvem vil ikke gerne beskytte det mest dyrebare, de har? Børnesikkerhed er i fokus under bilkørslen, og er i dag et væsentligt aspekt af den samlede sikkerhedspakke, som moderne biler indeholder. Her tager vi et nærmere kig på Volvos sikring af de små.
Allerede i 1967 præsenterede Volvo deres første bagudvendte barnestolskoncept – og pionerarbejdet med at beskytte de yngste og mest sårbare passagerer i bilen har udviklet sig lige siden. Og de er siden blevet meget rost for deres sikkerhedsmanual ’Children & Cars’.
”Faktisk kører et barn sin første biltur længe før, det bliver født. Så vores børnesikkerhedsmanual beskriver både, hvordan gravide kvinder og børn i alle aldre kører så sikkert som muligt,” siger professor Lotta Jakobsson, Senior Technical Specialist Safety i Volvo Cars’ sikkerhedscenter. ”Det er en naturlig del af Volvos personorienterede tilgang at give forældre let adgang til nyttig information om børnesikkerhed. Når børn bliver ofre i biluheld, skyldes det ofte manglende viden,” fortsætter Lotta Jakobsson.
I årenes løb er vigtigheden af at udbrede sikkerhedsbudskabet blevet anerkendt af både kunder og samfund. Volvos børnesikkerhedsmanual har modtaget adskillige priser, bl.a. Swedish Publishing Award i 2007.
I den seneste udgave er det et kernepunkt at få forældre til at lade små børn køre med ryggen mod kørselsretningen. ”Et barns hoved er stort og tungt i forhold til kroppen. Eftersom ryghvirvlerne og musklerne i nakken ikke er fuldt udviklede, kan det få fatale konsekvenser for et lille barn, der sidder fremadvendt i en frontkollision,” forklarer Lotta Jakobsson. ”Det er derfor, vi råder forældre til at lade deres børn køre med ryggen mod kørselsretningen, til de er mindst tre år gamle,” tilføjer hun.’
Børn, der kører fremadvendt, skal stadig anvende et fastspændingssystem, der er tilpasset barnets alder. Det sørger en selepude for. Den er med til at gøre bilturen mere sikker for barnet ved at placere sikkerhedsselen hen over lårene, ikke op mod maveregionen,
”Børnesikkerhed er en vigtig del af vores sikkerhedsarbejde. Vi bevæger os videre hen mod vores mål, som er at ingen må komme alvorligt til skade eller blive dræbt i en ny Volvo i 2020. Vores langsigtede vision er, at biler slet ikke skal kollidere,” slutter Lotta Jakobsson.
Har du tjek på børnesikkerheden i din egen bil?
Følg os på Facebook og Google+ og se flere bilnyheder og debatter.
Man behøver ikke smide alle ambitioner om en fed familiebil over styr, bare fordi man har mange børn. Det er den nye Hyundai Santa Fe et lysende eksempel på.
Den ligner en Maersk-skibscontainer, og den har samme farve. Den første elektriske Mercedes-Benz G-Klasse er lige så vild, som den skal være.
Det kræver nærmest ekspertviden at gennemskue muligheder og faldgruber, når man skal have ny elbil. Netop derfor spørger vi en forbrugerøkonom om, hvordan man bedst navigerer mellem køb og leasing i et uforudsigeligt marked.
Der er god plads mellem Kia EV3 og EV6, og i efteråret fyldes hullet ud med den kinesisk producerede EV5. Den elektriske afløser til Sportage byder på rækkevidde op til 555 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.