Hvem vil ikke gerne beskytte det mest dyrebare, de har? Børnesikkerhed er i fokus under bilkørslen, og er i dag et væsentligt aspekt af den samlede sikkerhedspakke, som moderne biler indeholder. Her tager vi et nærmere kig på Volvos sikring af de små.
Allerede i 1967 præsenterede Volvo deres første bagudvendte barnestolskoncept – og pionerarbejdet med at beskytte de yngste og mest sårbare passagerer i bilen har udviklet sig lige siden. Og de er siden blevet meget rost for deres sikkerhedsmanual ’Children & Cars’.
”Faktisk kører et barn sin første biltur længe før, det bliver født. Så vores børnesikkerhedsmanual beskriver både, hvordan gravide kvinder og børn i alle aldre kører så sikkert som muligt,” siger professor Lotta Jakobsson, Senior Technical Specialist Safety i Volvo Cars’ sikkerhedscenter. ”Det er en naturlig del af Volvos personorienterede tilgang at give forældre let adgang til nyttig information om børnesikkerhed. Når børn bliver ofre i biluheld, skyldes det ofte manglende viden,” fortsætter Lotta Jakobsson. I årenes løb er vigtigheden af at udbrede sikkerhedsbudskabet blevet anerkendt af både kunder og samfund. Volvos børnesikkerhedsmanual har modtaget adskillige priser, bl.a. Swedish Publishing Award i 2007.

Med ryggen mod kørselsretningen
I den seneste udgave er det et kernepunkt at få forældre til at lade små børn køre med ryggen mod kørselsretningen. ”Et barns hoved er stort og tungt i forhold til kroppen. Eftersom ryghvirvlerne og musklerne i nakken ikke er fuldt udviklede, kan det få fatale konsekvenser for et lille barn, der sidder fremadvendt i en frontkollision,” forklarer Lotta Jakobsson. ”Det er derfor, vi råder forældre til at lade deres børn køre med ryggen mod kørselsretningen, til de er mindst tre år gamle,” tilføjer hun.’
Børn, der kører fremadvendt, skal stadig anvende et fastspændingssystem, der er tilpasset barnets alder. Det sørger en selepude for. Den er med til at gøre bilturen mere sikker for barnet ved at placere sikkerhedsselen hen over lårene, ikke op mod maveregionen,
”Børnesikkerhed er en vigtig del af vores sikkerhedsarbejde. Vi bevæger os videre hen mod vores mål, som er at ingen må komme alvorligt til skade eller blive dræbt i en ny Volvo i 2020. Vores langsigtede vision er, at biler slet ikke skal kollidere,” slutter Lotta Jakobsson.
Har du tjek på børnesikkerheden i din egen bil?
Følg os på Facebook og Google+ og se flere bilnyheder og debatter.