Test: Ny Porsche Panamera med særdeles aktiv undervogn
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Maserati. Italiensk arrogance i en nødskal. På godt og ondt. Larmende og vulgære motorer, læder og lækre linjer. Men også ry for ekstremt ringe holdbarhed og lige så ringe salg.
Det skal ændre sig nu. Maserati er en del af den enorme Stellantis-koncern (fra Citroën over Alfa Romeo til DS og Jeep), men det italienske mærke med gaflen kører langt hen ad vejen frihjul i den store virksomhed. Der er frihed til det vilde, som sportsvognen MC20 allerede har vist.
Maserati skal vokse og blive Stellantis’ uforfalskede svar på Porsche. Og så skal der mere end dyre sportsvogne og stærkt forældede sedaner som Quattroporte og Ghibli til. Elbiler og flere SUV’er.
Grecale er det første skridt. Men også det vigtigste. En SUV mindre og billigere end Levante, men samtidig langt mere moderne og tidssvarende. En direkte konkurrent til Porsche Macan. Ikke kun den eksisterende Macan, men også den nye, som i løbet af 2022-23 kommer som elbil. Det er en bil med stort salgspotentiale for Maserati.
Grecale kommer nemlig både med klassiske forbrændingsmotorer, men også som 100 procent elektrisk: Grecale Folgore. Det lyder lækkert, for det er italiensk. På dansk betyder Folgore lyn eller lynnedslag. Hvad kunne være mere passende for en stærk, italiensk elbil?
Hvor stærk? Grecale Folgores antal hestekræfter får vi først senere, for den introduceres cirka et år efter modeller med benzinmotor. Men den får et meget stort batteri på 105 kWh – så rækkevidden bør imponere. Måske omkring 700 kilometer på en opladning?
Den 485 cm lange SUV kommer med et MC20-inspireret design og smukke, elegante proportioner. Akselafstanden på 290 cm giver balance og korte udhæng, og der skulle være fin plads til fem personer.
De fem ombord vil kunne følge efter Porsche Macan i højt tempo. Basismotoren er en benzinmotor med mild-hybrid-system og en ydelse på 300 hk i GT-modellen. Modena-modellen er lidt stærkere med 330 hk, men det er V6-motoren på 3 liter i Trofeo, der for alvor sætter fart i tingene.
Grecale Trofeo har 530 hk, går fra 0-100 km/t på 3,8 sekunder – og den topper ved 285 km/t. Mens Trofeo som standard har luftaffjedring, er den tilkøb på de øvrige versioner.
Interiøret viser, som eksteriøret, elegance, og typisk lækre materialer. Nyt for Maserati et et setup med to skærme i midterkonsollen: 12,3″ til infotainmentsystemet og 8,8″ til klimaanlæg, køreindstillinger mv. Digital instrumentering slipper Grecale heller ikke for.
Maserati har for nylig offentliggjort, at kommende bilmodeller som bl.a. muligvis er en fælles afløser for Ghibli og Quattroporte, vil komme som elbiler.
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.