Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Af: Ebbe Sommerlund / d. 07. december 2017
Hvis du, som jeg, elsker hestekræfter, så kan det godt være lidt deprimerende, at kigge efter ny bil. For bilfabrikkerne ved, at vi elsker power, så biler med flere heste koster mere – også selvom de ikke altid er dyrere at producere.
Hestekræfter i almindelige motorer koster ikke kun i indkøb – de koster også i brændstof og ejerafgift. Som regel. Men sådan er det bare. Og faktisk gør de to sidste ting, at biler med mange heste tit falder uforholdsmæssigt meget som brugt. Så kan du leve med, at du betaler det samme i ejerafgift og brændstof, som i afdrag på bilen, så kan du få rigtig meget sjov for ikke ret mange penge – se bare her:
Der var engang, hvor det var nemmere at få fingre i en sekscylindret motor i mellemklassen end det er i dag, hvor det endda er svært i de større modeller. Seat Leon Cupra kunne både have en firecylindret turbomotor eller en 2,8 V6 uden turbo, men med firehjulstræk. Modellen med 1,8-liters motor kunne både fås med fire- eller for-hjulstræk.
Med firehjulstrækket følger også uafhængigt baghjulsophæng – det har forhjulstrækkerne ikke,
Uanset hjulophæng, så er 2,8’eren reelt ikke rigtig hurtigere end sin søster med 1,8-liters turbomotor. Men lyden. Ja, lyden er bare så meget federe med seks propper.
Og der er en Seat Leon Cupra 2,8 V6 4×4 til salg lige her.
En rigtig BMW har seks cylindre – mindst. Ja ja, den der BMW i8 er også ret fed selvom den kun har tre, men ingen regel uden undtagelse. En rækkesekser har en fantastisk lækker motorgang, blandt andet fordi den er i balance – det er hverken en V8 eller en rækkefirer. Og selvom du ikke får helt så meget power i de gamle uden turbolader, så er en rækkesekser på tre liter altså bare en lækker maskine, når den er Made in Bayern. 231 hk er bestemt ikke at kimse af. En af svaghederne ved en E46-model er rust i skærmkanterne, og det har mange af bilerne. Men et smut til pladesmed og lakerer, og du har en køremaskine med lækker lyd til en skilling.
Bilen på billedet finder du her – hvis den ikke er solgt.
Det er næsten umuligt, at lave en liste over billige biler med mange heste uden at have en Volvo med. Den femcylindrede turbomotor har været produceret i rigtig mange år, og den kan optimeres til at yde endnu mere end de 200-250 hk den yder fra fabrikken. Den bliver hurtigt lidt tørstig, men det gør de nyere fircylindrede også, og de har ikke den fede lyd fra fem cylindre.
Bilen du ser herover, finder du her – hvis ikke en ny køber har nappet den.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.