Mazda forbereder sig på at introducere sin nye elbil 6e i august, og kunderne skal blandt andet lokkes til med seks års fabriksgaranti.
Priserne har siden starten af 2023 været den helt store kampplads for elbiler. Uden virkelig skarpe priser på nye elbiler kan en bilproducent glemme alt om at sælge nye elbiler i Danmark. Kunderne kan altid få en lignende elbil et andet sted til en pris, der er mere attraktiv.
I løbet af nogle måneder er et nyt middel taget i brug for at overbevise danskerne om, at de skal købe elbil hos lige præcis den og den producents forhandlere: garantiforholdene.
Kinesiske producenter havde allerede lang garanti, og Toyota kører med 10 års serviceaktiveret garanti, men da store mærker i VW-koncernen sidst i december kom med i kraft af fem års fabriksgaranti (delvist dækket af den danske importør), begyndte garantikampen for alvor.
I august kommer Mazda med sin vigtige elbil 6e, en stor hatchback til priser fra kun 299.990 kroner. Nu afslører Mazda, at elbilen kommer med længere garanti end mærkets øvrige biler.




Seks års fabriksgaranti op til 150.000 kilometer
I midten af marts introducerede Ford fem års garanti på sine elbiler, men garantien udløber i det øjeblik, man rammer 100.000 kilometer. Holder man sig under 100.000 kilometer i perioden op til de fem år, er der ingen problemer.
Men vi vil hellere have flere kilometer, som er det Mazda giver med til sin nye elbil. Man får også et år mere end hos bl.a. Ford, Hyundai og Volkswagen – fabriksgarantien er seks år, og man kan køre op til 150.000 kilometer, før fabriksgarantien falder fra.
Mazda oplyser, at hele bilen som udgangspunkt er dækket. Der er, udover sliddele som bremser og viskere, to undtagelser, men de er så små, at udgiften til dem vil være meget begrænset; det drejer sig om ladekablerne og 12-volts batteriet.
Læs meget mere om den nye Mazda ved at følge linket herover. Den nye fabriksgaranti fra Mazda gælder kun den nye elbil – øvrige bilmodeller fra Mazda kommer fortsat med tre års fabriksgaranti op til 100.000 kilometer.