Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
TEKST Morten Bek FOTO PR
Mazda MX-5 er en kombination af de helt rigtige elementer: Holdbar japansk teknik, lave omkostninger til vedligehold, fede køreegenskaber, roadster-formen med kaleche og relativt lave priser fra ny.
Det har siden 1989, hvor første generation MX-5 blev vist på biludstillingen i Chicago, gjort den lille roadster til den bedst sælgende sportsvogn i verden. I 2016 rundede Mazda 1 million eksemplarer, og MX-5 blev optaget i Guinness Rekordbog som den bedst sælgende to-personers sportsvogn nogensinde.
LÆS OGSÅ: Test: Mazda MX-5 er irriterende god til at holde på pengene
MX-5 har aldrig haft mange direkte konkurrenter. I dag har den ingen. Ingen anden bilproducent sælger en kompakt roadster i samme prisklasse. Du kan købe en ny Porsche 718 Boxster, hvis du har mindst 1,2 mio. kr. til en ny bil – hos Mazda kan du købe en ny MX-5 for 295.100 kr.
Det er samme pris som Volkswagen tager for en Polo 1,0 TSI med 110 hk. De skarpe priser og alle de andre stærke elementer gør, at Mazda MX-5 er guld værd som brugt; værditabet er ekstremt lavt og kun få andre biler holder på pengene som en MX-5.
En overset grund til at MX-5 er en bil med et meget lavt værditab er, at Mazda ikke skifter til en ny model hvert 3-5 år. Siden 1989 har der kun været fire generationer MX-5: NA, NB, NC og den nuværende ND, som kom på markedet i 2015. Kunder og bilforhandlere ved med andre ord, at der ikke sker store omvæltninger hele tiden.
Der sker dog mange løbende opdateringer, og ND-udgaven er blandt andet kommet som RF-version med fast foldetag, og MX-5 har fået en stærkere 2-liters motor (184 hk i stedet for 160 hk) og justeringer af undervogn og meget andet siden 2015.
LÆS OGSÅ: Elektrisk Mazda MX-5 ligger i kortene
Men hvor godt holder MX-5 så værdien? Bilbasens brugtbilsekspert og markedsanalytiker Jan Lang sætter tal på – og giver et bud på, hvorfor den er så værdifast.
“Der er ingen tvivl om, at roadstere generelt holder værdien langt bedre end andre biltyper. MX-5 er et unikt eksempel. Over 3 år ligger værditabet på kun 20 procent, hvor almindelige biler i samme prisklasse typisk taber 40 procent. Den lave afskrivning skyldes, at MX-5 fra ny er relativt billig, og det gør den tilgængelig for mange – og det sænker niveauet for afskrivningen,” fortæller Jan Lang.
Mazda har gennem årene lavet en række specialmodeller, som 30th Anniversary Edition-udgaven i farven Racing Orange fra 2019, der blev lavet i 3000 eksemplarer – hvoraf kun 18 kom til Danmark. En specialmodel som den vil holde værdien endnu bedre end standardudgaver – og være meget eftertragtet.
Når solen skinner, foråret lokker med mange lyse timer, får mange danskere lyst til at køre åben bil. Med basisudgaven af MX-5 får man en 1,5-liters motor med 132 hk, stofsæder og fartpilot til 295.100 kr. Man skal op i mindst 350.100 kr. for at få lædersæder, sædevarme og regnsensor (med 2-liters motor starter prisen ved 385.100 kr.), så basisudgaven er, trods manglende sædevarme, meget attraktiv.
LÆS OGSÅ: Duel: Taget ned og sommeren ind i BMW Z4 og Mazda MX-5
Når MX-5 så sælges videre som brugt, vil man se, at den lille roadster virkelig er værdifast. På Bilbasen ligger eksempelvis et eksemplar af MX-5 1,5 indregistreret i marts 2016 med 50.000 kilometer bag sig. Nyprisen var dengang 349.010 kr. (tilsvarende model i dag fra ny koster kun cirka 1.000 kr. mere) – og den står til salg for 239.700 kr.
Det er et værditab på 7 år på 109.310 kr. – bare 31,3 procent. Det viser ikke kun det lave værditab i starten, når man køber MX-5 fra ny, men også at der efter den første “store” afskrivning kun er lavt værditab mange år fremover.
LÆS OGSÅ: MG Cyberster – elektrisk roadster med saksedøre!
MX-5 er derfor en dyr bil at købe som brugt. Men her skal man huske, at MX-5 så bevarer så stor værdi i årene fremover, at den lille roadster altid er populær på brugtmarkedet. Man kan sælge den videre igen uden at lide et stort tab.
Lige nu er der 85 eksemplarer af Mazda MX-5 til salg på Bilbasen med et eksemplar af generationen NB fra 1998 som den billigste til 78.000 kr.
Brugte Mazda MX-5 til salg på Bilbasen
Se flere brugte Mazda MX-5 til salg på Bilbasen
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.