Danmark er et lille land og et lille marked for nye biler. Men fordi vi er blandt landene i verden med største procentmæssige salg af elbiler, er kinesiske bilmærker vilde for at komme ind i Danmark.
Et af de store spørgsmål er, hvornår danskerne får nok af at skulle forholde sig til nye og helt ukendte bilmærker? Et andet lige så vigtigt spørgsmål er, om der overhovedet er plads til så mange kinesiske bilmærker - ikke bare i Danmark, men også hjemme i Kina.
Allerede i Danmark eller på vej er BYD, MG Motors, Omoda, Jaecoo, Zeekr, XPeng, Denza, JAC og Maxus, og i dag har et nyt mærke meldt sin ankomst: Exlantix.
Exlantix går i Kina under navnet Exceed, og Bilbasen stiftede sidste år bekendtskab med mærket under et besøg i Kina. Exlantix er et mærke under den store Chery-paraply, som blandt andet også dækker over Omoda og Jaecoo, som senere i år kommer til Danmark.


Premium-mærke. Siger de selv
Chery har valgt, at Exlantix i Danmark skal have en anden importør end sine to søstermærker, Omoda og Jaecoo. Mens de to mærker skal sælges gennem Nic. Christiansen Group (BMW, Hyundai, BYD), så vil Exlantix blive bragt til landet af Wismo Group.
Wismo Group er stor. Der er mange mærker i flokken, og udover Citroën, Peugeot og Opel, for blot at nævne nogle, har Wismo Group også Kina-mærkerne Hongqi, Voyah og Navor, og importøren har også flere på vej fra den store kinesiske koncern Dongfeng.
Exlantix præsenteres som et "premium-bilmærke", hvilket kan være en grund til, at Chery har valgt en importør, der ikke samtidig skal tilgodese billig-mærkerne Omoda og Jaecoo. Men premium er ikke bare noget, man kan kalde et bilmærke; det kræver opbygning og at forbrugerne oplever, at de får noget særligt og noget ekstra.
Luksus er en anden ting, som man bare kan lave med udstyr og materialer, kræfter og overdådighed. Premium, derimod, som det forstås i Danmark, kan man ikke bare vælge at kalde sine produkter. Det tog Audi årtier at opnå den status.
Exlantix rammer Danmark i tredje kvartal i år, altså fra omkring sensommeren. I første omgang med, ikke overraskende, en stor elektrisk SUV - som er det, de fleste kinesiske mærker mener, vi danskere skal købe. Batteri på enten 77 eller 100 kWh, men intet prisniveau. Senere kommer, med al sandsynlighed, den store sedan ET.