Der er nærmest ingen efterspørgsel på den 4-cylindrede plug-in hybrid Mercedes-AMG C 63 S E Performance. Derfor lover Mercedes-AMG nu, at den opdaterede udgave får flere cylindre.
Det var en mundfuld af de større, da Mercedes i 2022 præsenterede sin nye AMG C 63. Ikke fordi den med 680 hestekræfter blev den mest kraftfulde C-Klasse nogensinde, men fordi antallet af cylindre blev halveret.
Den benzingurglende V8’er blev erstattet af en firecylindret plug-in hybriddrivlinje, der med flere kræfter, hurtigere acceleration og teknologi fra Formel 1 skulle få nyheden til at glide lettere ned hos entusiasterne. Desuden måtte man jo forstå, at elektrificeringen var et nødvendigt onde, sagde Mercedes.
Ingen brochure eller belæring om klimahensyn kunne imidlertid få folket til at elske Mercedes-AMG C 63 S E Performance. Den sælger simpelthen ikke, og derfor har Mercedes til britiske bilmedier nu bekræftet sin egen kovending: der skal flere cylindre i C-Klassen!

En drivlinje, man kender
Hvis ikke man forstod pointen i rubrikken “Mercedes-AMG C 63 S er svær at holde af“, kan man koge essensen af Bilbasens anmeldelse ned til følgende: “… selvom den er uhyre hurtig og med masser af lækker mekanik og elektronik, er sjælen og charmen forsvundet som dug for solen,”. Sådan skrev Jacob Dalby om Mercedes-AMG C 63 S E Performance i november 2024.
Det er ikke kun på redaktionen, at den elektrificerede AMG er blevet ilde modtaget, men over en bred kam på verdensplan. Den har nemlig solgt så dårligt, at Mercedes flere gange i varierende udstrækning har erkendt sin fejl – men uden som sådan at komme med løsningsforslag. Det kommer der nu!
Man behøver ikke vente til en ny generation af C-Klasse, før der findes flere cylindre i den mest hårdkogte AMG-variant. Allerede med det kommende facelift vil der ligge to flere cylindre under hjelmen på Mercedes-AMG C 63 S. Mere specifikt en 3-liters benzinmotor med seks cylindre.

Det nye setup til C 63 er nemlig baseret på en drivlinje, man kender. Det er nemlig den samme, som findes i Mercedes-AMG E 53. Den opdaterede Mercedes-AMG C 63 vil dog eftersigende få en teknisk overhaling af netop hybriddelen, hvorfor den må forventes at yde endnu flere kræfter end E-Klassen.
Kovendingen kommer som led i en bred accept af, at kunderne fravælger forkølede AMG-modeller. Derfor vil vi også se V8’eren gøre comeback i den kommende Mercedes-AMG CLE 63 Coupé, der forventes at blive lanceret senere i år. Den opdaterede C-Klasse bør lande allerede i løbet af foråret.