En stor elbil som Audi E-Tron S vejer 2,7 tons. En voldsom og problematisk vægt i forhold til materialeforbrug, effektivitet og rækkevidde. Et stort batteri er bare en del af problemet, for der er meget andet i elbilen, der vejer noget. På det trin udviklingen er lige nu, kræves et stort batteri for at give en stor elbil bare nogenlunde brugbar rækkevidde.
Det er en ond cirkel, som forskere og producenter arbejder hårdt på at komme ud af. For at gøre elbilerne lettere, skal batterierne blive mere effektive – og lettere.
Mercedes-Benz har med den nye EQS bygget en elbil med en rækkevidde, der slår næsten alle andre elbiler. Op til 743 kilometer på en opladning. Men EQS har også et af de største batterier på markedet med en kapacitet på cirka 108 kWh. Det giver en vægt på omkring 2,5 tons, og EQS er dermed cirka 500 kilo tungere end en S-Klasse.
Vision EQXX er skabt fra bunden på bare 18 måneder. I foråret 2022 vil Mercedes-Benz lade konceptbilen undergå rækkeviddetest, hvor tyskerne lover, at bilen uden problemer kan køre mere end 1.000 kilometer på en opladning.
I EQXX fylder batteriet 50 procent mindre end i EQS
Ingeniørerne hos Mercedes-Benz er næppe stolte af, at EQS bærer rundt på klar overvægt. De er ihærdige for at gøre både elbilerne og batterierne mere effektive, og som en håndgribelig indikation har de skabt en ny konceptbil: Vision EQXX.
Den strømlinede Vision EQXX har en endnu lavere vindmodstand end EQS. Selv om billederne kan snyde, er konceptbilen forholdsvis kompakt; den langstrakte bagende får bilen til at virke lang, men den er uhyre vigtig for aerodynamik og effektivitet.
Mercedes-Benz er i gang med at udvikle en ny platform til kompakte og mellemstore biler. MMA, Mercedes-Benz Modular Architecture, vil indeholde teknologier og viden, som er brugt til Vision EQXX. Selv om batteriet har en kapacitet på cirka 100 kWh, fylder det 50 procent mindre end det 108 kWh store batteri i EQS. Det er samtidig 30 procent lettere.
Drivlinjen i Vision EQXX er produceret af Mercedes-Benz selv, og effektiviteten er på et højt niveau. 95 procent af den energi, der forlader batteriet, overføres til de trækkende hjul. Det betyder et meget ringe tab, som igen er med til at sænke behovet for et endnu større batteri.
Med et forbrug på 10 kWh på 100 kilometer skulle Vision EQXX være mere end dobbelt så effektiv som den typiske elbil i dag. Det kræver meget lidt hovedregning, at et batteri på 100 kWh og et forbrug på 10 kWh for hver 100 kilometer giver en rækkevidde på 1.000 kilometer.
Det vil ikke være tomme ord, lover Mercedes-Benz. I løbet af foråret vil tyskerne foretage en officiel rækkeviddemåling i den virkelige verden. Vision EQXX skulle, uden ekstrem sparekørsel, kunne nå 1.000 kilometer.
Den nye konceptbil har en langt lavere vindmodstand end EQS (Cd 0.17 mod 0.20), som er den mest aerodynamiske serieproducerede bil i verden.
Vægt et godt stykke under 2 tons
En konceptbil er kun det – et koncept. Vision EQXX er et bud på fremtidens elbiler. Teknologien og aerodynamikken er, sammen med bæredygtige og naturlige materialer, de vigtigste elementer i konceptbilen. Den er en forsmag på teknologi og formåen, som kommer på markedet i løbet af få år.
Det vil komme til at gå hurtigt med at få elbilernes vægt ned og effektiviteten op. Udviklingen af mere effektive batterier og helt nye batterityper har højeste prioritet. Der kan potentielt spares vægt og bruges færre ressourcer. Batterier og elmotorer med færre miljøbelastende stoffer.
Vision EQXX har et chassis med en let ramme som en Formel 1-racer, den er mindre end EQS (Mercedes-Benz oplyser ikke direkte konceptbilens størrelse), og den har en “beskeden” motorydelse på cirka 200 hk, hvorfor vægten selvfølgelig er lavere.
Men et batteri med en kapacitet på cirka 100 kWh trækker i den anden retning. Til trods for det store batteri vejer Vision EQXX omkring 1,8 tons. Den vægt er mere end 200 kilo lavere end den kompakte EQA 250 med et batteri på 66,5 kWh. – Den elektriske fremtid ser, med andre ord, effektiv og lettere ud.
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Bedst som Mazda mangler elbiler i modelprogrammet, lancerer de en… enorm syvpersoners SUV som plug-in hybrid? Det er ikke så skævt, som det lyder, da ny Mazda CX-80 giver både luksus og plads til syv personer.
Audis længe ventede konkurrent til BMW i5 og Mercedes-Benz EQE er landet i Danmark. Med baghjulstræk, det store batteri og Ultra-udstyr er A6 Avant E-Tron en fornøjelse.
Danske bilkøbere er gået i en stor bue uden om den elektriske sedan XPeng P7. Nu skal store besparelser få gang i salget, og kampagnepriserne starter på 299.900 kr.
Er du på udkig efter din første elbil? Med et voksende marked kan det være svært at navigere i de mange muligheder. Derfor gennemgår vi 3 forskellige prisklasser og giver bud på de bedste elbiler til førstegangskøberen.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.