april 17, 2023

Mercedes-Maybach EQS SUV – elektrisk overklasse

EQS SUV 680 er den første elbil fra Mercedes-Maybach, og den 658 hk stærke SUV er smurt ind i luksus og overflod.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Bilbasen var inviteret til Portugal af Mercedes

Mercedes har en solid elbils-portefølje. EQB, EQC, EQE, EQS og EQV. Men ingen af de modeller har fristet det ultimative mærke under stjernen – Maybach. Mercedes-Maybach, som den guldbelagte afdeling hedder i hele sin pragt, har valgt at vente på en stor elektrisk SUV fra moderfirmaet, før de slog til. Det gør de nu med deres opgraderede udgave af EQS SUV.

LÆS OGSÅ | Med Mercedes-EQ EQS når elbilerne et foreløbigt højdepunkt

Den første elbil fra Mercedes-Maybach er opulent, en SUV med luksus og hestekræfter i overflod: EQS SUV 680 er en af de første elektriske SUV-modeller til de rigeste i samfundet.

Med Maybach-navnet følger mere af det hele. Mere udstyr, mere præcision, flere hestekræfter og mere rigelighed. Mercedes-Maybach EQS SUV 680 har grundformen fra den almindelige EQS SUV, men meget er justeret og perfektioneret i den elektriske SUV. De rigeste forventer det bedste.

Før verdenspremieren har Bilbasen kigget nærmere på den nye Mercedes-Maybach ved et event i Portugal.

Stjernen er rykket op på den klassiske plads

En Mercedes-Maybach adskiller sig mere i designdetaljen end i de store træk. Hvor en almindelig EQS SUV har en stor stjerne midt i “grillen”, har Maybach-udgaven en stor indsats med vertikale ribber, som fortsætter ned i luftindtaget længere nede. Alle sensorer og radarsystemer er perfekt integreret, helt usynligt, bag fronten.

I indsatsen under forlygten sidder små Maybach-emblemer, og over “grillen” sidder noget, der for en SUV fra Mercedes-stalden er helt usædvanligt: Stjernen. Ingen anden SUV før EQS SUV 680 har haft stjernen siddende der.

LÆS OGSÅ | Test: Mercedes EQS SUV er suveræn

Før jeg hopper ind på bagsædet, kører jeg hånden blidt henover lakeringen, hvor de to farver mødes. Det er ikke en folie, men en lakering lavet med to separate farver, som har fået mange lag klar lak for at gøre resultatet perfekt.

Bilen i det bevogtede rum, hvor jeg er blevet lukket ind sammen med to ansatte i Mercedes-Maybach, er udstyret med First-Class Rear. Midterkonsollen fortsætter mellem forsæderne og flyder op gennem bagsæderne. Træet på konsollen er mere yacht end bil, og overfladen er silkeblød. Det er ikke kun, hvad jeg kan se, der er vild luksus (champagneglas, læder så blødt som silke, massage), men også hvad jeg kan høre – og ikke høre.

LÆS OGSÅ | Første tur/video: Mercedes EQE SUV smyger sig af sted

Dolby Atmos-lydsystemet prøver jeg med en tilpasset film med lydbilleder fra regnskov og bjerge. Jeg har aldrig oplevet et lydanlæg, der virkelig lyder som det bedste, der findes i biograferne. Mange har lovet det, men det her er som at blive pakket ind i ren, gennemtrængende lyd.

Det man ikke kan høre, når man sidder på bagsædet, er ingeniørernes arbejde med at støjisolere yderligere i forhold til Mercedes EQS SUV. Der er puttet ekstra støjdæmpning ind, men også en detalje som hattehylden, der lukker komplet af for lyd fra bagagerummet, er ny.

658 hestekræfter – og 600 kilometer – må række

Mercedes laver den originale EQS SUV med 360, 449 og 544 hestekræfter. Det skulle, i alle tilfælde, være en tilstrækkelig ydelse, selv om SUV’en er 513 cm lang og vægten er over 2,6 tons.

Mercedes-Maybach EQS SUV 680 byder på mere, og man skal ikke til at vælge mellem forskellige drivlinjer. Der er en variant, og den har masser af det hele. 658 hk, 950 Nm, firehjulstræk. 0-100 km/t på udmærkede 4,4 sekunder, og topfarten, er typisk for en elbil, ikke voldsom: 210 km/t.

LÆS OGSÅ | BMW i5 er din nye og 100 procent elektriske 5-serie

Luftaffjedring og aktivt styrende baghjul, enten 4,5 eller 10 grader, øger selvfølgelig komfort og manøvredygtighed, men Mercedes-Maybach har også givet EQS SUV 680 et særligt køreprogram – Maybach – som skal give optimal komfort for bagsædepassagererne.

Ladepauser skulle blive forholdsvis sjældne, for EQS SUV 680 har en rækkevidde på cirka 600 kilometer. Skulle der være brug for et længere ophold i strømmens navn, er de fantastiske omgivelser – og den fantastiske lyd – i den elektriske Mercedes-Maybach et af de bedre steder at slå tiden ihjel.


Brugte elbiler fra Mercedes til salg på Bilbasen

Se flere brugte elbiler fra Mercedes til salg på Bilbasen

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Hvad sker der, Mitsubishi?

Mitsubishi i Danmark virker til at være gået i dvale. De nyeste modeller på Renault-basis findes ikke i Danmark, og den nye Outlander lader vente på sig. Nu er der facelift til den Captur-baserede ASX.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS