Det var meningen at Ugens Fund skulle være en Mercedes-Benz Pagode fra 1960’erne. Den klassiske cabriolet, der bare er steget og steget i pris. Charmerende og uimodståelig. Men i søgningen over Mercedes-Benz cabriolet dukkede denne SL 65 op, og så var det alligevel som om den Pagode blev glemt. Efterladt i støvet.
Vi har før rost Mercedes-Benz C63 AMG med V8 sugemotor til skyerne, ja, faktisk foretrukket den over den mere magtfulde, nyere V8 med turbo. Og den gamle V8 vinder stadig en lydduel med SL65 AMG i vores ører, meeen vi kunne godt overtales til at acceptere en V12 med bi-turbo, ja, der er to.
Der er i hvert fald mindst 612 gode grunde til at gøre det, hvis vi snakker hestekræfter. Eller også skulle vi bare tage drejningsmomentet, der har en nærmest magisk værdi på 1.001 Nm. En VW up! har 95 Nm – bare lige til sammenligning. Det betyder at motoren er klar til at rykke din nakke i smadder stort set uanset omdrejningstal.
V12 er i øvrigt den optimale konstruktion i en personbilsmotor, hvis vi taler vibrationer. Den er balanceret uden balanceaksler. Lyden er temmelig meget anderledes end en V8, hvor den naturlig ubalance og antallet af antændinger laver en helt anden lyd. Lyt bare til en SL65 AMG lige her (spol til 0.30):
Mercedes-Benz SL65 AMG 2005 – specifikationer
HK/Nm | 612 hk / 1001 Nm |
0 – 100 km/t | 4,2 sek |
Tophastighed | 250 km/t |
Km/l | 6,6 km/l |
