Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Af: Simon Hallenslev / d. 9. april 2020
Når du køber en ny bil, køber du også ind i sikkerheden om, at hvis noget går galt, bliver omkostningerne dækket af fabriksgarantien. Derfor kan køb af en brugt bil føles som et større sats, fordi du står med håret i postkassen, hvis bilen strejker som en fransk offentlig ansat.
Det britiske bilmedie WhatCar har lavet en stor spørge-undersøgelse, der inkluderer 18.119 bilejeres udsagn over 12 måneder om 31 forskellige bilmærker og 218 forskellige modeller.
LÆS OGSÅ | Test: Kan lejlighed og elbil forenes? Vi tester Danmarks billigste elbil
Bilejerne blev spurgt om, hvilke problemer de oplevede med deres brugte biler inddelt i 14 forskellige parametre; fra motor- til interiørfejl. Alle svarene er blevet kogt ned til et pålidelighedsindeks i procent, der er baseret på antallet af fejl, prisen det kostede at udbedre fejlene samt hvor længe bilen var på værksted.
Jo tættere bilerne kommer 100 procent desto bedre. Bilerne er opdelt i deres respektive klasser og typer, så du kan se, hvilke brugte biler der er de mindst og mest pålidelige i nøjagtigt den størrelse, du måske overvejer.
En fransk mikrobil bygget på budget, lyder ikke just som opskriften på pålidelighed – men det er det altså! Med en pålidelighedsprocent på 97,8 procent løber Peugeot 107 med titlen, efterfulgt af Fiat Panda (2012-) med 96 procent og Skoda Citigo (2012-) med 92,8 procent.
I den anden ende af indekset finder vi piger fra Øregaard Gymnasiums foretrukne transportmiddel; Fiat 500, som scorer 69,3 procent i pålidelighedsprocenten efterfulgt af den gamle Fiat Panda (2004-2012) med 71 procent. Den tredje mindst pålidelige er Toyota Aygo (2005-2014) med 77,3 procent, hvilket er spøjst, fordi den er bygget på samme platform som den mest pålidelige Peugeot 107.
Med en imponerende pålidelighedsprocent på 98,6 procent indtager Suzuki Swift pladsen som den mest pålidelige brugte minibil. Efter Swift følger den konservative men drønpålidelige Honda Jazz (2008-2015), der scorer 94,3 procent, mens tredjepladsen går til Toyota Yaris (2011-) med 93,9 procent.
Peugeot 207 scorer 63,2 procent i pålidelighedsprocent, men det er ikke en gang det værste: Ifølge WhatCars pålidelighedsundersøgelse har hele 57 procent af Peugeot 207-ejerne haft problemer med deres bil, hvoraf 17 procent af disse var motorproblemer. Sammen med 207 i den kedelige ende findes Hyundai i20 (2009-2015) med 67,8 procent og Mini Cooper (2001-2006) med 73,7 procent.
Honda Civic er den mest pålidelige bil i den lille mellemklasse med en super pålidelighedsprocent på 97,8. Dette skyldes blandt andet, at de småproblemer ejerne har oplevet, er blevet fikset samme dag, som de indleverede bilen på værksted, mens regningerne generelt har været holdt i den lave ende. Toyota Auris og Hyundai i30 indtager anden- og tredjepladsen med hhv. 94,7 procent og 83,5 procent.
Audi A3 diesel bidrager til en generelt kedelig statistik for dieselbiler. Selv scorer Audi A3 kun 40 procent i pålidelighedsprocent, mens Ford Focus diesel (2004-2011) scorer 46,5 procent og VW Golf V diesel (2003-2009) scorer 59,4 procent. Dermed er alle tre bundplaceringer i denne klasse givet til dieselbiler.
Selvom 17 procent af Avensis-ejerne havde oplevet problemer i løbet af 12 måneders ejerskab, var alle problemerne i småtingsafdelingen, hvorfor den scorer 92 i pålidelighedsprocent. Efter Avensis følger en tysk darling i form af BMW 3-serie (2012-2019) med 90,9 procent og Honda Accord (2008-2015) med 89,9 procent.
Den populære 3-serie kan findes i begge ender af pålidelighedsindekset. Med kun 50,4 procent i WhatCars pålidelighedsscore er denne generation 3-serie den mindst pålidelige i klassen, med dyre reparationer i både motor og bremsesystem. Efter 3-serie finder vi Mazda 6, der scorer 59,8 procent og Hyundai i40 der scorer 61,2 procent.
Tænk at vi skulle finde en britisk bil i spidsen af et pålidelighedsindeks for brugte biler. Den store Jaguar XJ får 94,9 i pålidelighedsprocent af dens ejere, hvoraf én har tilføjet, at hvis blot man passer lidt på den, har du en evighedsmaskine. På anden- og tredjepladsen finder vi to autobahn-missiler: Mercedes E-klasse (2009-2016) og Audi A6 (2011-2018) som scorer hhv. 82,3 og 82,2 procent.
Endnu engang giver undersøgelsen lidt dobbeltkonfekt, for mens de nyere Audi A6 ligger i spidsen, ligger de ældre helt i bunden med 52 i pålidelighedsprocent, grundet mange elektriske problemer og gennemsnitlige værkstedsregninger på over 8.000 kr. omregnet fra britiske pund. Efter Audi A6 finder vi to BMW 5-serie, årgangene 2004-2010 og 2010-2017, som scorer hhv. 69,1 procent og 75,5 procent.
I undersøgelsen er segmenterne lille SUV og mellemstore SUV slået sammen. I denne sammenlægning finder vi den underfundige Skoda Yeti diesel i spidsen med 96 procent. Dieselversionen havde tre gange færre fejl end benzinversionen. På andenpladsen har vi en lidt dyrere BMW X1 (2009-2015) med 95,6 procent og Nissan Juke (2010-2019) med 93,9 procent, hvilket gør den væsentligt mere pålidelig end dens storebror Nissan Qashqai.
Alt der lugter lidt af SUV og høj køreposition er populært på verdensplan, og sammenlignet med nogle af de andre biltyper, klarer de sig godt i pålidelighedsprocenten. Den mindst pålidelige lille/mellemstore SUV er den første generation Qashqai, som trods alt stadig scorer 75,2 procent i pålideligheden. Efter den følger endnu en Qashqai diesel i en nyere årgang (2014-) med 78,8 procent: En andenplads som Qashqai deler med VW Tiguan (2007-2016) der scorer 78,8 procent.
På tværs af generationer er Toyota RAV4 en uhyre pålidelig brugtbil, mens årgangene 2013-2019 tager topplaceringen som den mest pålidelige store SUV med 97,6 i pålidelighedsprocent. Dernæst følger endnu en japaner i form af Honda CR-V (2012-2018) med 95,9 procent og Range Rover Sport (2014-) med 94,4 procent.
Anden generation X5 får tilddelt bundplaceringen med 54,5 procent, hvor næsten halvdelen af ejerne har meldt om fejl, der alle lå i den dyre ende at reparere. Efter X5 følger Land Rover Discovery (2004-2017) med 60,2 procent, der ligeledes ligger i bund grundet dyre reparationer i primært motor eller affjedring. Den tredje mindst pålidelige store SUV er Hyundai Santa Fe (2006-2012) med en score på 61,6 procent.
Med en vild pålidelighedsscore på 99,5 procent tager Lexus CT titlen som den mest pålidelige el- og hybridbil i denne undersøgelse. Kun 4 procent af Lexus CT-ejerne har meldt om problemer, og samtlige af problemerne var små og kunne fikses samme dag. Generelt er el- og hybridbilerne meget pålidelige. Efter Lexus følger Toyota Auris hybrid (2013-2019) med 98,5 procent og endnu en Lexus i form af modellen RX (2009-2016) med 97,7 procent.
At Nissan Leaf er den mindst pålidelige, betyder ikke den ikke er pålidelig; for det er den! Faktisk er den mere pålidelig end nogle af de andre biler, som i undersøgelsen kategoriseres som mest pålidelige. Nissan Leaf scorer en særdeles respektabel pålidelighedsprocent på 90,8, efterfulgt af Toyota Prius (2009-2015) med 92,8 procent og Lexus IS (2013-) med 96,6 procent. Vil du have en pålidelig bil, tyder det altså på, at du skal vælge en miljørigtig el- eller hybridbil.
MPV står for ’Multi-purpose Vehicle’ og er en biltype, der er kendetegnet ved et minibusagtigt udseende med masser af plads til både børn og bagage. Førstepladsen i denne kategori indtages af Kia Venga med flotte 95,7 procent. Venga blev aldrig rigtig en succes herhjemme, men er altså et godt bud, hvis du skal bruge en pålidelig børnecontainer. Efter den følger Opel Zafira Tourer (2012-2018) med 90,7 procent og Citroën C3 Picasso (2009-2017) med 86 procent.
Anden generation Zafira klarer sig knapt så godt som tredje generation, og får med en pålidelighedsprocent på 51,7 procent titlen som den mindst pålidelige brugte MPV. Efter den følger den nyere Peugeot 3008 (2009-2017) med 56,1 procent og Renault Scenic/Grand Scenic (2009-2012) med 58,1 procent.
Selvom 18 procent af Audi TT-ejerne har meldt om problemer, har de alle været af mindre seriøs karakter, hvorfor TT scorer 93,2 i pålidelighedsprocent. Mazda MX-5 (2005-2015) følger tæt efter TT, og scorer 93 procent, mens tredjepladsen går til den noget dyrere og større BMW 6-serie Coupé/Cabriolet, som scorer 92,7 procent.
Lige over halvdelen af BMW-ejerne har meldt om problemer med deres 3-serie, hvoraf 17 procent af disse var motorproblemer – problemer som dermed også var dyre at fikse. Dermed scorer BMW 3-serie Coupé/Cabriolet bundplaceringen med 57 i pålidelighedsprocent. Herefter følger BMW Z4 (2003-2009) med 65,8 procent og Mercedes SLK (2011-2016) med 74,9 procent.
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.