3x vilde varebiler, der gør livet lidt sjovere
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Det er udelukkende et kosmetisk facelift, MG EHS PHEV har været i gennem – konceptet er stadig masser af udstyr og 258 hk til en fornuftig pris.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Plug-in hybriderne er ikke, hvad de har været. Interessen for elbiler har dæmpet interessen for plug-in hybrider i Danmark, og salget af de delvist elektriske biler er derfor skrumpet. Men det kan stadig være interessant at sælge plug-in hybrider til danskerne: Ford har i år, indtil 1. september, solgt næsten 3.000 Kuga PHEV.
Det var alligevel usikkert, om MG ville lancere den faceliftede EHS PHEV i Danmark, men det kinesiske mærke har forhandlet en fornuftig pris på plads på bilen. Den introduceres nu til en pris på 339.999 kr.
LÆS OGSÅ | MG4 XPower overhaler alle med 435 hk
I modsætning til Kuga PHEV med en række udstyrslinjer, som EHS PHEV har som vigtigste konkurrent, er der kun et enkelt udstyrsniveau hos MG. Det er Luxury-versionen, hvor eneste tilvalg er farven på bilen – hvid er gratis, mens metalfarverne sort, grå, sølv, rød og blå koster 9.000 kr. Et ladekabel til 1.549 kr. fuldender konfigurationen.
Faceliftet giver EHS PHEV et helt nyt frontdesign med nye LED-lygter og en meget større grill, som gør den kinesiske model langt mere tidssvarende at se på. Om det er pænt, er op til øjnene, der ser. Og det øjnene ser, er den væsentlige fornyelse ved faceliftet, for teknikken i EHS PHEV er den samme som før.
En 1,5-liters turbomotor og en elmotor giver en systemydelse på 258 hk (Kuga PHEV har 225 hk), og en såkaldt elektrisk 10-trins automatisk gearkasse fordeler de kræfter på forhjulene. Den elektriske rækkevidde er ikke imponerende, men 52 kilometer er nok til de daglige gøremål.
Til 339.999 kr. er der udstyr i lange baner. LED-forlygter, 18″ alufælge, forbedret infotainmentsystem med hurtigere processor med 10,1″ touchscreen, navigation, digital instrumentering, panoramaglastag, adaptiv fartpilot, nøglefri betjening, 360 graders kamera, regnsensor, el-betjente forsæder, sædevarme og el-betjent bagklap.
Kuga PHEV starter lige nu på 314.900 kr. En Kuga PHEV Titanium X med panoramasoltag, som svarer til MG EHS PHEV Luxury, koster cirka 361.000 kr.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.