MG4 har solgt katastrofalt ringe i Kina siden introduktionen i midten af 2022. Kineserne har reageret – og har nu lavet en ny MG4, som også skulle være på vej til Europa.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Der er grænser for, hvad danskerne vil købe, når det kommer til elbiler. Og der er åbenbart også grænser for, hvad kineserne vil købe, når det gælder elbiler. Det må MG Motors se i øjnene, for både i Danmark og Kina har MG4 været en salgsmæssig katastrofe.
Siden introduktionen i Danmark i efteråret 2022 har den bedste måned for MG4 været februar 2024. Men bedst betyder i det her tilfælde kun 123 indregistreringer, hvor der står MG4 på registreringsattesten, og på to et halvt år er det kun blevet til 1.428 eksemplarer, viser et kig ind i statistikken hos Bilstatistik.dk.
I Kina var den bedste måned januar 2023, og derefter gik det meget hurtigt ned ad bakke til et meget lavt niveau. Salget er brudt helt sammen, så der i februar i år kun blev solgt 13 eksemplarer i Kina.
Mens en europæisk eller japansk producent ville sidde på hænderne og vente på bedre tider, gør MG Motors det modsatte. Det skrotter det, der ikke virker. Derfor kan vi nu vise billeder af en ny MG4, som bestemt ikke ligner den første generation.




MG4 vokser med 11 centimeter, men taber over 150 kilo
De officielle informationer omkring den nye MG4 er en ting. Der er ikke nogen. Til gengæld kan vi, som mange gange før, takke de kinesiske myndigheder (Ministry of Industry and Information Technology – MIIT) for at slippe information om den nye elbil ud. Når en ny model skal godkendes af myndighederne i Kina, lægges billeder og information offentligt tilgængeligt.
Denne gang er der dog også officielle billeder fra MG Motors af den nye model. Der er intet tilbage fra den gamle MG4 – væk er det skarpe, tegneserieagtige design, som altså ikke trak hverken danskere eller kinesere til. Bløde linjer og baglygter inspireret af Cyberster – nye toner.
Med modelskiftet vokser MG4 med 10,8 centimeter til 440 centimeter, og det kan sandsynligvis hjælpe på bagsædepladsen, som i den nuværende MG4 ikke imponerer. Akselafstanden er også øget med 4,5 centimeter.
MG4 vokser, men den taber også vægt. 156 kilo mindre end før, rapporterer Car News China, så vægten skulle være imponerende lav: 1.485 kilo.
Den elektriske motor i den første variant, som kommer på markedet i Kina, har 163 hestekræfter, mens et nyt LFP-batteri fra producenten Rept Battero Energy. Indtil videre nævnes hverken kapacitet eller bilens rækkevidde.
Ifølge Car News China er den nye MG4 en global model. Det er dermed et spørgsmål om tid, før den første generation MG4 bliver smidt på skrotpladsen også på vores breddegrader.