Test: Velbygget MG Cyberster er ikke den sportsvogn, man håber
Med MG Cyberster får man en knaldrød sportsvogn på strøm med saksedøre og over 500 hestekræfter for menneskepenge. Desværre mangler skarpheden, og det forpurrer potentialet.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Mitsubishi står overfor en relancering i Europa, og i dag har den europæiske afdeling af det japanske mærke løftet sløret for første modelnyhed: En 3 år gammel Renault Captur.
Okay, det er ikke, hvad der står på bilen, for den er afløser til Mitsubishis tudsegamle ASX og hedder også ASX – og Renault-mærket er da også skiftet ud med de tre diamanter i formation.
SE OGSÅ | Test: To elmotorer kan ikke redde Mitsubishi Eclipse Cross
Men det er så vildt, som det går med ASX. Vi havde håbet på et friskt, selvstændigt design til den nye ASX (og den nye Colt, som baseres på Clio og kommer på gaden sidst i 2023). Det vi har fået, er en japansk-europæisk kopi af en fransk crossover, som har været til salg siden 2019.
(Fun fact: Den gamle ASX, oprindeligt fra 2010 og siden faceliftet tre-fire gange, blev også brugt af Citroën og Peugeot – som henholdsvis C4 Aircross og 4008. De havde begge et design, som var langt fra ASX-designet)
Det er jo ikke sådan, at Mitsubishi har kopieret en ringe eller grim bil. Captur er en af de bedre i klassen for de mindre crossovers, og hvis ASX-priserne i Danmark bliver gode, kan den være med til endelig igen at give Mitsubishi fodfæste.
SE OGSÅ | Test: Mitsubishi L200 er en fin bil til det grove
ASX produceres af Renault i Europa, og vi skal ikke længere end til foråret 2023, før den står klar hos de danske forhandlere.
En fordel overfor søstermodellen Captur og en del andre konkurrenter som Peugeot 2008 kan være de 5 års fabriksgaranti, som Mitsubishi har som standard.
Indmaden i ASX er helt den samme som i Captur, men der vil være den forskel, at Mitsubishi tilbyder danskerne flere motorer end Renault gør i Captur i Danmark.
Mindste og svageste motor er den trecylindrede turbomotor på 1 liter med 90 hk og manuel 6-trins gearkasse. Langt mere overskud får man i 1,3’eren med fire cylindre og 140/155 hk – en mild-hybrid koblet til en manuel gearkasse eller en automatisk dobbeltkoblingsgearkasse.
SE OGSÅ | Duel: Nissan Juke og Renault Captur er vidt forskellige søskende
ASX kommer som to rigtige hybrider – den ene med kabel, den anden uden. Med udgangspunkt i samme 1,6-liters motor uden turbo, to el-motorer og en såkaldt multi-mode-automatgearkasse yder hybriden 140 hk og plug-in hybriden 160 hk.
Plug-in hybriden, ASX Hybrid EV, har et batteri på cirka 10 kWh, som kan lades op og give en rækkevidde omkring 50 kilometer.
ASX har intet japansk over sig, uanset hvor man kigger og leder. Den er fransk fra inderst til yderst. Men det er positivt, for Mitsubishis egen Eclipse Cross har en indretning uden flair og med et ikke ligefrem brugervenligt infotainmentsystem.
ASX har Capturs solide og funktionelle indretning. Den har et bagagerum på 332 liter, som kan udvides med 69 liter ved at justere bagsædet fremad, og infotainmentsystemet fås med touchscreen på 7 eller 9,3″, og trådløs opkobling til Android Auto er standard.
Mitsubishi har aldrig stillet nogen i udsigt, at ASX ville blive mere end det, den er: En direkte kopi af Captur, som gør det svært at tro, at Mitsubishi stadig har designere ansat.
Vi havde regnet med mere, når Mitsubishi kalder det at “satse” på Europa. Det bliver en satsning, der ikke rigtig er en satsning. De lavest hængende frugter er ikke altid de bedste. Man behøver ikke hoppe over gærdet, hvor det er lavest. Find selv på flere passende ordsprog.
SE OGSÅ | Video: Renault går all PLUG-IN
Når relanceringen af mærket i Europa hænger på direkte kopier af Renault Captur og Clio, og de alt andet end attraktive modeller Space Star og Eclipse Cross PHEV, så føles det som en flad omgang.
Den nye Outlander PHEV, som er baseret på den nye Nissan X-Trail, er lavet til lande som USA og Australien. Den ville have været et godt sted at starte for Mitsubishi i Europa, men sådan satser japanerne ikke.
Med MG Cyberster får man en knaldrød sportsvogn på strøm med saksedøre og over 500 hestekræfter for menneskepenge. Desværre mangler skarpheden, og det forpurrer potentialet.
Den første nye minibil med forbrændingsmotor i mands minde er kinesisk og en stærk hybrid. Med 194 hestekræfter er MG3 Hybrid+ kraftig, men ikke alt er, som det burde være.
Prisen for at lade elbilen op på farten svinger rigtig meget og du kan ende med at betale alt for meget for strømmen. Se med og find ud af, hvordan du billigst får strøm på elbilen på farten.
I et evigt prisfokuseret marked tager Cupra konsekvensen og lancerer en ny basisvariant af Tavascan – og sænker priserne generelt. Den spansk fætter til VW ID.5 kan nu fås fra 299.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.