Hvor varm skal motorolien være, før man giver fuld gas?

Hvor varm skal motorolien være, før man giver fuld gas?
28/06/2019 Ebbe Sommerlund

 

Hej Bilbasen

Jeg har en VW Golf fra 2016, der kan vise temperaturen på olien i displayet.I i mine tidligere biler har jeg ventet med at give fuld gas i bilen indtil vandtemperaturen var kommet op på normalniveau. Motorolien er nok en bedre indikator for om motoren er varm, men hvor varm skal olien egentlig være, før man giver bilen fuld gas?

Bedste hilsener Morten

 

 

Hej Morten

Jeg elsker, når biler har en olietemperatur-måler. Som du selv er inde på, giver den et mere retvisende billede af om motoren er varm – det er trods alt olien der smører lejer, knastaksler, cylindervægge og så videre.

Jeg har spurgt to steder, nemlig hos VW og hos en olie-ekspert, så vi får det specifikke svar for din bil og et mere generelt svar. Olie-ekspertens svar er lidt langt, men jeg har ladet det står næsten uredigeret – det er fordelen ved internettet.

LÆS OGSÅ: Kan man finde ejeren på en bil, hvis man kender nummerpladen?

Først svaret fra den tekniske afdeling hos VW:

– Som udgangspunkt skal motoren være drift varm, (ca. 10 – 15 minutters kørsel) det vindue som betegnes som driftvarm aflæses dels i kølevandstemperaturen og dels i olie temperaturen, der kan være lidt forskel på om bilen kan vise temperaturen i faktisk værdig eller kun ved område-opdeling kold eller normal område i instrumentet. 

 – Kølevandstemperaturens visningen skal være i normalområdet som er fra ca. 60 grader og det samme skal olietemperaturen ( i de biler hvor man kan aflæse olietemperaturen i instrumentet vil der så længe bilen er i koldt området, ikke stå nogle temperaturer men kun 2 streger, først ved ca. 50 til 60 grader vil der være en visning. så er bilen drift varm.

Det siger olieproducenten

Så langt så godt. VW siger altså mindst over 50 grader. Men hvad siger oliemanden?

Torben Didia Rasmussen, markedschef i OK, der er distributør af Mobil olieprodukter , svarer:

Det er svært at give et entydigt svar på, hvad der er den optimale olietemperatur, for der er fordele og ulemper ved forskellige temperaturer.

Ser man på den termiske nedbrydning af olien, skal gennemsnitstemperaturen gerne være så lav som mulig. Når du kommer over 60°C, så siger tommelfingerreglen, at oliens levetid bliver halveret hver gang temperaturen stiger med 10°C. På den baggrund anbefaler vi en temperatur under 100°C.

 

Omvendt vil drift forurene olien med kondensvand og brændstof. Det er derfor, man siger, det ikke er godt for en bil med mange koldstarter og korte ture, og at man ind imellem skal ud at køre bilen rigtig godt varm. Vi ser derfor gerne en temperatur på 105°C, så vand og brændstof kan fordampe.

Racerbiler og motorolie

Vi er selv sponsor for OK Mobil 1 Super GT klassen, og på racerbiler som disse kan gennemsnitstemperaturen nå helt op omkring 185°C, hvilket stiller helt andre krav til motorolien. Overdrevne temperaturer vil få viskositeten til at falde. Det betyder, at olien bliver tyndere, og det vil få olietrykket til at falde med potentiel risiko for øget slid i motoren.

 

I almindelige biler er der også dele, der kan blive meget varme. Eksempelvis kan der omkring cylindrene være 150-180°C. Derfor er køling nødvendig, og det foregår nede i bundkaret, hvor olien kan være luftkølet ned til 60-80°C. Sammenblandingen af den nedkølede olie med den opvarmede olie giver det ønskede gennemsnit på omkring 105°C

LÆS OGSÅ:En haj i handskerummet: 6 biler med sjove hemmeligheder

Når man aflæser olietemperaturen på bilens instrumenter, kan der evt. være forskel på, hvor målingen foretages. Derfor kan vi ikke kan sige, at de nævnte temperaturer også er dem, man kan aflæse på instrumenterne.

 

Konklusion på olietemperatur:

Begge eksperter er enige om at olien skal over 60 grader for at sikre den bedste smøring. Ved 100 grader forsvinder eventuel kondens fra olie, så det mest rigtige svar må være, at olien skal op på 100 grader og herefter ligge så lavt som muligt, men over 60 grader. Hvis ikke du kører mange koldstarter, så ville jeg ikke have noget problem med at belaste motoren 100 pct. når temperaturen kommer op på 65 grader. Men du skal ikke være bange for at motorolien ligger over 100 grader fx på motorvejen.

 

Håber du kan bruge svaret.

 

Venlig hilsen

Ebbe Sommerlund

 

 

Spørg redaktionen

Vores dygtige journalister vil nødig kaldes eksperter, for på mange måder er de jo bare en håndfuld bilglade tosser som så mange andre. Men utallige års erfaringer med test af biler har trods alt kastet lidt viden af sig, og den deler de meget gerne ud af.

Har du et spørgsmål til redaktionen, kan du sende det ind, ved at trykke herunder. Så vil de efter bedste even forsøge at give et svar, du kan bruge til noget.

Stil dit spørgsmål til redaktionen