marts 17, 2023

Når man siger A, må man også sige GLA og GLB

Det kræver tid for Mercedes-Benz at facelifte hele familien af kompakte modeller, men efter A, B og CLA er turen kommet til GLA og GLB. Mere udstyr og mild elektrificering er på programmet.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Ingen har så stor en portefølje med kompakte bilmodeller som Mercedes-Benz. Der mangler stort set kun en cabriolet, før man kan sige, at tyskerne har pladen fuld. I løbet af en årrække skal der tyndes ud, fordi Mercedes-Benz satser på biler, man tjener mere på, men lige nu og her kører vi videre, som intet var sket – med facelift til hele familien.

ÆS OGSÅ | Facelift til de mindste fra Mercedes

Det startede i oktober sidste år med A-Klasse og B-Klasse, og det fortsatte med forbedringer til CLA og CLA Shooting Brake i januar. Og foråret byder så på facelift til de to crossovere GLA og GLB.

Dermed er der kun to kompakte modeller tilbage, som skal have et løft, og det er de to elektriske: EQA og EQB. Bare rolig, de skal nok komme i let fornyede udgaver.

Kan du se det?

Vi var blevet meget overraskede, hvis Mercedes-Benz var gået amok i nye designtræk og helt nye forlygter. Det mest iøjnefaldende, og det er stadig en småting, er de rundere og forstørrede luftindtag i kofangerne. Især den meget fladpandede GLB nyder godt af lidt flere runde former.

Forlygterne, altså selv teknikken bag glassene, skulle være nye og endnu bedre LED-enheder. Også bagtil er der ændret i lygterne, men ikke på formen. Fire nye fælgtyper og en ny blå lakering til bilerne er (endnu mindre) nyheder.

ÆS OGSÅ | Mercedes-Benz CLA: Nyt design og mild-hybrid

Også i kabinen går tyskerne efter find fem fejl-devisen. Hvis det ikke er noget bras, er der ingen grund til at ændre det. GLA og GLB har dog, desværre, fået mærkets nyeste rat med alt for mange og alt for ubrugelige touch-knapper, men heldigvis er infotainmentsystemet opdateret til ren touch – væk er “pegepladen” mellem forsæderne, og den er erstattet af et aflukke med jalousi.

Mild strøm over hele linjen

Der er stadig plug-in hybrider til de kunder, som vil den del-elektriske vej, men faktisk er alle motorer i GLA og GLB nu elektrificeret. I mildere grad, skal det siges. En lille elmotor tilfører alle drivlinjer ekstra 14 hk, og det gælder både benzinmotorer og dieselmotorer.

ÆS OGSÅ | Mercedes EQA får 106 km mere på rækkevidden

Det gælder også AMG-modellerne GLA 35 og GLB 35, men sammenlagt har de stadig “kun” 306 hk. I bunden af modelprogrammet finder vi 180-versionerne med benzin og diesel, som yder henholdsvis 136 og 116 hk. Det er modeller, vi næppe ser i Danmark, hvor GLA 200 og GLB 200 med 163 hk er et typisk valg. Dertil kommer 220- og 250-udgaverne med benzinmotor og firehjulstræk (190/225 hk), og en dieselmotor i 200 d og 220 d med 150/190 hk.


Se brugte kompaktemodeller fra Mercedes-Benz til salg på Bilbasen

Se flere brugte kompaktemodeller fra Mercedes-Benz til salg på Bilbasen

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS