Kategorier
Elektrisk Nyheder

Nissan erstatter Micra med en elbil

Renault-Nissan-Mitsubishi-alliancen er klar med små elektriske biler i 2024, og de tre mærker udvikler faststofbatterier frem mod 2028

Renault, Nissan og Mitsubishi har offentliggjort planer for de tre mærker frem mod 2030. De tre mærkers alliance udvides med investeringer i elektrificering på 123 mia. kr. de næste fem år. Det resulterer i hele 35 nye elbiler frem mod 2030.

Renault-Nissan-Mitsubishi-alliancen har allerede stærk platformsdeling, og i de kommende år går bilmærkerne i gang med at reducere antallet af platforme, så flere biler står på samme teknik. Forskellige grader af forskelligheder mellem mærkerne holdes fast.

LÆS OGSÅ | Nissan Ariya skal være danskernes nye elbil

Mens den ene yderlighed er biler fra fx Renault/Dacia og Nissan hvor kun logoet er forskelligt, så er den anden yderlighed komplet forskellige karrosserier og interiørdele – som det er tilfældet med de nye elbiler Nissan Ariya og Renault Megane E-Tech, som deler platform.

Nissan Micra vil efter mere end fire årtier udgå i den form, vi kender. Dens afløser vil fra 2024 være 100 procent elektrisk.

Der er mere end bare marketingsnak i dagens udmelding. I 2024 får en helt ny elektrisk platform, CMF-BEV, premiere, og den bliver udgangspunktet ikke bare for den nye Renault 5, men også for en afløser til Nissan Micra.

Nissan Micra udgår i den form, vi har kendt den siden 1980’erne. Afløseren bliver fuldt elektrificeret, og et udsnitsbillede af den nye model viser en bil med Mini-inspirerede forlygter.

CMF-BEV-platformen kommer med en rækkevidde på op til 400 kilometer, og produktionsomkostningerne skulle være 33 procent lavere end for Renault Zoe. Den kan bruges til biler fra cirka 390-420 cm i længden, hvorfor den også kan bruges til bl.a. en afløser til Nissan Leaf.

Renault 5 genopstår som elbil. Den står på en ny platform, og rækkevidden vil være op til 400 kilometer.

Faststofbatterier i produktion i 2028

Mitsubishi, som er det nyeste mærke i alliancen, blev tidligere spået til at udgå helt af Europa. Men det japanske mærke fortsætter, og to nye modeller er på vej. De vil blive bygget på Renault-modeller, og der vil være tale om bl.a. hybrid- og PHEV-modeller. Den nye ASX kunne eksempelvis være en version af Renault Captur plug-in-hybrid.

En spændende udmelding fra alliancen er udviklingen af faststof-batterier til elbiler (solid state batteries). Frem til 2028 accelereres udviklingen, så faststofbatterier skulle kunne gå i produktion i alliancen i 2028. Faststofbatteriet spås til at levere højere energitæthed, lang holdbarhed og mulighed for hurtigere opladning.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.