Danskerdarlingen Nissan Qashqai var også i finalen sidste år, hvor den måtte se sig slået af BMW 3-serie. I år er der ingen køreglade premiummærker, der kan stjæle opmærksomheden, så måske går det anderledes. Under alle omstændigheder er Nissan Qashqai en praktisk og venlig bil, der med et harmonisk ydre, og en fornuftig størrelse, kan tilfredsstille mange familier. Styrken ligger i det gode udsyn og pålidelig teknik.
Af Ebbe Sommerlund. Foto: Karsten M. Lemche
Du har også en stemme i Årets Brugtbil – marker din favorit i bunden af artiklen og klik stem

Prisen for en Qashqai var meget rimelig som ny, og bilerne har holdt en fornuftig afskrivning – det ser ikke ud til at ændre sig på brugtmarkedet. I finalefeltet er den alligevel den dyreste at holde kørende, men det er også et stærkt felt, når vi taler værdi for pengene.
Qashqai kom i 2007 og fik et facelift i 2010, der især kosmetisk var en stor opgradering.
Motormæssigt kan du formentlig sagtens ’nøjes’ med den lille 1,5 diesel, der også kendes fra Renault. Vil du have firehjulstræk må du og have en 2,0 i enten diesel eller benzin.
Findes også som +2 med ekstra sæder i bagagerummet, så der er plads til 7 personer.

Stærke sider
God teknik
Populær
Billig i service og reservedele i forhold til konkurrenterne
Svage sider
Kan være kørt som en offroader, så tjek bunden for skader
Rustbeskyttelsen kunne være bedre
1,6 benzin mangler lidt power

Totaløkonomi: TCO (Total Cost of Ownership) (3 års ejerskab/60.000 km) for: Nissan Qashqai 1,6 dCi Tekna 5d, årgang 2013, 67.000 km, salgspris: 204.900 kr. TCO: 2,21 kr./km.
Vurdering fra Bilbasens brugere: 4,1
Reservedelsindeks: 101
Serviceprisindeks: 108