Nissan Ariya Nismo med 429 hk og firehjulstræk skal give et sug i maven. Det bliver man en af de første til at finde ud af, om den gør, hvis man forudbestiller den til en pris på 459.900 kr.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Nichebiler er den slags biler, som lever i et lille rum i en i forvejen lille del af markedet: specielle, unikke, særlige og skæve bilmodeller, som kun få danskere køber. Range Rover Evoque Cabriolet var prototypen på en nichebil – og den nye Nissan Ariya Nismo er et nyt eksempel på en nichebil.
Nissan har taget alt hvad man i Japan forbinder med tuning og kastet det efter Ariya. Den ellers så elegante elektriske crossover har fået farverige detaljer, store spoilere og store sorte fælge, så det ser ud som om, den skal være med i en Fast and the Furious-film.
Der er dog hverken brugt lattergas eller glatte slickdæk til at optimere Ariya for at gøre den til en Nismo. Der er til gengæld skruet op for motorydelsen og lavet en masse om i blandt andet undervognen, så man i Ariya Nismo kan “få et sug i maven” og blive udsat for en “… sportslig oplevelse”.
Ariya Nismo er nu kommet i forsalg i Danmark, så man kan blive blandt de første til at køre den i 2025, hvis den bestilles inden nytår. Prisen starter på 459.900 kr., som alene vil være med til at gøre modellen til en nichebil (de første seks købere, men kun dem som bestiller bilen i “en afdæmpet grå farve” får en Norlys-ladeboks værdi 15.000 kr., med i købet).







Flere svingkræfter end i GT-R Nismo!
Man skal virkelig, virkelig passe på med at sammenligne en mondæn familiebil med ekstra kræfter og opgraderet undervogn med en sportsvogn. Nissan kan ikke nære sig, og det er kronjuvelen hos Nissan, der bruges til at promovere den nye Ariya Nismo. Ifølge Nissan skal Ariya Nismo, som har modificerede fjedre, stabilisatorer og støddæmpere, være så forbedret i køreegenskaberne, at sving- og sidekraft er kraftigere end i sportsvognen GT-R Nismo.
Hvad det egentlig hentyder til, er åbent for fortolkning. Men det lyder som om, Ariya Nismo kan køre fra GT-R Nismo, når de presses gennem samme sving. Man har lov at tvivle – og man har lov til at blive overrasket.
På de lige stykker vej vil Ariya Nismo med garanti ikke kunne køre fra GT-R Nismo. Med 429 hestekræfter (600 Nm – samme som i Ariya med 301 hk) er Ariya Nismo kun lidt stærkere end den tidligere stærkeste Ariya, Ariya E-4Orce Evolve+ med 388 hestekræfter. Den er, med 5 sekunder til 100 km/t, også kun 0,1 sekund hurtigere.
Til gengæld er den billigere, så den koster det samme som Ariya med 301 hestekræfter. Men den kører så også kun 417 kilometer på en opladning, og den er ikke nær så veludstyret som Evolve-udgaven af varianten med 301 hk.
Der står nichebil i panden på Ariya Nismo. Hvis man vil skille sig ud, kan man komme til at skille sig ud med Ariya Nismo. Hvis man hellere vil have flere kræfter og mere udstyr, men betale mindre, så koster en sammenlignelig Tesla Model Y Long Range AWD kun 389.990 kr. – og den kører op til 533 kilometer på en opladning.