CiPo
Baggrund
10. april 2025

Nu sælger Porsche flere biler end Citroën i Danmark

Morten B. Bek

Morten Bek

Citroën er brudt sammen i Danmark, og hvor galt det egentlig står til, viser registreringstallene for første kvartal. Her ligger Porsche foran Citroën.

TEKST Morten Bek FOTO Bilbasen

Citroën har officielt ramt bunden i Danmark. Hvis det kan blive værre, end det har været i de seneste tre måneder, så er det fordi alle Citroën-forhandlere lukker fra den ene dag til den anden. Det står meget, meget dårligt til for det franske mærke, som i perioder har været blandt de bedst sælgende bilmærker i Danmark overhovedet med bl.a. en model som den lille C3.

Vi har ikke fundet på de to tal, som kommer nu, selv om man kan ryste på hovedet og tænke, at det slet ikke passer; de kommer direkte fra databasen hos Bilstatistik.dk, som er en præcis opgørelse over alle registreringer af biler i Danmark.

I første kvartal i år har Citroën i Danmark indregistreret i alt 107 nye biler. Det var så første tal. Andet tal er 151, og det er antallet af fabriksnye biler fra Porsche indregistreret i Danmark i første kvartal. Citroën sælger prisbillige biler fra under 200.000 kr. – Porsche sælger biler, som starter på 729.900 kr., men som sjældent kommer ned i det “lave” niveau.

DUEL-Citroen-E-C3-vs-Hyundai-Inster-9651.jpeg

Citroën mangler de rigtige produkter – og de rigtige priser

Hvordan kan det ske, at Citroën ender med at sælge færre biler i Danmark end Porsche? Det er mere end bare nogle småting, der skal til for at nå så ekstremt et lavpunkt.

Tag nu tilgangen af nye modeller fra Citroën i Danmark. Den danske importør, Wismo Group, var uforsvarligt længe om at få den nye Ë-C3 til landet, og samtidig har importøren valgt ikke at tage den tilsvarende benzinbil til Danmark. En prisbillig benzinbil ville have været en god løsning (nu er den ved at være mere ligegyldig på vores marked), så det er en chance, der blev spildt.

Priserne er også et problem. Da importøren for længe, længe siden satte prisskilt på Ë-C3, var priser fra 179.990 kr. et stort statement. De fleste andre mærker har siden rykket priserne nedad. Citroën holder stædigt fast i prisen, og ikke nok med bilen er for dyr – den er heller ikke god nok, når det kommer til opladning, rækkevidde og udstyr.

Modeller kommer for sent og bliver prissat for sent. Den nye Ë-C3 Aircross har været annonceret på den danske hjemmeside i længere tid, men den står stadig som om, den er på vej: “Kommer snart!” På andre markeder har priserne været på plads i månedsvis. Det er en model, der blev vist første gang for et år siden.

Lige nu har Citroën kun modellerne Ë-C3, Ë-C4 (facelift), Ë-Berlingo og minibussen Ë-Spacetourer hos forhandlerne. Men det ser ikke meget bedre ud generelt for Citroën, selv om andre markeder stadig kan vælge C5 Aircross, C5 X og et par C4-modeller med benzinmotor.

Den nye Ë-C5 Aircross skulle franskmændene have lanceret for år tilbage, men det bliver næppe før 2026. Det er altså ikke importørens skyld alene, men skylden ligger også hos moderselskabet Stellantis, som ikke følger hurtigt nok med konkurrenterne.

NewOpelGrandlandElectric-3.jpeg

Citroëns krise kopieres hos Fiat og Opel

Hvis kun Citroën var et problembarn hos den danske importør Wismo Group, kunne man nøjes med at kigge på det ene mærkes vanskeligheder. Det er bare sådan, at flere andre Stellantis- og Wismo Group-bilmærker er i en krise, de aldrig før har været.

Peugeot holder sig nogenlunde kørende med 2008/E-2008, E-3008 og E-5008, men flot er det ikke med 822 nye biler på tre måneder for det store franske mærke, viser Bilstatistik.dk’s database. Niveauet er ikke højt nok, når det kommer til elbiler – konkurrenterne laver bedre biler, som danskerne hellere vil have.

Uden helt at være helt så dårligt kørende som Citroën, så står Opel også katastrofalt ringe i Danmark. Den længe ventede Frontera Electric er der stadig ingen priser på, og de elektriske udgaver af Corsa og Astra er usælgelige varer, som i bedste fald er gennemsnitlige. 249 biler på et helt kvartal er et rystende lavt tal.

Den nye Grandland Electric, en elbil på samme basis som Peugeot E-3008, er ikke kommet strygende fra start i Danmark. Da journalister i Danmark ikke har mulighed for at teste den nye Opel, er det umuligt at sige, om det er fortjent, at det er gået på den måde.

Gå en tur ind på den danske Fiat-hjemmeside, hvor importøren i månedsvis har annonceret, at den nye Grande Panda er på vej. Priser? Nej, hvorfor arbejde med den slags? Og der er ikke andre Fiat-modeller på hylderne i Danmark. Faktisk skriver importøren sådan på hjemmesiden: “Vi har desværre udsolgt af alle Fiat-biler i Danmark og kan derfor ikke tilbyde prislister for nye biler.”

Det er svært at se de enorme ildebrande hos Citroën, Fiat, Opel og, i ret alvorlig grad også Peugeot, som andet end noget moderkoncernen Stellantis og den danske importør Wismo Group selv er skyld i. Det er alt lige fra modeludvalg over priser til lanceringstidspunkter og leveringsvanskeligheder, der virker til at være helt ude af trit med markedet – og ude af trit med virkeligheden.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: