Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
BMW har haltet lidt efter konkurrenterne fra Tesla, Mercedes-Benz, Audi og Volvo, når det gælder automom kørsel. Det ændres til februar, når den nye BMW 5-serie sætter dækkene på asfalten. Op til 210 km/t kan bilen selv styre, bremse og accelerere. Den overholder også fartgrænserne, men det kunne den gamle nu også.
Head-up-displayet er blev 70 pct. større og giver nu også plads til færdselsskilte, telefonnumre, radiostationer, musiknumre, navigationsanvisninger og advarselsmeddelelser fra de forskellige assistentsystemer.
Som det kendes fra 7-serien kan 5-serien nu også styres ind i garage eller parkeringsbås fra nøglen. Nyt er også Apple Carplay.
Interiøret har fået et løft. Det kan være at denne model endelig får BMW til at matche Audi i interiør-lækkerhed
Naturligvis har bilen LED-forlygter. Active Matrix er tilvalg – her er der blandt andet blændfrit fjernlys med en rækkevidde på op til en halv kilometer.
Mens komfortudstyret er opgraderet har BMW sænket vægten med 100 kg til glæde for køreegenskaber og brændstofforbrug.
Priserne kendes ikke endnu.
>>Søg BMW 5-serie på Bilbasen<<
Varianter 2017
BMW 530i Sedan: 4-cylindret benzinmotor med 8-trins Steptronic-gearkasse. Slagvolumen: 1.998 ccm. Ydelse: 252 hk ved 5.200-6.500 omdr./min. Maksimalt drejningsmoment: 350 Nm ved 1.450-4.800 omdr./min. Acceleration (0-100 km/t): 6,2 sek. Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 18,5 km/liter. CO2-udledning: 126 g/km.
BMW 540i Sedan: 6-cylindret benzinmotor med 8-trins Steptronic-gearkasse. Slagvolumen: 2.998 ccm. Ydelse: 340 hk ved 5.500-6.500 omdr./min. Maksimalt drejningsmoment: 450 Nm ved 1.380-5.200 omdr./min. Acceleration (0-100 km/t): 5,1 sek. Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 15,4 km/liter. CO2-udledning: 150 g/km.
BMW 520d Sedan: 4-cylindret dieselmotor med manuel 6-trins-gearkasse/8-trins Steptronic-gearkasse. Slagvolumen: 1.995 ccm. Ydelse: 190 hk ved 4.000 omdr./min. Maksimalt drejningsmoment: 400 Nm ved 1.750-2.500 omdr./min. Acceleration (0-100 km/t): 7,7 sek./7,6 sek. Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 24,4 km/liter/25,0 km/liter. CO2-udledning: 108 g/km/107 g/km.
BMW 530d Sedan: 6-cylindret dieselmotor med 8-trins Steptronic-gearkasse. Slagvolumen: 2.993 ccm. Ydelse: 265 hk ved 4.000 omdr./min. Maksimalt drejningsmoment: 620 Nm ved 2.000-2.500 omdr./min. Acceleration (0-100 km/t): 5,7 sek. Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 22,2 km/liter. CO2-udledning: 118 g/km.
Alle motorvarianter fås med enten baghjulstræk eller BMW’s intelligente firehjulstræk xDrive.
Modelvarianter, der kan fås fra og med marts 2017
BMW 530e Sedan iPerformance (plug-in-hybrid): 4-cylindret benzinmotor plus BMW eDrive-eldriftssystem og 8-trins Steptronic-gearkasse. Slagvolumen: 1.998 ccm. Samlet ydelse: 252 hk ved 4.460-6.500 omdr./min. Maksimalt drejningsmoment: 420 Nm ved 1.450-4.000 omdr./min. Acceleration (0-100 km/t): 6,2 sek. Rækkevidde ved eldrift: 45 km. Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 50 km/liter. CO2-udledning: 46 g/km.
BMW 520d Sedan EfficientDynamics Edition: 4-cylindret dieselmotor med 8-trins Steptronic-gearkasse. Slagvolumen: 1.995 ccm. Ydelse: 190 hk ved 4.000 omdr./min. Maksimalt drejningsmoment: 400 Nm fra 1.750 omdr./min. Acceleration (0-100 km/t): 7,5 sek. Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 25,6 km/liter. CO2-udledning: 102 g/km.
BMW M550i xDrive Sedan: 8-cylindret benzinmotor med 8-trins Steptronic-gearkasse. Slagvolumen: 4.395 ccm. Ydelse: 462 hk ved 5.500 omdr./min. Maksimalt drejningsmoment: 650 Nm fra 1.800 omdr./min. Acceleration (0-100 km/t): 4,0 sek. Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 11,2 km/liter. CO2-udledning: 204 g/km.
Priser vil blive offentliggjort snarest
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.