marts 25, 2025

Ny el-crossover: MGS5 klar mod Renault Scenic E-Tech og Skoda Elroq

Bilbasen har allerede afsløret designet på efterfølgeren til Danmarks billigste elbil, MG ZS EV. Nu kommer der også langt flere fakta på bordet for afløseren, som hedder MGS5.

TEKST Morten Bek FOTO PR

I starte af marts kunne Bilbasen vise de første billeder af afløseren til Danmarks lige nu billigste elbil, den aldrende MG ZS EV. På det tidspunkt kendte vi ikke til meget mere end bilens størrelse og design – og vi kendte heller ikke det officielle navn på den nye elbil.

Nu er flere detaljer om bilen på plads, og modellen kommer på markedet i Danmark sidst på foråret som MGS5. I kraft af at MGS5 er betydeligt større end ZS EV (den nye er 448 centimeter lang), så skal den nye MG spille med i samme klasse som Ford Explorer, Renault Scenic E-Tech og den nye Skoda Elroq. Det er, mildest talt, hårde konkurrenter.

Da priserne på MGS5 først kommer til på et senere tidspunkt, er det for tidligt at sige, om MGS5 har en chance. Men MG Motors formår at sælge MG4, som MGS5 er baseret på, til priser, som lige nu begynder ved kun 184.999 kr.

To batteristørrelser – op til 477 kilometer på en opladning

Vi kender lige så lidt til de danske priser, som vi gør det til danske modelprogram for MGS5. Alle informationer stammer fra den engelske hjemmesidde, hvor priser og al information om den elektriske crossover allerede findes.

I England sælges MGS5 som SE, SE Long Range og Trophy; når de danske navner på de forskellige versioner er på plads, bliver der sandsynligvis tale om Standard, Comfort og Luxury som navne for niveauerne. I første omgang vil den danske importør ikke tage basismodellen med det lille batteri på programmet, men i stedet fokusere på udgaven med længst mulig rækkevidde.

Alle udgaver har baghjulstræk, så forskellen ligger i batteristørrelse, rækkevidde og motorydelse. Basismodellen har et batteri med en kapacitet på 49 kWh (anvendelig kapacitet 47,1 kWh), en rækkevidde op til 338 kilometer og en elmotor med 170 hestekræfter.

SE Long Range og Trophy, som vi forudser i Danmark vil hedde Comfort og Luxury, har en elmotor med 231 hestekræfter og et batteri på 64 kWh (62,1 kWh anvendelig kapacitet) og en rækkevidde op til 477 kilometer.

Når det kommer til selve det at oplade den nye MGS5, så kan det tilsyneladende ske med op til 135 kW ved en DC-lynlader. Optimale betingelser gør, at basismodellen kan gå fra 10-80 procent på 24 minutter – modellerne med det større batteri skal bruge 28 minutter.

Hvis de danske udstyrsvarianter kommer til at svare til versionerne på det engelske marked, så vil basisudgaven af MGS5 have LED-lygter, tagræling, alufælge, digital instrumentering med 10,25″ skærm, infotainment med 12,8″ touchscreen, adaptiv fartpilot, blind vinkel-system, bakkamera, trådløs opkobling til Apple CarPlay/Android Auto, navigation og batterivarmer. SE Long Range, som vil blive basismodel i Danmark, har samme udstyrsniveau – men altså større batteri.

For at få sædevarme foran, varme i rattet, regnsensor, el-betjent bagklap, trådløs opladning af smartphones og justerbar lændestøtte i førersædet skal man op i den højeste udstyrsvariant. Men det er, som sagt information, som vi endnu ikke ved om også vil gælde Danmark.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS