MGS5 01
Nyheder
25. marts 2025

Ny el-crossover: MGS5 klar mod Renault Scenic E-Tech og Skoda Elroq

Morten B. Bek

Morten Bek

Bilbasen har allerede afsløret designet på efterfølgeren til Danmarks billigste elbil, MG ZS EV. Nu kommer der også langt flere fakta på bordet for afløseren, som hedder MGS5.

TEKST Morten Bek FOTO PR

I starte af marts kunne Bilbasen vise de første billeder af afløseren til Danmarks lige nu billigste elbil, den aldrende MG ZS EV. På det tidspunkt kendte vi ikke til meget mere end bilens størrelse og design – og vi kendte heller ikke det officielle navn på den nye elbil.

Nu er flere detaljer om bilen på plads, og modellen kommer på markedet i Danmark sidst på foråret som MGS5. I kraft af at MGS5 er betydeligt større end ZS EV (den nye er 448 centimeter lang), så skal den nye MG spille med i samme klasse som Ford Explorer, Renault Scenic E-Tech og den nye Skoda Elroq. Det er, mildest talt, hårde konkurrenter.

Da priserne på MGS5 først kommer til på et senere tidspunkt, er det for tidligt at sige, om MGS5 har en chance. Men MG Motors formår at sælge MG4, som MGS5 er baseret på, til priser, som lige nu begynder ved kun 184.999 kr.

MGS5-05.jpeg
MGS5-07.jpeg
MGS5-12.jpeg
MGS5-14.jpeg
MGS5-02.jpeg
MGS5-13.jpeg
MGS5-04.jpeg

To batteristørrelser – op til 477 kilometer på en opladning

Vi kender lige så lidt til de danske priser, som vi gør det til danske modelprogram for MGS5. Alle informationer stammer fra den engelske hjemmesidde, hvor priser og al information om den elektriske crossover allerede findes.

I England sælges MGS5 som SE, SE Long Range og Trophy; når de danske navner på de forskellige versioner er på plads, bliver der sandsynligvis tale om Standard, Comfort og Luxury som navne for niveauerne. I første omgang vil den danske importør ikke tage basismodellen med det lille batteri på programmet, men i stedet fokusere på udgaven med længst mulig rækkevidde.

Alle udgaver har baghjulstræk, så forskellen ligger i batteristørrelse, rækkevidde og motorydelse. Basismodellen har et batteri med en kapacitet på 49 kWh (anvendelig kapacitet 47,1 kWh), en rækkevidde op til 338 kilometer og en elmotor med 170 hestekræfter.

SE Long Range og Trophy, som vi forudser i Danmark vil hedde Comfort og Luxury, har en elmotor med 231 hestekræfter og et batteri på 64 kWh (62,1 kWh anvendelig kapacitet) og en rækkevidde op til 477 kilometer.

Når det kommer til selve det at oplade den nye MGS5, så kan det tilsyneladende ske med op til 135 kW ved en DC-lynlader. Optimale betingelser gør, at basismodellen kan gå fra 10-80 procent på 24 minutter – modellerne med det større batteri skal bruge 28 minutter.

MGS5-09.jpeg
MGS5-08.jpeg
arctic-white.jpeg

Hvis de danske udstyrsvarianter kommer til at svare til versionerne på det engelske marked, så vil basisudgaven af MGS5 have LED-lygter, tagræling, alufælge, digital instrumentering med 10,25″ skærm, infotainment med 12,8″ touchscreen, adaptiv fartpilot, blind vinkel-system, bakkamera, trådløs opkobling til Apple CarPlay/Android Auto, navigation og batterivarmer. SE Long Range, som vil blive basismodel i Danmark, har samme udstyrsniveau – men altså større batteri.

For at få sædevarme foran, varme i rattet, regnsensor, el-betjent bagklap, trådløs opladning af smartphones og justerbar lændestøtte i førersædet skal man op i den højeste udstyrsvariant. Men det er, som sagt information, som vi endnu ikke ved om også vil gælde Danmark.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: