Honda Civic turbo
februar 25, 2017

Testkørsel: Ny Honda Civic er fed, men får et problem i Jylland

Lad mig starte med at sige, at jeg har store forventninger, når Honda lancerer en ny bil. Jeg har selv ejet fem biler fra Honda og tre af dem har været Civic. Det må du tage med i denne testkørsel af Honda Civic – for på den ene side kan jeg godt lide Honda – på den anden har jeg forventninger der let kan skuffes. Men den 10. generation af Honda Civic overrasker mest positivt.

Af Ebbe Sommerlund

De må være tossede tænkte jeg, da jeg første gang så en nye Honda Civic på biludstillingen i Paris i efteråret. De geniale Magic Seats, der kunne foldes både op og ned var væk og udseendet var helt ikke lige i skabet efter min smag. Mens design er en individuel sag, så ønskede jeg en virkelig god forklaring på, at Honda havde droppet de uhyre praktiske bagsæder og tilmed havde genindført kardantunnellen i stedet for et plant gulv ved bagsæderne.

Forklaringen er, at Honda ved at flytte tanken fra under forsæderne tilbage mellem baghjulene har kunnet sænke forsæderne med 3,5 cm og øge vridningsstabiliteten i karrosseriet. Det lyder måske som et dårligt bytte, men det er faktisk altafgørende for min glæde ved den nye Civic. Dels sidder jeg ikke længere med håret i himlen – jeg er 190 cm. Dels sidder jeg lavere og det betyder meget for fornemmelsen med bilen. Så godt nok må vi undvære muligheden for at smide en cykel ind på tværs bag forsæderne, men til gengæld er der meget mere smil, når vejen snor sig.

Nørdernes hævn

Jeg husker tydeligt en artikel i Bil Magasinet af biljournalist Christian Frost. Overskriften var ’Nørdernes hævn’ og den handlede om at Honda Prelude i forfatterens øjne var grim, men at ingeniørerne havde gjort den til en formidabel køremaskine ved hjælp af firehjulsstyring.

Jeg var fristet til at bruge den samme overskrift på den nye Civic, for præsentationen var én lang smøre af grafer og procenter på tekniske forbedringer.

De vigtigste detaljer er 40 pct. mindre friktion ved gearskift ved at optimere synkroniseringen. Så har vi styretøjet, hvor servomotoren har sit eget tandhjul på tandstangen, hvilket skulle give en mere direkte fornemmelse. Motoren har en variabel oliepumpe, hvilket giver mindre slid og lavere forbrug. Og meget mere.

Det manuelle gearskifte er virkeligt præcist og lækkert

CVT der fungerer perfekt – ja, du læste rigtigt!

Men kronen på værket er faktisk de nye CVT-gearkasser. Hvis du har læst bare én anmeldelse af biler med CVT, som ikke var en nyere Audi så ved du at alle journalister hader CVT, fordi det lyder som om du piner bilen, når motoren hamrer op i omdrejninger.

Men Honda hævner sig ved at lave en CVT, der i lighed med Audis multitronic opfører sig fuldstændig som en almindelig automatgearkasse – bare endnu mere smooth. Det fungerer virkelig godt og koster 20.000 kr. ekstra. Om den oplevelse holder 100 pct. når bilen kommer til Danmark må en mere grundig test afsløre senere på året

 

Nye motorer

Honda er verdens største motorproducent, hvilket er lidt svært at forstå, for deres biler har et ekstremt smalt motorprogram. Det gælder også Civic, der kun får med to motorer. Henholdsvis en trecylindret 1,0 benzinturbo og en 1,5 benzinturbo. Diesel må vi således kigge langt efter i første omgang, men den kommer senere med en ni-trins automatgearkasse, som også kendes fra CRV.

Den trecylindrede med 129 hk er en glimrende hverdagsmotor – den vibrerer stort set ikke og støjen er meget begrænset under 3.000 o/min. Den afløser i princippet både 1,8 benzin og den sørgelige 1,4 liters motor.

Hvor 1,0 er en fin motor, så er 1,5 en fremragende motor. Den giver et helt andet skub i kareten med nær-GTI præstationer. 0-100 km/t nås på 8,2 sekunder, og den trækker gladelig helt om til begrænseren ved 6.500 o/min – ja, det er slut med over 8.000 o/min selv på Type R, der kommer senere med 320 hk.

Præcis og skarp undervogn

Men uanset hvilken motor du vælger, så er undervognen uhyre kompetent. Nogle af bøsningerne i forvognen er hydrauliske, og de tillader mere fleksibilitet i længderetningen end tværgående – oversat til dansk giver det fin komfort, mens du føler at bilen kører på skinner, når vejen snor sig virker aldeles glimrende. I hvert fald var de hastigheder vi kunne tage de catalanske bjergveje med temmelig imponerende. Fra Sport Plus-udstyrsniveauet er der to indstillinger på de bagerste støddæmpere som kan strammes op for en mere præcis fornemmelse. I øvrigt har Honda skrottet den simple compoundbagaksel til fordel for multilink, som giver bedre vejgreb under pres.

Eneste anke som testturene afslørede var ret gennemtrængende dækstøj. I øvrigt var det også som om der var marginalt mere motorstøj i versionerne med CVT. Men det er svært at udlede noget helt endegyldigt på præsentationsture, da bilerne ligger først i produktionen og nogle gange før. Derfor kan detaljer være anderledes når bilerne lander i Danmark.

Højt sikkerhed- og udstyrsniveau

Honda Civic får umiddelbart en højere startpris end sine konkurrenter – billigste Civic koster 250.000 kr. De fleste vil nok tilkøbe navigation og connect+ til 10.000 kr. Standard er en stor pakke af sikkerhedsudstyr samt adaptiv fartpilot. Sikkerhedspakken hedder Honda Sensing, og indeholder blandt andet vejbaneassistent, automatisk nødbremse og automatisk justering af hastighed til fartgrænsen. Blindvinkelassistent og advarsel for krydsende trafik, når du bakker ud koster ekstra.

 

Apple Car Play og Android Auto

Kabinen har fået en overhaling, og er blevet mere ordinær, men nydelig. Instrumentet i midten foran rattet er altid en skærm, der godt nok ikke er Peugeot 3008-lækker. Men det er pænt nok, og midterkonsollen er også nydelig – faktisk er kabinen et rart sted at være. Der er de sædvanlige anker – bagsædepladsen er fx ikke imponerende og så indstilles ryglænet i hak, hvilket sikkert ikke er et problem, men du kan være uheldig.

Honda Connect plus er standard i alle versioner undtagen Comfort. Systemet består af en syv tommer trykfølsom skærm med navigation og både Apple Car Play og Android Auto. Med Sport+ er der mere smæk på anlægget med flere højtalere.

 

Honda Civic

På 1,5 Sport er anhængertræk udelukket! Dumt.

Jyden græmmer sig

Det er som om, at en bil bare ikke er en rigtig japaner, hvis man ikke kan finde mindst én virkelig tåbelig detalje.

I Honda Civic begrænser tåbeligheden sig til 1,5 Sport, men det er også slemt nok, da det formentlig bliver en temmelig populær variant. Tåbeligheden kommer af udstødningen, der som du ser på billedet er placereret i midten. Det betyder, at kælderen i bagagerummet er ofret til fordel for en centerudstødning. Og som om det ikke er nok at miste 50 liter bagageplads, så gør det også montering af træk umuligt på den variant. Det er som jeg er tom for ord – seriøst, hvad har de tænkt på?

Hvis du vil have træk og 1,5 liters motor, så skal du op i den dyreste variant – prestige. Men så er du tvangsindlagt til lædersæder.

 

Pyh, det er hårdt for mit Honda-hjerte. Men jeg kunne godt finde på at købe en alligevel, for Civic er en Honda med de dyder, jeg elsker ved Honda – de nørdede detaljer og den lækre finesse, der er i gearkasse, motor og undervogn. Jo, jeg ville faktisk være glad for at køre i den nye Civic.

Og udseendet – det må du selv vurdere. Jeg er mere positivt stemt nu end da jeg så den første gang, men måske vinder det med tiden – en af de mest populære Civic gennem tiden – en EK fra 1995 var jeg heller ikke vild med første gang, jeg så den.

Honda Civic kommer til Danmark i løbet af marts.

 

Bilbasen var inviteret til testkørsel i Barcelona af Honda.

 

>>Søg Honda Civic til salg på Bilbasen<<

Honda Civic 1,0 Comfort – specifikationer

Forbrug: 20,8 km/l EU-snit

CO2 per km: 110 g

Motor: 1.0-liter/3 cylindre

Effekt: 129 hk v. 5.500 omdr./min.

Moment: 200 Nm v. 2.250 omdr./min.

Topfart: 203 km/t.

0-100 km/t.: 10,8 sek.

L/B/H: 452/180/143 cm

Bagagerum: 478 liter

Vægt: 1.348 kg

Pris: fra 249.900 kr.

 

Honda Civic 1,5 Sport – specifikationer

Forbrug: 17,2 km/l EU-snit

Motor: 1.5-liter/fire cylindre. Turbo

Effekt: 182 hk v. 5.500 omdr./min.

Moment: 240 Nm v. 1.900 omdr./min.

Topfart: 220 km/t.

0-100 km/t.: 8,2 sek.

L/B/H: 452/180/143 cm

Bagagerum: 420 liter

Vægt: 1.357 kg

Pris: fra 319.900 kr.

 

Læs mere

Video: Honda Civic Type R

Årets Brugtbil 2015

 

 

 

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS