april 18, 2023

Ny kabine og flere kræfter til opdateret Porsche Cayenne

Udadtil skal man klemme øjnene sammen for at se forskellene, selvom faceliftet af Porsche Cayenne faktisk er ret omfattende.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Porsche PR

Traditionen vil have det, at en bilmodel bliver opdateret, når den har været på markedet i 6-7 år. Den tredje generation af Porsche Cayenne blev introduceret i 2017, hvorfor opdateringen til 2024 nu er offentliggjort.

SE OGSÅ | Video: Porsche med 6 ben – hvilken er bedst?

Selv kalder Porsche det for “en af de mest omfattende produktopdateringer i Porsches historie”, hvilket kan virke som en overdrivelse, når man kigger på den nye Cayenne udadtil. Det er dog kun fordi, at det er kabinen og teknikken, der har fået den største tur.

Et udtryk, man kender

2024-udgaven af Porsche Cayenne ligner sig selv udadtil med kun få visuelle opdateringer. LED Matrix-lygterne er nu standard og i et lidt skarpere design, der fint akkompagnerer en ny kølerhjelm. Også bagenden er udstyret med nye baglygter med et mere lineært udtryk og færre former.

Dertil kommer tre nye farver: Algarve Blue Metallic, Mentego Blue Metallix og Arctic Grey. Og det er dét, der er ændret udadtil på den nye Porsche Cayenne.

Den store overhaling

I skarp kontrast til den beskedne opdatering udadtil, finder man en helt ny kabine i Cayenne. Den nye opsætning, der kaldes Porsche Driver Experience, er lånt fra Porsche Taycan, og er en samling af displays, der strækker sig på tværs af instrumentbordets længde.

Bag rattet er en fritstående skærm til instrumentering, der måler 12,6”, mens man både på rattet og bag rattet har fået flere knapper at stille på. Her kan man indstille bilernes køremodi samt de mange assistentsystemer, hvor assistent til vognbaneskift og generel vognbaneassistent nu er standard.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Er Porsche 928 en rigtig Porsche?

I midten af instrumentbordet findes en ny infotainmentskærm på 12,3”, der for første gang er flankeret af gearvælgeren. Den er flyttet op fra midterkonsollen til venstre for infotainmentskærmen for at give plads til et større klimapanel.

For første gang findes også en 10,9” skærm, der er dedikeret til passageren. Her kan man benytte sig af integrerede Apps som Spotify og Apple Music eller styre navigationssystemet. Passageren kan også nyde en film på skærmen, da denne er belagt således, at føreren ikke kan følge med fra førersædet.

Tid til teknikken

Uanset hvilken Cayenne, du vælger, er undervognen opdateret i en sådan grad, at såvel komfort som dynamik er løftet. Her sikrer blandt andet nye støddæmpere mindre krængning og dermed forbedret dynamik i friske sving, mens komforten ved lave hastigheder også er optimeret.

Optimeret er også motorprogrammet, hvor der er flere kræfter at hente i alle Cayenne-afkroge. Som indgangsmodel fås Cayenne fortsat med en 3-liters V6 turbomotor, der nu yder 353 hk og 500 Nm, hvilket er 13 hk og 50 Nm mere end før facelift.

Det er den samme V6-motor fra indgangsmodellen, der danner grobund for Cayenne E-Hybrid – selvfølgelig assisteret af hybridteknik. Den fås med en ny elektrisk motor, hvor ydelsen vokser fra 136 hk til 176 hk, hvilket giver en ny, samlet systemydelse på 470 hk.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Verdens hurtigste SUV er til salg på Bilbasen

Batteriet i Cayenne E-Hybrid vokser fra 17,9 kWh til 25,9 kWh, som i rette trim kan give op til 74 km elektrisk rækkevidde. Når batteriet er fladt, kan det nu lades op med 11 kW. Den opdaterede hybridversion får en økonomi på 55,5-66,6 km/l efter WLTP-standard og en udledning på 33-42 gram CO2 pr. kilometer.

Porsche Cayenne S får to flere cylindre, da V6-motoren erstattes med en V8-motor med biturbo på 4 liter, der yder 474 hk og 600 Nm, hvilket er 34 hk og 50 Nm mere end før facelift. Selv i den sindssyge ende lader Porsche deres Cayenne Turbo GT stige med 19 hk i ydelse til svimlende 659 km.

I denne vanvittige variant får man, i stedet for den almindelige, opdaterede undervogn, en opdateret luftundervogn som standard. Denne opdaterede luftundervogn giver blandt andet en større differentiering mellem køremodi og kan vælges som ekstraudstyr til de øvrige varianter.


Se brugte Porsche Cayenne til salg på BIlbasen:

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Næsten ny BMW i5 til under 445.000 kr.

Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.

Kan det nye Jaguar virkelig lykkes?

Jaguar laver ikke længere nye biler, og produktionen genoptages først om et års tid med en stor elbil. Samtidig vil Jaguar gå fra at være Mercedes-konkurrent til Bentley-konkurrent.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.

Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS