Performance und Effizienz in neuer Kombination: der Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+Performance and efficiency in a new combination: the Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+
Nyheder
15. marts 2024

Ny Mercedes-AMG E 53 får 603 hk fra strøm og seks cylindre

Rasmus Tønder Christiansen

Bare rolig! Den nye Mercedes-AMG E 53 får lov at fortsætte med seks cylindre, som med hjælp fra lidt strøm nu kommer til at yde 603 hk.

TEKST Rasmus Christiansen FOTO PR

Den gamle E 53, baseret på den forrige generation af E-Klassen, blev introduceret i 2016 og var midterbarnet mellem husmands-AMG’eren, E 43, og topmodellen E 63. Nu sløjfes husmandsmodellen, og efterlader E 53 og E 63 som eneste muligheder for at få AMG til sin E-Klasse.

Efter fadæsen med Mercedes-AMG C 63 S, der fik halveret antallet af cylindre, har Mercedes-folk og bilentusiaster i det hele taget ventet i spænding på de hårdkogte AMG-udgaver af E-Klassen. Med den nye Mercedes-AMG E 53 kan de ånde lettet op. For selvom der er strøm involveret, så får man stadig seks cylindre.

Performance und Effizienz in neuer Kombination: der Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+

Performance and efficiency in a new combination: the Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+

Imponerende performance

Den nye E 53 producerer 443 hk fra sin rækkesekser alene, hvilket er 8 hk mere end forgængeren. Tag dertil, at man nu får hele 161 hk oven i hatten fra en elektrisk motor, og så får man en samlet ydelse på 577 hk. Derudover kan man med “Race Start”-modus aktivere yderligere 26 hk, så den kortvarigt leverer hele 603 hk.

Det fører til en acceleration fra 0-100 km/t på 3,8 sekunder, hvilket kun er 0,4 sekunder langsommere end den forgangne topmodel E 63 S. Kraften sendes i asfalten via en ni-trins gearkasse og firehjulstræk.

Sammenlignet med en almindelig E-Klasse kører Mercedes-AMG E 53 med stivere karosseri, større bremser og aktiv baghjulsstyring som standard.

Performance und Effizienz in neuer Kombination: der Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+

Performance and efficiency in a new combination: the Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+

Mulighed for elektrisk kørsel

Mercedes hævder, at den nye E 53 kommer til have en ren elektrisk rækkevidde på op til 100 km, hvilket ikke er noget, vi normalt forbinder med AMG modeller. Det klares med et 21,2 kWh stort batteri, der kan lades fra 10-80% på omkring 20 minutter.

Sporty design

Udvendigt har E 53 AMG fået et mere sportsligt design i forhold til standard E-Klasse med flere nye AMG-specifikke designelementer. Dette inkluderer bredere forskærme, sort frontgrill med AMG-logo, større luftindtag foran, sort diffuser og to gange dobbelt udstødningsrør.

Performance und Effizienz in neuer Kombination: der Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+

Performance and efficiency in a new combination: the Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+
Performance und Effizienz in neuer Kombination: der Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+

Performance and efficiency in a new combination: the Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+
Performance und Effizienz in neuer Kombination: der Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+Performance and efficiency in a new combination: the Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+
Performance und Effizienz in neuer Kombination: der Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+Performance and efficiency in a new combination: the Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+

Indvendigt er det en mindre drastisk makeover. Det er utvetydigt en E-Klasse med mange af de samme designtendenser, som man får i de seneste C- og S-Klasser. Mercedes’ massive Hyperscreen er derfor naturligvis tilgængelig som ekstraudstyr.

Af AMG-lir tæller en hulens masse kulfiber samt et aggressivt alcantara-rat, hvorfra de køreoplevelsen kan fintunes med to drejeknapper.

Performance und Effizienz in neuer Kombination: der Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+

Performance and efficiency in a new combination: the Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+
Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: