marts 15, 2024

Ny Mercedes-AMG E 53 får 603 hk fra strøm og seks cylindre

Bare rolig! Den nye Mercedes-AMG E 53 får lov at fortsætte med seks cylindre, som med hjælp fra lidt strøm nu kommer til at yde 603 hk.

TEKST Rasmus Christiansen FOTO PR

Den gamle E 53, baseret på den forrige generation af E-Klassen, blev introduceret i 2016 og var midterbarnet mellem husmands-AMG’eren, E 43, og topmodellen E 63. Nu sløjfes husmandsmodellen, og efterlader E 53 og E 63 som eneste muligheder for at få AMG til sin E-Klasse.

Efter fadæsen med Mercedes-AMG C 63 S, der fik halveret antallet af cylindre, har Mercedes-folk og bilentusiaster i det hele taget ventet i spænding på de hårdkogte AMG-udgaver af E-Klassen. Med den nye Mercedes-AMG E 53 kan de ånde lettet op. For selvom der er strøm involveret, så får man stadig seks cylindre.

Imponerende performance

Den nye E 53 producerer 443 hk fra sin rækkesekser alene, hvilket er 8 hk mere end forgængeren. Tag dertil, at man nu får hele 161 hk oven i hatten fra en elektrisk motor, og så får man en samlet ydelse på 577 hk. Derudover kan man med “Race Start”-modus aktivere yderligere 26 hk, så den kortvarigt leverer hele 603 hk.

Det fører til en acceleration fra 0-100 km/t på 3,8 sekunder, hvilket kun er 0,4 sekunder langsommere end den forgangne topmodel E 63 S. Kraften sendes i asfalten via en ni-trins gearkasse og firehjulstræk.

Sammenlignet med en almindelig E-Klasse kører Mercedes-AMG E 53 med stivere karosseri, større bremser og aktiv baghjulsstyring som standard.

Mulighed for elektrisk kørsel

Mercedes hævder, at den nye E 53 kommer til have en ren elektrisk rækkevidde på op til 100 km, hvilket ikke er noget, vi normalt forbinder med AMG modeller. Det klares med et 21,2 kWh stort batteri, der kan lades fra 10-80% på omkring 20 minutter.

Sporty design

Udvendigt har E 53 AMG fået et mere sportsligt design i forhold til standard E-Klasse med flere nye AMG-specifikke designelementer. Dette inkluderer bredere forskærme, sort frontgrill med AMG-logo, større luftindtag foran, sort diffuser og to gange dobbelt udstødningsrør.

Indvendigt er det en mindre drastisk makeover. Det er utvetydigt en E-Klasse med mange af de samme designtendenser, som man får i de seneste C- og S-Klasser. Mercedes’ massive Hyperscreen er derfor naturligvis tilgængelig som ekstraudstyr.

Af AMG-lir tæller en hulens masse kulfiber samt et aggressivt alcantara-rat, hvorfra de køreoplevelsen kan fintunes med to drejeknapper.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

3x japanske kultbiler

De japanske bilproducenter har altid haft en særlig evne til at skabe ikoniske modeller, som ikke bare præsterer, men også får en helt speciel plads i bilentusiastens hjerte. 

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Rasmus Tønder Christiansen

Rasmus er en bilnørd med stor kærlighed til både nye og brugte biler.

Passionen for biler blev vakt gennem motorsport, som har været en stor interesse i mange år. Tidligere har Rasmus skrevet artikler om netop motorsport, med fokus på Formel 1.

Med en baggrund i international virksomhedskommunikation, som Rasmus i øjeblikket studerer på SDU, kombineres akademisk viden med en stor interesse for biler.

Rasmus vil bidrage med ugentlige artikler som "Ugens Fund" og "3x," hvor der skrives om nogle af de spændende biler, der er til salg på Bilbasen.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS