Første tur: Audi E-Tron GT når nye højder
Hvad manglende den fabelagtige Audi E-Tron GT egentlig? Svaret er hverken kræfter eller udstyr, men længere rækkevidde. Det har den fået. Og ja, den har nu også langt flere kræfter.
TEKST Rasmus Christiansen FOTO PR
Den gamle E 53, baseret på den forrige generation af E-Klassen, blev introduceret i 2016 og var midterbarnet mellem husmands-AMG’eren, E 43, og topmodellen E 63. Nu sløjfes husmandsmodellen, og efterlader E 53 og E 63 som eneste muligheder for at få AMG til sin E-Klasse.
Efter fadæsen med Mercedes-AMG C 63 S, der fik halveret antallet af cylindre, har Mercedes-folk og bilentusiaster i det hele taget ventet i spænding på de hårdkogte AMG-udgaver af E-Klassen. Med den nye Mercedes-AMG E 53 kan de ånde lettet op. For selvom der er strøm involveret, så får man stadig seks cylindre.
Den nye E 53 producerer 443 hk fra sin rækkesekser alene, hvilket er 8 hk mere end forgængeren. Tag dertil, at man nu får hele 161 hk oven i hatten fra en elektrisk motor, og så får man en samlet ydelse på 577 hk. Derudover kan man med “Race Start”-modus aktivere yderligere 26 hk, så den kortvarigt leverer hele 603 hk.
Det fører til en acceleration fra 0-100 km/t på 3,8 sekunder, hvilket kun er 0,4 sekunder langsommere end den forgangne topmodel E 63 S. Kraften sendes i asfalten via en ni-trins gearkasse og firehjulstræk.
Sammenlignet med en almindelig E-Klasse kører Mercedes-AMG E 53 med stivere karosseri, større bremser og aktiv baghjulsstyring som standard.
Mercedes hævder, at den nye E 53 kommer til have en ren elektrisk rækkevidde på op til 100 km, hvilket ikke er noget, vi normalt forbinder med AMG modeller. Det klares med et 21,2 kWh stort batteri, der kan lades fra 10-80% på omkring 20 minutter.
Udvendigt har E 53 AMG fået et mere sportsligt design i forhold til standard E-Klasse med flere nye AMG-specifikke designelementer. Dette inkluderer bredere forskærme, sort frontgrill med AMG-logo, større luftindtag foran, sort diffuser og to gange dobbelt udstødningsrør.
Indvendigt er det en mindre drastisk makeover. Det er utvetydigt en E-Klasse med mange af de samme designtendenser, som man får i de seneste C- og S-Klasser. Mercedes’ massive Hyperscreen er derfor naturligvis tilgængelig som ekstraudstyr.
Af AMG-lir tæller en hulens masse kulfiber samt et aggressivt alcantara-rat, hvorfra de køreoplevelsen kan fintunes med to drejeknapper.
Hvad manglende den fabelagtige Audi E-Tron GT egentlig? Svaret er hverken kræfter eller udstyr, men længere rækkevidde. Det har den fået. Og ja, den har nu også langt flere kræfter.
Den første danske kunde har fået sin nye Polestar 3. Bilen blev udleveret fra Polestars Space i Aarhus, og i modsætning til Polestar 2 kommer Polestar 3 ikke fra Kina.
I 1975 blev en handel med over 1.000 Volvo 144 til Nordkorea forvandlet til verdens største biltyveri – og nu kan du læse om denne Volvo P1800 S, som er en del af den vilde historie.
Privatleasing er en stor del af Renaults danske forretning. For at være mere konkurrencedygtig sænkes priserne på elbilerne Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric – i hvert fald i en periode.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.