Mercedes-Benz E-Class Saloon (BR 214), 2023Mercedes-Benz E-Class Saloon (BR 214), 2023
Nyheder
25. april 2023

Ny Mercedes E-Klasse PHEV: 115 km på en opladning

Morten B. Bek

Morten Bek

Mercedes glemmer ikke sin klassiske E-Klasse, bare fordi der er en elektrisk EQE. Den nye E-Klasse er statelig, stor og stoppet med teknologi.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Den store E-Klasse er stadig en guldrandet forretning for Mercedes, og selv om E-Klasse har fået en elektrisk fætter i samme klasse – EQE – tiltrækker den klassiske sedan stadig mange danske kunder, særligt firmabilister, til Mercedes.

I 2022 var det næsten dobbelt op på nye E-Klasser i Danmark i forhold til EQE (858 mod 454 styk). Mens det hurtigt kan, og sikkert også vil, rykke sig i elbilens favør, er der i den grad grund til at have E-Klasse i modelprogrammet.

LÆS OGSÅ | Første tur/video: Mercedes EQE SUV smyger sig af sted

Det ville ikke skade med en ny E-Klasse, for vi har set på den samme siden 2016. Den holder sig pæn med sit klassiske ydre, men interiøret er langt fra nyere Mercedes-modeller.

Og her er den så, den nye E-Klasse. Større, med fornyet design og med masser af nyt udstyr. Og så er der plug-in hybrider, som kan køre op til 115 kilometer på el på en opladning.

Mercedes-Benz E-Class Saloon (BR 214), 2023Mercedes-Benz E-Class Saloon (BR 214), 2023
Mercedes-Benz E-Class Saloon (BR 214), 2023Mercedes-Benz E-Class Saloon (BR 214), 2023
Mercedes-Benz E-Class Saloon (BR 214), 2023Mercedes-Benz E-Class Saloon (BR 214), 2023
Mercedes-Benz E-Class Saloon (BR 214), 2023Mercedes-Benz E-Class Saloon (BR 214), 2023

Klassisk stjerne eller stjerne i grillen? Valget er dit

Det ville være en overdrivelse af de helt store at sige, at Mercedes har rystet design-posen. Den nye E-Klasse er, ikke at vi havde forventet det på nogen anden måde, et miks af C-Klasse og S-Klasse. Klassisk, elegant og uden den mindste nytænkning i designet. Play it safe – kunderne virker til at være glade for, at Mercedes har den indstilling.

Mercedes vover med elbiler, og mens EQE har et design og proportioner, som skiller vandene, er den nye E-Klasse, ganske enkelt, en pæn bil. En enkelt, subtil tilnærmelse til elbilerne er den sorte ramme omkring grillen op mod lygterne.

LÆS OGSÅ | Mercedes-Maybach EQS SUV – elektrisk overklasse

Elbilerne fra Mercedes har stjernen stort slået op i grillen, men E-Klasse kan fås med den store centrale stjerne eller den lille “svævende” stjerne på motorhjelmen. Den svævende sidder på udstyrsvarianten Exclusive Line, den centrerede på AMG Line.

Den nye E-Klasse holder sig under 5 meter i længden; den vokser cirka 1,5 cm til 495 cm. Interiøret er kommet med ind i den nye tid med større skærme, og som i EQE-/EQS-familien fås MBUX Hyperscreen med tre skærme, inklusive en til forsædepassageren – her holdes instrumenteringen dog ude af det fælles glaspanel. Et mere simpelt layout med digital instrumentering og fritstående touchscreen er dog standard.

2023 Mercedes-Benz E-Klasse2023 Mercedes-Benz E-Class
Mercedes-Benz E-Class Saloon (BR 214), 2023Mercedes-Benz E-Class Saloon (BR 214), 2023
2023 Mercedes-Benz E-Klasse2023 Mercedes-Benz E-Class
2023 Mercedes-Benz E-Klasse2023 Mercedes-Benz E-Class

Stationcar på vej, men hverken coupé eller cabriolet

Ingen ny E-Klasse uden en stationcar. Som så ofte før, hvis da ikke ved alle tidligere lanceringer af en ny E-Klasse, er det sedanen, der først kommer i rampelyset. Den har fans over hele verden, mens E-Klasse stationcar primært er et europæisk fænomen. Der går næppe mere end et par måneder eller til efter sommerferien, før vi ser den nye E-Klasse som stationcar.

LÆS OGSÅ | Test: Mercedes-Benz GLC er tysk evolution, når det er bedst

Hvad vi ikke kommer til at se er direkte afløsere for de to øvrige E-Klasse-varianter, coupé og cabriolet. Mercedes er i gang med at luge ud i modelprogrammet, og i stedet for en coupé og en cabriolet i både C- og E-størrelse, vil de i stedet smelte sammen til en fælles model – som i 1990’erne med CLK-modellerne.

Video

Plug-in hybrider med fra starten

Ved markedsintroduktionen senere i år, og før vi helt sikkert ser en række AMG-modeller, kommer E-Klasse på markedet udelukkende med firecylindrede motorer. Og går det som i E-Klasse, vil selv AMG 63-versionen blive en firecylindret plug-in hybrid.

Dieseludgaven E 220 d med 2-liters motor og 197 hk fås med baghjulstræk eller firehjulstræk, mens benzinudgaven E 200 med baghjulstræk har 204 hk at gøre godt med. Det er dog plug-in hybriderne, som vil fylde i Danmark.

LÆS OGSÅ | BMW i5 er din nye og 100 procent elektriske 5-serie

Der er to plug-in hybrider med fra start (to benzin – endnu ingen diesel), og E 300 e med baghjulstræk og 313 hk er den, der kører længst på en opladning. Batteriet er stort (og tungt) med en kapacitet på 25,4 kWh, så rækkevidden på el i E 300 e er mellem 97-115 kilometer. Med firehjulstræk lider rækkevidden kun marginalt: 95-109 kilometer.

Topmodel i programmet er i starten plug-in hybriden E 400 e 4Matic med 381 hk. Rækkevidden er 95-109 kilometer.

Den nye E-Klasse får ikke lov at stå i rampelyset som klassens nyeste i ret lang tid: Den nye BMW 5-serie bliver præsenteret i løbet af de næste seks måneder, og Audi arbejder på et facelift til A6.


Brugte Mercedes E-Klasse til salg på Bilbasen

Se flere brugte Mercedes E-Klasse til salg på Bilbasen

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen