Hyundai Ioniq 9 byder på store elektriske forhold til hele familien
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En køreklar konceptbil. Sådan beskriver Toyota selv den nye C-HR, der netop er lanceret – og der er ikke meget, der taler imod det. Vi tager første kig på Toyota C-HR, der kommer som hybrid og PHEV.
TEKST Simon Hallenslev FOTO PR
Bilbasen var inviteret til Hamborg af Toyota Danmark
Toyota er den ukronede konge af salgsgas. Toyota C-HR bliver præsenteret som en bil, der har et sensuelt eksteriør med sofistikeret udførsel og en kabine, der indbyder til personaliseret mindfulness.
Midt i de malende gloser kaldes Toyota C-HR dog også en køreklar konceptbil, og den er god nok! Det første kig til verdenspremieren afslører en C-HR, der fortsat giver kant til en knasende konservativ horde af C-segment-SUV’er.
LÆS OGSÅ | Test: Lexus RX 450h+ fejler i forsøget på at ramme X5, GLE og XC90
Til verdenspremieren, som jeg overværer i Hamborg, løftes også sløret for de endelige specifikationer på C-HR, ligesom der også er mulighed for at kigge nærmere på kabinen. Jeg tager dig gennem alle indtrykkene lige her.
Det var ikke uden fnysen, da Toyota lancerede C-HR i 2017 med forventningen om, at den kuriøse crossover ville blive en af mærkets vigtigste i Europa. Ikke desto mindre skulle Toyota vise sig at få ret.
Alene i løbet af det første år langede Toyota 120.000 eksemplarer over disken, og i dag er der sat over 700.000 styk Toyota C-HR ud på de europæiske veje.
LÆS OGSÅ | Duel: Kan det passe, at kinesiske Nio er federe end Mercedes-AMG?
Spørger man Toyota selv, har C-HR også været med til at rykke på forståelsen af Toyota som bilmærke i Europa. Et særpræget og mere sportsligt design hjalp Toyota væk fra et snusfornuftigt image mod noget mere ungdommeligt.
Det stemmer godt overens med præsidenten, Akio Toyodas, udtalelse fra netop 2017 om, at det nu var slut med kedelige biler. Siden C-HR er markedsandelen i Europa vokset fra 4 procent til 7 procent – og den udvikling får C-HR altså en del af æren for internt hos Toyota.
Designet på den produktionsklare Toyota C-HR ligger ganske tæt på den Prologue-konceptbil, vi har set på indtil videre. Det er fedt, men hvad betyder det, hvis jeg tager noget af salgsgassen ud af ballonen?
Designet på C-HR har fysisk ændret sig på den måde, at bilen har fået større hjul samt bredere sporvidde, der får den til at se mere plantet ud. Silhuetten lugter mere af coupé, hvilket passer til navnet, da C-HR står for ‘Coupé High Rider’.
LÆS OGSÅ | Hyundai Kona er Årets Brugtbil 2023
Den nye C-HR er 436 cm lang, 183 cm bred og 156 cm høj. Det er lidt kortere og lidt bredere end forgængeren, hvilket bidrager til førnævnte coupé-tendenser.
Selvom den påståede sensualitet for undertegnede udebliver, har Toyota gjort mere for symmetrien. C-HR fås nu med integrerede dørhåndtag, ligesom også kameraer, sensorer og lignende sikkerhedsgrej er indtænkt fra designprocessens begyndelse.
Kabinen fås ikke længere med animalske produkter som læder, men er i stedet sat sammen af tekstiler og plast fra genbrugsmaterialer som fiskenet og plastikflasker. Gulvmåtterne består eksempelvis af 90 procent genbrug.
LÆS OGSÅ | Første tur: Opel Astra Electric gør ikke stort væsen af sig – og det er fint!
Når jeg så også skriver, at Toyota bestræber sig på at skabe en premium-fornemmelse trods genbrug i kabinen, lugter det hurtigt af salgsgas igen.
Førstehåndsindtrykket siger mig dog, at den faktisk er god nok på forreste række. De to store 12,3″ skærme tager den indledningsvise opmærksomhed, mens nysgerrige fingre belønnes med en flot mængde bløde materialer. På bagsædet føles det mere ordinært.
I Danmark får vi tre varianter af C-HR, hvoraf to af dem er den seneste femte generation af Toyotas lukkede hybridsystem. Her fås indgangsvarianten med 1,8-liters benzinmotor, en samlet systemydelse på 140 hk og et flot forbrug på 20,8 km/l med en udledning på 103 g/km CO2.
Toyota C-HR fås også som 2-liters hybrid med en samlet systemydelse, der er steget til 198 hk. Forbruget her lyder på samme 20,8 km/l, hvis man vælger den med forhjulstræk.
Som noget nyt kan C-HR som 2-liters hybrid også vælges med firehjulstræk, hvor en elektrisk motor driver bagakslen. Her stiger forbruget til 19,6 km/l.
Den største nyhed er nu engang, at Toyota C-HR for første gang fås som plug-in hybrid. Her fås et 13,8 kWh batteri, der trods 14% lavere vægt samtidigt er blevet 14% mere energieffektivt. Batteriet føder en elmotor med 160 hk, der arbejder sammen med en opdateret benzinmotor på 2 liter med 152 hk.
Den samlede systemydelse ender på 223 hk, hvilket giver en rask acceleration fra 0 til 100 km/t på 7,4 sekunder. Toyota C-HR plug-in hybrid klarer 66 km i elektrisk rækkevidde og får et forbrug på 111 km/l.
På en opdateret GA-C-platform med flere kræfter, bredere sporvidde, opdateret bremsesystem og en rekonfigurering af den forreste halvdel af chassiset, lover Toyota en ny attitude fra C-HR. Her menes altså ikke kun fra et designperspektiv men også, når man kommer bag rattet.
Her på Bilbasen glæder vi os til at se, om det holder stik, samt til at se den nye Toyota C-HR på de danske landeveje. Den er klar til danskerne i starten af 2024.
Find brugte Toyota C-HR til salg på Bilbasen:
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.